دانشمندان به تازگی دریافته‌اند بسیاری از جانداران با احساس تغییرات شیمیایی ایجاد شده در آبهای زیرزمینی،‌ می‌توانند آغاز یک زمین لرزه را پیش‌بینی کنند.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، که از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده است، محققان پس از اینکه مشاهده کردند گروهی از وزغ ها چند روز پیش از وقوع زمین لرزه ای در لاکوئیلا ایتالیا برکه زیستگاه خود را ترک کردند، مطالعه بر روی این تغییرات شیمیایی را آغاز کرده و پیشنهاد دادند این رفتار جانداران می‌تواند با پیش بینی زمین لرزه در ارتباط باشد. بر اساس این گزارش، وزغ‌های لاکوئیلا اولین نمونه‌های حیوانی نیستند که پیش از وقوع یک رویداد بزرگ لرزه‌ای از خود رفتارهای عجیب و غریب نشان می‌دهند. گزارش‌های متعددی وجود دارد که این رفتارها را در میان سایر خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها تایید می‌کند. محققان دانشگاه اوپن هلند با مطالعه بر روی این جانداران مکانیزمی را تشریح کردند که طی آن سنگ‌های تحت فشار در پوسته زمین ذرات بارداری را آزاد می‌کنند که با آب‌های زیرزمینی واکنش نشان می‌دهند. جاندارانی که در نزدیکی آب‌های زیر زمینی زندگی می‌کنند نسبت به کوچک‌ترین تغییرات این آب‌ها بسیار حساس هستند و از این رو می‌توانند این تغییرات را چندین روز پیش از لغزیدن سنگ‌ها بر روی هم احساس کنند.

دانشمندان در رویداد وزغ های لاکوئیلا دریافتند که ذرات باردار آزاد شده در نتیجه این عمل شیمیایی پس از رسیدن به سطح زمین با هوا واکنش نشان داده و مولکول‌های آن را به یون تبدیل می‌کند. این یون‌ها در انسان‌ها به بروز سردرد و تهوع منجر شده و در حیوانات میزان استرس در خون را افزایش می‌دهد.محققان این دانشگاه امیدوارند فرضیه آنها بتواند الهام‌بخش بیولوژیست‌ها و زمین شناسان شود تا آنها با همکاری یکدیگر راهکاری را برای استفاده از این جانداران در شناسایی علائم زمین لرزه بیابند.