به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هر چند هدف از این مصوبه استفاده از دارایی‌‌‌های راکد دولت به‌ویژه دارایی‌‌‌های ملکی برای باز کردن گره‌‌‌های مالی خود و تامین مالی پروژه‌‌‌های بر زمین مانده در کشور است، اما محتوای آن به صراحت به ضرورت «تغییر کاربری» در جریان مولدسازی بخشی از املاک دولتی اشاره کرده است. «دنیای‌اقتصاد» در روزهای گذشته با انتشار گزارش‌‌‌هایی دغدغه کارشناسان  را نسبت به واگذاری املاک با کاربری‌‌‌های سبز، مزروعی، آموزشی و... مطرح و به سیاستگذار یادآوری کرد که جریان مولدسازی املاک نباید با این قبیل املاک آغاز شود؛ بلکه دولت باید به عنوان حافظ اصلی منافع عمومی خود را مکلف به حراست از این قبیل کاربری‌‌‌ها بداند.  گفت‌‌‌وگوی اخیر ابوذر مختاری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران درباره جریان مولد‌سازی ملکی چه در حوزه مدیریت شهری و چه در دولت چراغ‌‌‌سبز آشکاری به تغییر کاربری‌‌‌های ارزشمند به کاربری‌‌‌های گران‌قیمت مثل مسکونی و تجاری دارد که نشان می‌دهد نگرانی‌ها در این رابطه بیراه نیست. مختاری در این گفت‌‌‌وگو با اشاره به فعالیت کمیته‌‌‌ای با هدف شناسایی املاک شهر در مناطق تهران به صراحت عنوان کرد که هیچ پلاکی از املاک متعلق به شهرداری خام‌‌‌فروشی نخواهد شد. مقصود او از خام‌‌‌فروشی دقیقا ناظر بر کاربری ملک بود، کمااینکه در ادامه توضیح داد: نگاهمان در مدیریت شهری جدید این است که اگر قرار است ملکی به کمیسیون ماده ۵ یا... برود، پیش از فروش یا واگذاری این فرآیند را در راستای افزایش ارزش افزوده انجام دهیم و بعد از آن ملک ارزیابی می‌شود تا با شرایط (کاربری) جدید در لیست فروش گنجانده و برای مشارکت از آن استفاده شود.

او حتی از پیشنهاد مدیریت شهری به دستگاه‌‌‌های دولتی مبنی بر تغییر کاربری املاک خبر دا‌د و گفت: ما این پیشنهاد را به بسیاری از دستگاه‌‌‌ها داده‌‌‌ایم که املاکشان را خام نفروشند؛ بلکه شهرداری شرایطی را برای ملکشان فراهم می‌کند تا بعد از رعایت ضوابط شهرسازی، ملک «مولد» شود و بعد آن را بفروشند؛ چراکه املاک این دستگاه‌‌‌ها بیت‌‌‌المال است و نباید آن را خام بفروشند و مالک جدید مراحل شهرسازی را برای مولدسازی و افزایش ارزش افزوده طی کند.

به این ترتیب از یکسو مصوبه مولدسازی دارایی‌‌‌های دولتی در محتوا به راه باز تغییر کاربری برای ایجاد ارزش افزوده املاک اشاره کرده و از سوی دیگر یک نهاد عمومی مثل شهرداری تهران برای دستگاه‌‌‌های دولتی پیغام فرستاده که املاک با کاربری ارزان اما ارزشمند را برای تغییر کاربری به مراجع تصمیم‌‌‌ساز درون مدیریت شهری عرضه کنند و پس از تغییر کاربری و افزایش قیمت، آنها را بفروشند. هنوز چند روز بیشتر از آغاز عرضه املاک مازاد دستگاه‌‌‌ها با هدف اجرای مصوبه مولدسازی نمی‌‌‌گذرد که تب تغییر کاربری تا این حد داغ و داد و ستد پیغام دستگاه‌‌‌ها و نهادهای مرتبط در این رابطه آغاز شده است.