دنیای اقتصاد: رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از جزئیات طرحی برای مترو تهران خبر داد که اجرای مشروط آن می‌تواند مشکل کمبود ناوگان اتوبوس و مترو تهران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کند.

محمد علیخانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به کمبود ۲۰۰۰ واگن مترو در تهران، گفت: از آنجاکه منابع مالی شهرداری تهران با محدودیت مواجه است، بهترین روش برای تامین این کسری و رسیدن به سطح قابل‌قبول خدمت‌رسانی، استفاده از فاینانس ۲۰ ساله است. وی بهره‌گیری از منابع فاینانس را مشروط به رفع یک مانع دانست و اظهار کرد: با توجه به بدهی چندهزار میلیارد تومانی شهرداری تهران به بانک‌ها،‌ اکنون امکان استقراض جدید وجود ندارد و این بدهی به مانعی بر سر راه فاینانس جدید تبدیل شده است. تنها راه رفع این مانع در حال‌حاضر، استمهال پنج ساله بدهی‌های انباشته شهرداری تهران است تا بتوان از فاینانس‌های جدید دولتی برخوردار شد. به گفته وی، دولت امتیاز ۵/ ۲ میلیارد دلار فاینانس خارجی را به رفع کمبودهای حمل‌ونقل عمومی پایتخت اختصاص داده است که این رقم در صورت استمهال بدهی کنونی شهرداری از سوی بانک‌ها قابل تخصیص است. در این‌صورت امکان استفاده از فاینانس جدید با بازپرداخت ۲۰ ساله و در نظر گرفتن یک دوره استراحت پنج ساله به منظور بازپرداخت بدهی‌های فعلی شهرداری فراهم خواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، ارزش این فاینانس رقمی بیش از سه‌برابر بودجه کل مترو تهران در سال‌جاری بوده و تقریبا نصف بودجه سالانه کل شهرداری تهران است.

با استفاده از منابع مالی فاینانس ۵/ ۲ میلیارد دلاری حمل‌ونقل عمومی تهران از وضعیت بحرانی کنونی نجات پیدا می‌کند، چراکه این رقم برای تامین توامان حدود ۱۰۰۰ دستگاه واگن مترو (با میانگین قیمت ۵/ ۳ میلیارد تومان) و ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به قیمت زیر یک میلیارد تومان کفایت می‌کند. به این ترتیب نیاز فوری تهران به اتوبوس سالم و نو برای رسیدن به ناوگان ۹۰۰۰ دستگاهی تقریبا رفع شده و نیمی از نیاز مترو به واگن هم برطرف می‌شود که می‌تواند سرفاصله قطارها را تا حد زیادی بهبود بخشد.