به گزارش «ایسنا»، جعفر تشکری‌هاشمی در نطق پیش از دستور خود در جلسه دیروز شورای شهر تهران گفت: هرچند گزارش شهرداری حاکی از وجود ۲۱۰۰ اتوبوس فعال است اما اکنون حدود ۱۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار هستند.

با وجود آنکه ۱۲۶۵ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌‌‌ها در نظر گرفته شده بود اما آنچه تا اکنون عملیاتی شده قرارداد ۱۵۷ میلیارد تومانی است یعنی تقریبا ۱۰‌درصد از بودجه برای نوسازی به کار گرفته شده و این به معنای آن است که عقب‌ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۹۵ دستگاه اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی تحویل داده شده؛ اما از این میان تنها ۱۴۴ دستگاه فعال هستند و ۱۵۱ دستگاه در پار‌کینگ‌ها خوابیده‌اند.

وی افزود: اکنون روزهای سخت تنفس تهران را پشت سر می‌‌‌گذاریم و هوای تهران و زندگی در این آلودگی‌‌‌ها ناشی از وسایل نقلیه سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. تهران به دلیل تحرکات ناشی از تردد خودروها دچار مشکلات بسیاری شده و به‌رغم اینکه نفس شهر به شمارش افتاده است، اما تعداد خودروها به صورت انبوه در حال افزایش است و گویا هنوز درک دقیقی از شرایط بحرانی زیست محیطی و کیفیت زندگی نداریم.

به گفته وی همچنین، درحال حاضر ۴۰‌هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد و سالانه ۱۰‌هزار تاکسی باید نوسازی شود. در خصوص ۶۳۰ دستگاه نیز با مشارکت وزارت کشور ۱۹۲ مورد تحویل داده شده که اکنون ۵۰ مورد آن در حال فعالیت هستند و امیدوار هستیم شهرداری تهران دیگر نقش رانندگان تاکسی را انجام ندهد و فکر خود را به کارهای بااهمیت‌‌‌تر معطوف کند.  تشکری‌هاشمی همچنین گفت: از ۳۹۱دوربین سامانه‌‌‌های ثبت تخلف سرعت تنها ۵۰ مورد فعال هستند. همچنین از ۲۴۲ مورد دوربین‌‌‌های طرح ترافیک تنها ۱۳۴ مورد فعال هستند و از ۲۱۰ دوربین‌‌‌ طرح کنترل آلودگی هوا نیز تنها ۵۶ مورد فعال هستند.