بانک‌ها و بازار سرمایه عامل نابسامانی مسکن

عکس: حمید جانی‌پور

مالیات‌های جدید هیچ کمکی به حل بحران مسکن نمی‌کند

گروه مسکن - مطالعات دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، ۵ عامل نابسامانی بازار مسکن را مشخص کرد که بانک‌ها و بازار سرمایه عوامل اصلی این نابسامانی معرفی شده‌اند. دکتر مرتضی عزتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه بازارهای مالی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره گفت: هر چند سال یک بار معمولا جهشی در بازار مسکن روی می‌دهد که این بار نیز این اتفاق افتاد، اگرچه جهش این مرحله به نسبت بیشتر از جهش‌های قبل بوده است و اصلی‌ترین علت آن نیز نابسامانی‌های ایجاد شده در بازارهای سرمایه و کاهش منافع سپرده‌گذاران در سپرده‌های بانکی بوده و این دو عامل سبب تشدید رشد (جهش) قیمت مسکن طی دو سال اخیر شده است که امید می‌رود با اصلاح بازار سرمایه و نظام بانکی این مشکل نیز خود به خود حل شود.

وی همچنین افزایش تزریق درآمدهای نفتی به جامعه (افزایش نقدینگی) و افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی را که منجر به افزایش قیمت آنها شده و نیز افزایش دستمزد نیروهای انسانی‌ فعال در واحد ساختمان سازی را در زمینه جهش قیمت‌ها موثر دانست و گفت: اعمال مالیات‌های جدید و مقابله دستوری در درازمدت هیچ کمکی به حل بحران مسکن نخواهد کرد.

دکتر عزتی همچنین با ارزیابی مثبت از واگذاری زمین به نیازمندان گفت: در مناطقی که زمین واگذار می‌شود،احتمالا قیمت زمین کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این مطلب که یکی از اجزای شاخص قیمت‌ها (تورم) شاخص مسکن است، گفت: به تناسب با افزایش سهم این جزء شاخص کل قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.این مدیر مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: مشکلات بازار مسکن با اصلاح نظام بانکی و بهبود وضعیت بازار سرمایه برطرف خواهد شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، موضوع سپرده‌های بانکی و نرخ بهره سپرده‌ها که طی دو سال گذشته کاهش یافته است، موضوعی است که چندین بار از طرف کارشناسان مسکن به عنوان عامل تحریک‌کننده بازار مسکن مطرح شده است که با کاهش نرخ بهره بانکی بسیاری از سپرده‌گذاران با خارج کردن سرمایه‌هایشان از بانک‌ها به بازار مسکن روی آوردند و در نتیجه بازار را به واسطه هجوم تقاضای سرمایه‌ای نابسامان کردند.