انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور به دنبال راه‌اندازی تالارهایی است که در آنها معاملات مسکن بدون واسطه و با تلاقی مستقیم تولیدکنندگان و خریداران انجام خواهد شد.به گفته یک عضو هیات‌مدیره این انجمن در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، اولین تالار معاملات مسکن از این نوع ظرف یک ماه آینده در ابتدای پاییز راه‌اندازی خواهد شد.وی با اشاره به اینکه ایجاد تالارهای معاملات مسکن پروسه دلالی در این بخش را حذف خواهد کرد، اضافه کرد: در این تالارها خریداران می‌توانند در محیطی مطمئن و بدون دغدغه مسکن مورد نیاز خود را از طریق تولیدکننده پیش خرید کنند. این در حالی است که انواع معاملات مسکن هم اکنون صرفا در بنگاه‌های املاک انجام می‌شود. قراردادهای واگذاری قطعی، سهام پروژه و اجاره به شرط تملیک از جمله معاملاتی است که در تالارهای مسکن انجام خواهد شد.
جزئیات بیشتر این خبر و سایر خبرها در خصوص بازار مسکن را از امروز در صفحه جدید مسکن و عمران در دنیای اقتصاد بخوانید.

جزئیات راه‌اندازی تالارهای مسکن در مصاحبه با عضو هیات‌مدیره و انبوه‌سازان مسکن و ساختمان
نخستین تالار مسکن اول پاییز به بهره‌برداری می‌رسد
گروه مسکن- نخستین تالار مسکن ابتدای پاییز راه‌اندازی می‌شود.

مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه‌سازی مسکن و ساختمان استان قم در گفت‌وگویی با خبرنگارها، ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: اولین تالار مسکن در قم تا 40روز آینده راه‌اندازی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تالارهای مسکن تا هفت‌ماه آینده راه‌اندازی خواهند شد، افزود: ایجاد تالارهای مسکن پروسه دلالی در این بخش را حذف خواهد کرد.
عضو هیات‌مدیره انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور با تاکید بر اینکه دراین تالارها تولیدکنندگان، مستقیم با مردم روبه‌رو می‌شوند، تصریح کرد: 80درصد انبوه‌سازان مطرح کشور عضو انجمن انبوه‌سازان هستند که همه تمایل به راه‌اندازی این تالارها دارند.
وی قراردادهای واگذاری قطعی، سهام پروژه و اجاره به شرط تملیک را از جمله انواع معاملات ذکر کرد که در تالارهای مسکن انجام خواهد شد.
بستری آرام و مطمئن برای سرمایه‌گذاری
مهندس بیگدلی در ادامه اضافه کرد: در تالارهای مسکن مردم می‌توانند در محیطی امن و مطمئن و بدون دغدغه، مسکن موردنیاز خود را از تولیدکننده پیش‌خرید کنند.
وی وجود تولیدکنندگانی که بدون هیچ‌گونه مجوزی برای فروش اقدام به ارائه آگهی در روزنامه‌ها می‌کنند را از جمله مشکلات بسیار بزرگ در این بخش دانست.
دبیر کانون عالی کارفرمایان با اشاره به لایحه پیش‌فروش و... که از سوی دولت مطرح شده، گفت: دولت با این لایحه نه تنها کاری انجام نخواهد داد، بلکه فقط وقت را تلف می‌کند.
غفلت از بخش مسکن
وی در حالی که یک سوم اقتصاد کلان کشور را متعلق به حوزه مسکن و ساختمان دانست،گفت: به‌رغم اینکه مسکن نیاز حیاتی مردم است، اما گران‌ترین محصول در سبد خانوار محسوب می‌شود.
عضو هیات‌ موسس بانک انبوه‌سازان در زمینه تسهیلاتی که به بخش مسکن داده می‌شود، گفت: این تسهیلات باید کاملا مجزا از تسهیلاتی باشد که در اختیار سایر صنایع از جمله صنعت فولاد و یا سیمان گذارده می‌شود. وی تصریح کرد: از سویی بانک مرکزی در ارائه تسهیلات باید شرایط یکسانی را برقرار کند. به طور مثال همانطور که در بخش کشاورزی شاهد آنیم که جرایم دیرکرد وام‌ها بخشیده می‌شود، در بخش مسکن نیز باید چنین تمهیداتی در نظر گرفته شود.
