گروه مسکن- بهشاد بهرامی: شورای شهر تهران در جلسه علنی روز گذشته طرح «ممنوعیت تغییر سه نوع کاربری تا پایان سال ۹۵» را که پیشتر یک فوریت بررسی آن رای آورده بود، تصویب کرد؛ اما آن‌طور که برخی از اعضای شورای شهر اظهارکردند؛ شهرداری آنچنان که باید، اجرای چنین مصوباتی را در دستور کار ندارد، براساس طرح تصویب شده نقاطی از پایتخت که دارای کاربری‌های فضای سبز، پارک و تاسیسات شهری هستند تا ۵ سال آینده تحت هیچ شرایطی اجازه تغییر کاربری ندارند. اما به گفته یک عضو شورای شهر، هم اکنون شهرداری با استناد به طرح تفصیلی جدید، مناطقی را که کاربری شان پارک تعریف شده، به فضاهای تجاری تبدیل کرده است. حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران علت اصلاح این ماده و تمدید زمان ممنوعیت تغییر کاربری‌ها تا پایان سال ۹۵ را مغایرت‌های طرح تفصیلی ملاک عمل با طرح تفصیلی جدید تهران با توجه به ابلاغ نشدن آن در زمان کنونی عنوان کرد و خواستار آن شد تا شهرداری برای تامین فضاهای تجاری و اداری به تغییر کاربری فضاهای سبز روی نیاورد. او با اشاره به علت تصویب این ماده گفت: طرح تفصیلی جدید در بخش فضای سبز و تجهیزات شهری مغایرت‌هایی با طرح تفصیلی ملاک عمل دارد؛ بنابراین در این طرح مصمم هستیم تا ۵ سال آینده با وجود ابلاغ طرح تفصیلی جدید این مغایرت‌ها تغییر نکند؛ زیرا برخی از فضاهای سبز در طرح جدید حذف شده‌اند که بر اساس قانون تا این فضاها جایگزین نشود امکان کاربری تازه وجود ندارد. او در این رابطه به پارک نور در منطقه ۵ اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال این پارک در حدود ۷ هکتار است که برمبنای طرح ملاک عمل تمامی‌فضای این زمین به فضای سبز اختصاص پیدا می‌کند؛ اما براساس طرح تفصیلی جدید ۲ هکتار از پارک خارج و به مجتمع تجاری و اداری اختصاص یافته است که در صورت تصویب این ماده فضای سبز این منطقه تا پایان سال ۹۵ بدون تغییر خواهد ماند. او افزود: شهرداری در حالی اقدام به تغییر کاربری این زمین کرده است که زمین این پارک در قالب قطعات ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری با قیمت بسیار پایین از مردم خریداری شده است تا به پارک تبدیل شود. بنابراین شهرداری مجاز نیست برای مجتمع تجاری از آن استفاده کند. معصومه ابتکار در تائید صحبت‌های شکیب اظهار کرد: برای شهر تهران مهم است که ذخیره زمین داشته باشد و همه فضاها را برای ساخت‌وساز در نظر نگیرد. احمد مسجد جامعی عضو دیگر شورای شهر نیز افزود: ما شاهد سودجویی‌هایی در شهر هستیم، چون همه جای شهر در حال فروخته شدن است.

