گروه مسکن- آیین اخلاقی هر حرفه بیانگر اصول و ارزش‌های پایدار و محوری اعضا در ارتباط با جامعه و گروه‌های ذی‌حق و ذی‌نفع در آن حرفه است که هدف آن حفظ و حفاظت و دفاع از جامعه و گروه‌های مذکور در برابر ضرر و زیان‌های احتمالی ناشی از عملکرد آن حرفه است. در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌ها و دستاوردهای تکنولوژی طی قرن گذشته و ادامه روند پرشتاب آن در آینده نیاز به تدوین آیین اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های مهندسی و تکنولوژی بیش از گذشته احساس می‌شود. در همین راستا، شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران در خرداد ماه ۱۳۸۳ کمیته‌ای را برای تدوین استراتژی جامعه و آیین اخلاق حرفه‌ای مهندسان مشاور تعیین کرد. آیین اخلاق حرفه‌ای مهندسان مشاور حول پنج محور اساسی شامل تعهدات مشاور نسبت به منابع ملی، محیط‌زیست و فرهنگ، تعهدات مهندسان مشاور نسبت به کارفرمایان، تعهدات مهندسان مشاور نسبت به حرفه مهندسی مشاور، تعهدات مهندسان مشاور نسبت به یکدیگر و تعهدات مهندسان مشاور نسبت به کارکنان و سهامداران خود است که در ذیل خلاصه‌ای از این آیین‌نامه ذکر شده است.

پایبندی به ارزش‌ها

صداقت و درستکاری و بی‌طرفی و امانت‌داری از جمله شاخص‌ترین مواردی است که حول محور پای‌بندی به ارزش‌ها است. بی‌طرفی مهندسان مشاور در این راستا باید به گونه‌ای باشد که در انجام خدمات حرفه‌ای خود باید بی‌طرف باشند و اجازه ندهند هیچ گونه پیش‌داوری، جانبداری، تضاد منافع یا نفوذ دیگران، بی‌طرفی آنها در ارائه خدمات حرفه‌ای را مخدوش کند. در همین حال، در راستای حفظ امانت‌داری مهندسان مشاور نباید اطلاعات محرمانه‌ای را که در جریان ارائه خدمات حرفه‌ای خود به دست می‌آورند، بدون مجوز استفاده یا افشا کنند؛ مگر آنکه از نظر قانونی یا حرفه‌ای، حق یا مسوولیت آن را داشته باشند. در همین حال صلاحیت حرفه‌ای، مراقبت حرفه‌ای، رفتار حرفه‌ای، پایبندی به منافع ملی و محیط‌زیست و صرفه‌جویی از جمله موارد دیگر آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسان مشاور در قالب ارزش‌های آنان است.

دستورات اخلاقی مرتبط با منابع ملی و محیط‌زیست

اولویت قراردادن منافع ملی و حراست از محیط‌زیست و میراث فرهنگی، کاهش اثرات نامطلوب ناشی از اجرای طرح‌های محوله و اتلاف منابع و رعایت استانداردهای متداول فنی و حرفه‌ای از جمله مهم‌ترین دستورات اخلاقی آیین‌نامه مهندسان مشاور در ارتباط با حفظ منابع ملی است.

دستورات اخلاقی مرتبط با منافع کارفرمایان

ارائه خدمات به کارفرمایان با روش حرفه‌ای و با شایستگی از سوی مهندسان مشاور، اجتناب از ایجاد متضاد منافع بین کارفرما و مشاور در چارچوب اخلاق حرفه‌ای و آگاهانه، رعایت استانداردها و ضوابط فنی و حرفه‌ای متداول از سوی مهندسان مشاور و رعایت صداقت، شهامت و راستگویی در ارتباط حرفه‌ای بین کارفرما و مهندسان مشاور از جمله رئوس اصول و معیارها و دستورات اخلاقی مرتبط با منافع کارفرمایان است.

مهندسان مشاور و همکاران حرفه‌ای

از جمله مهم‌ترین اصول و معیارها و دستورات اخلاقی ناظر بر رابطه مهندسان مشاور با دیگر همکاران حرفه‌ای می‌توان به ضرورت اجتناب مهندسان مشاور از هرگونه اعمالی که به نوعی باعث مخدوش شدن حقوق دیگر همکاران شود، اجتناب از به‌کارگیری راهکارهای غیراخلاقی برای اخذ کار و همچنین ضرورت حمایت و پشتیبانی مهندسان مشاور از حقوق دیگر همکارانی که به دلیل پایبندی به اصول و ضوابط اخلاقی و حرفه‌ای مورد بی‌احترامی یا دچار ضرر و زیان شده‌اند، اشاره کرد.

تعهدات مهندسان مشاور نسبت به منزلت حرفه‌ای

تلاش برای ارتقای منزلت حرفه‌ای و حفظ حرمت مهندسان مشاور، جلوگیری از هر گونه اعمالی که به نوعی باعث مخدوش شدن اذهان عمومی و کارفرمایان نسبت به منافع، حرمت و منزلت حرفه مهندسی مشاور می‌شود و همچنین تبعیت از رفتارهای اخلاق حرفه‌ای مندرج در آیین اخلاق حرفه‌ای در عمل از جمله شاخص‌ترین موارد دستورات اخلاقی ناظر بر تعهد مهندسان مشاور نسبت به منافع، حرمت و منزلت حرفه است که علاوه بر این می‌توان به ضرورت انجام مطالعات تطبیقی و آگاهی از روش‌ها و عملکرد مهندسان مشاور برجسته داخلی و بین‌المللی برای ارتقای سطح حرفه‌ای خود به سطح شرکت‌های مشابه ممتاز داخلی و خارجی اشاره کرد.