به گزارش خبرگزاری مهر، وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اعلام نتایج مطالعه‌ای که درباره «کربن سیاه» به عنوان یکی از اصلی‌ترین ترکیبات تشکیل‌دهنده آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون انجام شده است، گفت: در حال حاضر اندازه‌گیری کربن سیاه (دوده) در تهران، در ۴ ایستگاه ثابت و ۲ ایستگاه پرتابل انجام می‌شود. بررسی غلظت‌های اندازه‌گیری شده این آلاینده نشان می‌دهد که ناوگان دیزل بیشترین نقش را در تولید آن دارد. بر اساس داده‌های اندازه‌گیری شده، غلظت این آلاینده در طول روز که تردد خودروهای سنگین و دیزلی ممنوع است، مقدار ناچیزی در حدود ۳ میکروگرم بر مترمکعب است؛ اما در طول ساعات شب که تردد خودروهای سنگین در شهر مجاز است، غلظت این آلاینده به شدت شروع به افزایش می‌کند و در مواردی تا مرز ۴۰ میکروگرم بر متر مکعب می‌‌رسد که مقداری بسیار فراتر از حد سلامت است. در طول ساعات شب غلظت این آلاینده در بیشترین حالت خود باقی می‌ماند و مجددا با ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در ساعات صبح کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات انجام‌شده طی دو دهه گذشته نشان می‌دهد قرارگیری در معرض مقدار قابل توجهی از ذرات معلق در هوا ازجمله کربن سیاه می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود و تا ۱۵ درصد از عمر مفید انسان را کم کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: بررسی‌های کارشناسی در راستای منشایابی ذرات کربن سیاه در تهران نشان داد که در طول ساعات شب، ذرات کربن سیاه در هوا منتشر می‌شود و با فاصله کمی از زمان تولید، اندازه‌گیری می‌‌شوند. به عبارت دقیق‌تر ذرات کربن سیاه در شب، ذرات تازه‌تر با عمر کمتری هستند. به گفته وی، تحلیل این داده‌ها حاکی است، بخش بسیار زیادی از ذرات کربن سیاه در شب تولید می‌شود و در طول روز با آلاینده‌های دیگر موجود در جو ترکیب شده و غالبا ترکیبات پیچیده‌ای را تشکیل می‌‌دهند. وی با بیان اینکه ذرات کربن سیاه می‌تواند خطرات بیشتری بر سلامت انسان نسبت به سایر اجزای تشکیل‌دهنده ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون داشته باشد، گفت: کربن سیاه حدود ۵ تا ۱۰ درصد از میزان ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون را به خود اختصاص می‌دهد. یافته‌های این مطالعه همچنین می‌تواند موید این موضوع باشد که سهم اتوبوس‌های شرکت واحد که در طول روز در شهر تردد می‌کنند، از تولید ذرات معلق بسیار کمتر از کامیون‌ها و سایر خودروهای دیزلی است که شب‌ها مجوز تردد دارند و عمدتا برای حمل مصالح و نخاله‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شوند.