به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در حالی که هفته گذشته، طرح ترافیک تهران با ابتکار شهرداری لغو شده بود تا شهروندانی که ناگزیر به حضور در سر کار هستند، بتوانند به منظور رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی به جای ناوگان حمل و نقل عمومی از خودروی شخصی استفاده کنند، این ایده در هفته جاری به شکلی اصلاح شد که اشکال «مشوق سفر بودن لغو طرح ترافیک» را بپوشاند. با نظر جمعی پلیس راهور، شهرداری تهران و دیگر ارکان تصمیم‌ساز در شورای ترافیک پایتخت، مقرر شد طرح‌های ترافیکی اعم از حلقه اول و دوم تا پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا شود و شهروندان فرصت دو ساعته از ۱۴ تا ۱۶ دارند که از طرح خارج شوند.

بنا بر تصمیم شورای ترافیک تهران از امروز، شنبه ۲۳ فروردین طرح ترافیک از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ بعداز‌ظهر اجرا می‌شود؛ اما در این فاصله زمانی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ بعد از ظهر به شهروندان فرصت دو ساعته برای خروج رایگان از طرح ترافیک داده شده است. بر اساس اعلام ساعت کاری از روز شنبه توسط دولت که ۷ صبح تا ۱۴ اعلام شده، طرح ترافیک به‌صورتی در نظر گرفته شده که کارمندان دستگاه‌های دولتی قبل از ساعت طرح بتوانند وارد محدوده ترافیکی شده و در ساعت ۱۴ تا ۱۶ نیز امکان خروج داشته باشند.

همچنین با توجه به تغییر نرخ طرح ترافیک در سال ۹۹، از امروز شهروندان باید در حساب شهروندی خود در سامانه «تهران من»، حداقل ۵۶ هزار تومان اعتبار داشته باشند؛ چراکه در غیر این صورت طرح ترافیک برای آنها با ضریب «یک» حساب می‌شود و در واقع از تخفیف ۲۰ درصدی که ویژه داشتن موجودی حساب از قبل است، محروم می‌شوند. البته اعلام شده که برای هفته جاری فعلا نیازی به رزرو از پیش مجوز تردد در طرح ترافیک وجود ندارد.

اشکالی که به لغو کامل طرح ترافیک گرفته می‌شد، این بود که چنین تصمیمی می‌تواند مشوق سفرهای غیرضروری با خودرو باشد و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را مخدوش کند. به همین خاطر در هفته جاری تصمیم به شکلی که ذکر شد، اصلاح شد. با این حال به نظر می‌رسد این تصمیم هم بدون اشکال نباشد. از یکسو گروهی از مشاغل که در دسته مشاغل دولتی نیستند، تابع قاعده ساعت کاری تا ۱۴ نیز نخواهند بود و در نتیجه تردد شاغلان دیگر مشاغل با خودروی شخصی، برای آنها هزینه خواهد داشت. این در حالی است که به‌طور موکد از مردم خواسته می‌شود در صورت امکان سوار مترو و اتوبوس نشوند و برای جا‌به‌جایی‌های ضروری از خودروی شخصی استفاده کنند.

حجت نظری، یکی از اعضای شورای شهر تهران است که طرفدار لغو طرح ترافیک تا پایان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است و معتقد است نباید حق استفاده کم‌هزینه از خودرو در این شرایط از شهروندان سلب شود. وی اخیرا با انتشار یک توییت در فضای مجازی تاکید کرده «اجرای طرح ترافیک در تهران در شرایطی که به دستور رئیس‌جمهوری، دو سوم کارمندان نیز باید سر کار بروند یعنی افزایش جمعیت در واگن‌های مترو و اتوبوس که پیامدش هم ایجاد موج ابتلا به کرونا در پایتخت است. هفته پیش در نامه به شهردار تهران گفتم که طرح ترافیک باید تا زمان ریشه‌کنی کرونا متوقف شود.» با این حال شورای شهر تهران تنها پیشنهاددهنده است و تصمیم‌گیری نهایی بر عهده ستاد مقابله با ویروس کرونا قرار دارد.

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در پاسخ به انتقاداتی در مورد اجرای طرح‌های ترافیکی از روز شنبه٢٣ فروردین ماه، در حساب توییتری خود نوشت: «تصمیم‌گیری درخصوص طرح ترافیک در شورای عالی ترافیک انجام می‌شود و شهرداری یک ضلع تصمیم‌سازی است.»

از سوی دیگر مدیران ترافیکی شهر درباره اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در ناوگان حمل و نقل عمومی که از امروز پیاده می‌شود، نگرانی‌هایی دارند و هشدار داده‌اند که با وجود علامت‌گذاری در صندلی‌ها و فضای ایستادن اتوبوس و قطارهای مترو، اما نمی‌توانند از قوه قهریه برای ممانعت از ورود مسافران به این ناوگان استفاده کنند و مردم خود باید به رعایت اصول فاصله‌گذاری پایبند باشند؛ موضوعی که به گفته فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، با حضور دو سوم کارمندان ادارات در محل کار بعید به نظر می‌رسد که به شکل تمام و کمال اجرایی شود. وی تاکید کرد: اگر پروتکلی برای تردد در سطح شهر یا ممانعت برای خروج از منازل وجود نداشته باشد استفاده از مترو نیز همانند دیگر وسایل حمل و نقل عمومی انجام می‌گیرد و تعداد مسافران نیز روز‌به‌روز افزایش می‌یابد؛ ما نمی‌توانیم مانع استفاده شهروندان از مترو شویم یا برای این موضوع مامور پیش‌بینی کنیم و تنها راه اجرای موفق این طرح، همکاری شهروندان و مسافران در مترو و رعایت فاصله اجتماعی است.»