شهر نمی‌فروشیم، درآمد پایدار ایجاد می‌کنیم

هیربد معصومی ‌معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به اظهارات اعضای شورای شهر درباره طرح مصوب شده شورای شهر عنوان کرد: با توجه به این موضوع که طرح تفصیلی جدید شهر تهران تا پایان سال جاری قطعا تصویب و ابلاغ خواهد شد و پس از آن ما براساس قانون تعیین وضعیت املاک عمل خواهیم کرد الزامی ‌به تصویب این ماده نیست؛ چون تا پایان سال ۹۰ الزام به حفظ این سه کاربری (فضای سبز، پارک‌ها و تاسیسات شهری) داریم و در طرح تفصیلی جدید سرانه فضای سبز به‌اندازه کافی دیده شده است. اما بر اساس نظر شورا کاربری‌های فضای سبز در شهر تهران باید از سوی شهرداری تملک شده و به بوستان شهری تبدیل شوند که این جدای از آن سرانه فضای سبزی است که در طرح جامع دیده شده است. او در ادامه گفت: علاوه بر این بحث کاربری با بحث نوعیت متفاوت است. الزاما در مورد پارک نور باید بگویم این زمین هنوز پارک نیست بلکه فضای سبز است. علاوه بر این زمین ۷ هکتاری این پارک در رده پارک‌های شهر قرار دارد نه یک پارک محلی به همین دلیل فرد مشاور در زمان طراحی طرح تفصیلی جدید تنها ۵ هکتار از آن را به فضای سبز اختصاص داده و زمینی که در نبش خیابان قرار گرفته است برای کاهش تجمع مردم به فضای اداری و تجاری اختصاص داده شده است. او در ادامه به هزینه‌های شهرداری برای تملک زمین‌های سبز در تهران و حاشیه آن اشاره کرد وگفت: ما برای تملک باغات مشجر کن که ۱۰۰ هکتار مساحت دارد به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در این زمینه نیازمندیم توسط بخش‌های دیگر همچون تخصیص زمین به مراکز تجاری و اداری در برخی از بخش‌های تهران، این اعتبار را فراهم سازیم. او اضافه کرد: زمین پارک نور به تعاونی فرهنگیان اختصاص داشت و چون سرانه فضای سبز بود در توافقی که انجام شد این زمین‌ها خریداری شد. معصومی ‌در پاسخ به آنچه درباره فروش شهر تهران و وابستگی ۹۰ درصدی شهرداری تهران به درآمد حاصل از صدور در شورا اشاره شد نیز گفت: ما بنای فروش شهر را نداریم. براساس برنامه دوم توسعه شهرداری‌ها می‌بایست به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنند، اما هیچ یک از دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص اقدامی ‌نکرده‌اند تا اینکه برای اولین بار در برنامه پنجم تلاش شد که ۳۰ تا ۴۰ درصد از درآمدهای شهرداری به سمت درآمدهای پایدار برود، این در حالی است که معمولا ۹۰ درصد درآمد شهرداری‌ها ناشی از صدور پروانه است و ما امیدواریم روزی برسد که وابستگی درآمد شهرداری‌ها به صدور پروانه زیر ۴۰ درصد برسد.

هشدار چمران به شهرداری

در بخشی از جلسه دیروز، رییس شورای شهر نسبت به اجرایی شدن متمم بودجه سال ۹۰ قبل از تصویب شورا هشدار داد و عنوان کرد: بهتر است شهرداری صبر کند و بعد از تصویب متمم بودجه، آن را عملیاتی کند چون هنوز این بودجه به تصویب شورا نرسیده و هزینه کرد آن در پروژه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی، شهرداری را در پایان سال دچار مشکل می‌کند. شکیب نیز با اشاره به موضوع تصویب متمم بودجه در صورت دریافت پاسخ از شهرداری درباره سوال از میزان فروش تراکم گفت: تا میزان فروش تراکم مشخص نشود متمم را به تصویب نمی‌رسانیم، زیرا باید مشخص شود درآمدهای شهر از چه منابعی است. او افزود: باید شهرداری به طور شفاف در خصوص درآمدهای خود توضیح دهد تا بتوانیم به راحتی متمم را به تصویب برسانیم. طلایی رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: متمم بودجه بالاخره در شورای شهر تصویب خواهد شد، اما باید فرصت هزینه کرد این متمم وجود داشته باشد و شورا باید زمانی را برای بررسی متمم بودجه تعیین کند تا مشکلی برای اجرایی شدن پروژه‌های عمرانی و فرهنگی شهرداری به وجود نیاید.