گروه مسکن- شرکت‌های بیمه با داشتن شناسنامه ساختمان قادر به بیمه واحدها هستند. دکتر سروقدمقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: شرکت‌های بیمه باید بدانند ساختمانی را که تحت پوشش قرار می‌دهند، چه کیفیتی دارد.

وی افزود: در صورتی که شرکت‌های بیمه از میزان کیفیت ساختمان اطلاع نداشته باشند یا ورشکسته خواهند شد یا مجبورند با قیمت‌های بالا به این کار اقدام کنند که برای همه مردم مقدور نخواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بحث صدور شناسنامه ساختمان از سال ۷۱ مطرح و طی دو سال اخیر در شورای شهر به تصویب رسید، اضافه کرد: به دلیل اختلاف سلیقه بین وزارت مسکن و شهرداری در مورد مشخصات ساختمان در شناسنامه‌ها هنوز این دو نهاد به نتیجه نرسیده و اجرای این کار به تعویق افتاده است.

سروقدمقدم تصریح کرد: در حال حاضر وزارت مسکن فرم‌های مشخصات ساختمان را جداگانه و شهرداری نیز به شکل مطلوب خود طراحی کرده و به تفاهم نرسیده‌اند.

وی اظهار داشت: برای ارتقای کیفیت ساخت‌وساز صدور شناسنامه ساختمان ضروری است.

وی‌ ادامه داد: با ثبت ویژگی‌های کیفی ساختمان در شناسنامه قیمت این واحدها به میزان افزایش کیفیت آنها ارتقا یافته و این امر به عنوان اهرمی تشویقی برای سازندگان تلقی می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید کیفیت ساخت‌وساز در زیرساخت‌ها مدنظر قرار گیرد. وی در پایان، ضرورت کار کارشناسی از سوی جامعه علمی و فنی کشور بر شناسنامه‌های ساختمان را مورد تاکید قرار داد.