احتمال تغییر در محدوده طرح ترافیک

به گزارش «ایسنا»، سید‌جعفر تشکری‌هاشمی در مورد مصوبه شورای ترافیک تهران پیرامون اعمال تغییراتی در طرح ترافیک پایتخت توضیح داد: موضوع طرح ترافیک به سال‌های دور که جمعیت، گستردگی معابر، افزایش خودروها و... مانند امروز نبود، برمی‌‌‌گردد و آن زمان اگر محدوده‌‌‌ای را به عنوان محدوده طرح ترافیک انتخاب کردند، به اقتضای شرایط همان سال‌ها بود. بنابراین در گذر سال‌ها به دلیل تغییرات گسترده‌‌‌ای که در شهر در حوزه‌‌‌های جمعیت، نوع کسب و کارها، توسعه شهر تهران، افزایش وسایل شخصی و... رخ داده است، حتما طرح ترافیک نیازمند بازنگری است. وی با بیان اینکه نسخه‌‌‌ای که بیش از ۴۰سال پیش نوشته شده باشد، نمی‌تواند همچنان راه‌حل مطلوب ما باشد، ادامه داد: در برنامه توسعه شهرداری تهران از مدیران شهرداری خواستیم که در مورد نحوه اجرای طرح ترافیک فعلی، کار کارشناسی و دقیق انجام دهند؛ اما بر اساس آنچه از طریق رسانه‌‌‌ها مطلع شدیم که ظاهرا در شورای ترافیک تهران نیز تصویب شده و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک پیگیر آن است، عمدتا نگاه عدالت در پرداخت‌‌‌ها را دنبال می‌کنند؛ در حالی که بخش کوچکی از اصلاح طرح ترافیک می‌توانست معطوف به نظام پرداخت باشد.

وی با بیان اینکه ما در اصلاح طرح ترافیک شهر تهران به دنبال مسائل فنی و ترافیکی در محدوده بودیم، اظهار کرد: موضوعاتی همچون اینکه آیا باید محدوده فعلی حفظ شود؟ آیا محدوده باید گسترش یابد؟ یا حتی محدوده جمع شود؟ اینکه چه نوع الزاماتی برای محدوده‌‌‌های طرح ترافیک باید در نظر گرفته شود؟ چه مشاغل و چه گروه‌‌‌های اجتماعی باید استفاده کنند؟ سوالات اصلی هستند که در بازنگری طرح ترافیک باید به آن پاسخ داده شود.

تشکری‌هاشمی گفت: در حال حاضر آلوده‌ترین محدوده شهر و بغرنج‌‌‌ترین وضعیت ترافیکی با وجود اجرای طرح ترافیک در مرکز شهر، در همین محدوده است که نشان می‌دهد یا وظایف به خوبی اجرا نمی‌شود یا دیگر طرح ترافیک پاسخگو نیست و امروز محدوده طرح ترافیک به هیچ عنوان مطلوبیت ندارد؛ بنابراین به غیر از مسائل اقتصادی، از شهرداری خواستیم بر ابعاد مختلف فنی، اجتماعی و اقتصادی اجرای طرح ترافیک بررسی بیشتری داشته باشند. به گفته این عضو شورای شهر تهران، بسیاری از نقاط دیگر شهر شرایط مشابه محدوده مرکزی همچون بازار را پیدا کرده‌‌‌اند؛ کمااینکه در شرق تهران، شمال و... بازارهای پررونق زیادی شکل گرفته است. بنابراین در برنامه چهارم از شهرداری تهران خواستیم که در مورد وضعیت محدوده که آیا اساسا جمع شود یا توسعه پیدا کند و...، مطالعه کنند و «عدالت در پرداخت» فقط یک قسمت از مطالعات مذکور است. وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است محدوده‌های طرح ترافیک در شهر تهران توسعه یابد؟ گفت: ما فعلا می‌خواهیم متخصصان ترافیک، شرایط تهران را بررسی کنند و ممکن است برای تهران چند قطب محدوده ترافیکی تعریف کنند و حتی ممکن است بگویند ایده ایجاد محدودیت در محدوده مرکزی یعنی طرح ترافیک فعلی غلط است. تشکری‌هاشمی افزود: بخشی از طرح ترافیک جدید تهران همچون تعیین محدوده، زمان اجرای طرح و... باید برای بررسی و تصویب به صحن علنی شورای شهر بیاید که در حال حاضر این موضوع از سوی متخصصان ترافیکی در حال بررسی بوده و هنوز کامل نشده است.