وی افزود: گردش مالی صنعت مسکن در کشور ما بسیار هنگفت است. گردش ۵۰هزار میلیارد تومانی در این بخش ۷۰درصد اشتغال ایجاد شده در زیرمجموعه‌های مسکن و ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد.
شوک‌هایی که سرمایه‌گذاری را به خطر می‌اندازد
وی ادامه داد: تغییر روند قیمتی کالاهایی چون سیمان و فولاد که رشد ۱۰۰درصدی را تجربه کردند به سرمایه‌گذار اجازه انتخاب نمی‌دهد چرا که چنین شوک‌هایی مسیر سرمایه‌گذاری را به خطر می‌اندازد.
بیگدلی با انتقاد از عدم‌نظارت بر افزایش قیمت آهن در طول هفته‌های اخیر، افزود: متاسفانه از حدود چند هفته گذشته قیمت آهن‌آلات و میلگرد با افزایش 25درصدی مواجه شده است که در صورت روند صعودی افزایش قیمت مواد اولیه ساختمان‌سازی تا چند سال آینده و بحرانی شدن صنعت مسکن، این صنعت با تعطیلی مواجه خواهد شد. وی با اشاره به روند بی‌رویه افزایش قیمت آهن، گفت: متاسفانه قیمت آهن و میلگرد در طول ماه‌های گذشته حدود 110 تا 120درصد افزایش یافت که اخیرا با اقدامات برخی دستگاه‌های مرتبط 20 تا 25درصد کاهش یافته بود ولی هم‌اکنون قیمت این محصول مجدد افزایش یافت.
این در حالی است که رییس‌جمهوری در گفته‌های اخیر خود بر همکاری مردم و تولیدکنندگان در جهت فعالیت سالم اقتصادی تاکید کرده است.
یک اقدام اساسی برای جلوگیری از رشد قیمت
وی خواستار اجرای اقدامات اساسی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت آهن شد و تصریح کرد: مسوولان می‌توانند با عزل مدیران بی‌توجه به مشکلات تولیدکنندگان و کارآفرینان و اصلاح ساختار بورس فلزات، مشکلات به وجود آمده در راستای افزایش بی‌رویه قیمت آهن را کاهش دهند.
بیگدلی ادامه روند افزایش قیمت آهن و میلگرد را موجب ایجاد ناامنی در اقتصاد کشور، کاهش اشتغال‌زایی و رشد دلالی و بازارگردانی کاذب دانست.
پیشرو در اشتغالزایی با اعتبار صفردرصدی
بیگدلی با اشاره به این موضوع که فعالان بخش مسکن بدون حمایت از سوی مراجع ذی‌صلاح به ایجاد اشتغال اقدام می‌کنند، خاطر نشان کرد: همکاران ما در این بخش در حالی به فعالیت می‌پردازند که 90درصد اعتبارات بانک‌ها به بنگاه‌های زودبازده ارائه می‌شود.
دبیرخانه اشتغال کشور در برنامه‌های سال‌جاری، سهم اعتباردهی به صنعت ساختمان را تقریبا صفر تعریف کرده است.
این در حالی است که در شرایط کنونی بانک مسکن نیز پاسخگوی همه مشتریان و متقاضیان خود نیست و تنها به اعتبارات مربوط به وام 10میلیونی خود متکی است.
شهرسازی، بخش محروم
عضو هیات‌مدیره انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور با اشاره به اینکه شهرسازی مظلوم واقع شده است، گفت: معماری فعلی نیازهای رفاهی شهرهای ما را تامین نمی‌کند.
این وزارتخانه تنها است
وی افزود: وزیر مسکن و شهرسازی (سعیدی‌کیا) در دوره جدید مصمم است شهرسازی را برمسکن‌سازی مقدم داند و طی نشست‌های عملیاتی تصمیم‌های خوبی در این زمینه گرفته شده که این موضوع برای اولین‌ بار در تاریخ شهرسازی اتفاق افتاده است.
بیگدلی تصریح کرد: البته وزارت مسکن و شهرسازی تنها است و اختیارات کافی را ندارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نهادهای مختلف تصمیم‌گیرنده باید با تعامل یکدیگر در شکل‌گیری قوانین شهری تصمیم بگیرند، اظهار داشت: متاسفانه دولتی‌ها به تنهایی در پشت‌درهای بسته تصمیم‌هایی می‌گیرند که هیچ سنخیتی با روند عادی ندارد.