تامین تسهیلات مسکن مهر با پول‌های خارجی

وزیر مسکن:با سیاست دولت وام خرید جای خود را به وام ساخت می‌دهد

گروه مسکن- اعضای شورای عالی مسکن در جلسه دوشنبه شب این شورا پیشنهاد تازه‌ای برای نحوه تامین منابع مالی تسهیلات ساخت مسکن مهر مطرح کردند تا روند پیشرفت یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی را از گزند سه‌قفله شدن خزانه بانک مرکزی مصون نگه دارند. در صورت تصویب این پیشنهاد، بانک مرکزی موظف می‌شود سپرده‌های خود را در بانک‌های خارجی وارد کشور کرده و در ساخت مسکن مهر به کار بگیرد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، وزیر مسکن و شهرسازی در این باره گفت: تورم‌زا بودن اعطای وام خرید مسکن، دولت را به سمت حمایت از تولید مسکن سوق داده است.

محمد سعیدی‌کیا افزود: به همین دلیل ساخت‌وساز در برهه کنونی مورد توجه دولت است و اعطای وام نیز در راستای همین سیاست صورت می‌گیرد.

وزیر مسکن و شهرسازی در اوایل سال گذشته و بعد از آنکه برخی مدیران تعاونی‌های مسکن در سراسر کشور از خودداری بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی آماده‌سازی زمین گلایه کردند، از تفاهمنامه‌ای با رییس کل بانک مرکزی خبر داد که در قالب این تفاهمنامه بانک مرکزی قبول کرده بود با پروژه‌های مسکن مهر همکاری کند.

هرچند تامین مالی تسهیلات ساخت مسکن مهر بر اساس قانون بودجه بر عهده بانک‌ها گذاشته شده است.اما به دنبال دستور سال گذشته رییس کل بانک مرکزی برای محدودیت برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، برخی بانک‌ها به همین بهانه، بی‌میلی به اختصاص تسهیلات برای ساخت مسکن را تشدید کردند. چه آنکه تا قبل از صدور این دستور نیز عمده منابع مالی بانک‌ها صرف اعطای وام به فعالیت‌های تجاری از جمله خرید مسکن می‌شد، اما اکنون که کار پالایش بیش از یک میلیون متقاضی مسکن مهر به پایان رسیده و اعضای تعاونی‌‌های مسکن در آستانه دریافت وام‌های ۱۴ میلیون تومانی قرار دارند، دولت با چالش جدی تامین این تسهیلات روبه‌رو شده است.

دولت مصمم است به هر طریق ممکن منابع مالی تسهیلات مسکن مهر را تامین کند، چون مسکن مهر اکنون مهمترین پروژه ملی در کشور است که یک‌سال از اجرای آن می‌گذرد، اما تلاش‌ها هنوز به مرحله ساخت نرسیده است.

دولت در قالب این طرح تعهد کرده ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به ساخت ۵/۱ میلیون واحد مسکونی اختصاص دهد.

براساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت در سال ۸۷ باید ۲۰درصد از تسهیلات بانک‌های کل کشور به صنعت ساختمان و مسکن اختصاص یابد. بانک مرکزی پیش از مصوبه این کمیسیون سهم ساختمان و مسکن را از کل تسهیلات ۱۶درصد تعیین کرده بود.

اکنون وزرای عضو شورای عالی مسکن طرحی را برای تامین منابع مالی تسهیلات ساخت ارائه کرده‌اند.

خبرگزاری فارس با انتشار گزارش کوتاهی از محتوای جلسه دوشنبه اخیر این شورا اعلام کرد: یکی از اعضای شورای عالی مسکن در این جلسه پیشنهاد داد صندوق ساخت مسکن به جای صندوق خرید مسکن در بانک مسکن ایجاد شود، بدین صورت که اعتبارات این صندوق به منظور ساخت مسکن به متقاضیان داده شود نه برای خرید مسکن و بانک مسکن نیز اعتبارش را به ساخت مسکن در بخش مسکن مهر متمرکز کند.

در این جلسه، گزارشی از عملکرد بانک‌های دولتی و خصوصی برای ارائه وام به متقاضیان طرح مسکن مهر نیز عنوان شد.

براساس گزارش ارائه شده، ۸هزار و ۴۰۳ نفر از متقاضیان طرح مسکن مهر در ۱۶ استان (تا تاریخ ۳۰ تیرماه) وام‌های یک میلیون تومانی و ۴۴۵ نفر وام ۱۴ میلیونی دریافت کردند.

بنابراین گزارش بانک‌های ملی، سپه، رفاه، پست بانک، صنعت و معدن، توسعه صادرات و بانک مسکن طی دوازده ماه سال ۸۶ حدود ۶۷هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن دادند.

۱۶هزار میلیارد ریال از این رقم جهت ساخت مسکن و ۳۸هزار میلیارد ریال بابت خرید مسکن پرداخت شده که ۲۸هزار میلیارد ریال از کل رقم تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن به متقاضیان داده شد.

این گزارش حاکی است: ۱۱هزار میلیارد ریال از تسهیلات پرداختی در سال گذشته بابت جعاله ساخت پرداخت شده است.

بانک‌های خصوصی نیز سال گذشته ۲۰هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن پرداختند؛ بدین صورت که ۱۱هزار میلیارد ریال برای ساخت و ۶هزار میلیارد ریال جهت خرید پرداخت کردند.

گفتنی است بانک‌های تجارت، صادرات، ملت و کشاورزی آماری از حجم تسهیلات مسکن ارائه ندادند.