دنیای اقتصاد: پس از برگزاری مراسم تحلیف اعضای شورای شهر پنجم در روز چهارشنبه هفته گذشته و انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار شانزدهم پایتخت، روز گذشته درحالی‌که هنوز حکم رسمی شهردار جدید تهران از سوی وزارت کشور تا لحظه تنظیم این خبر امضا نشده بود، شهردار جدید با مدیران و معاونان شهرداری جلسه‌ای برگزار کرد. در جریان این جلسه که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، تمامی معاونان و مدیران دوره گذشته مدیریت شهری حضور داشتند. محمدعلی نجفی با اشاره به دوره ۱۲ ساله مدیریتی محمدباقر قالیباف در این جلسه عنوان کرد: به آقای قالیباف گفتم مگر می‌شود ۱۲ سال شهردار تهران بود و زحمت نکشید؟

او در عین حال اظهار کرد: هدف اول و مهم ما خدمت به نظام و مردم و سربلندی نظام مقدس جمهوری‌اسلامی است، بنابراین نیامده‌ایم که شهرداری را به‌هم بریزیم اما شایع کرده بودند ۱۰گروه در حال برنامه نوشتن برای من بودند! شایع کرده بودند ۸۰۰ مدیر بلافاصله در شهرداری مستقر می‌شوند و شایع کرده بودند که تعداد کارمندان شهرداری را به ۱۵ هزار نفر تقلیل می‌دهم که هیچ‌یک صحت ندارد. شهردار تهران همچنین تاکید کرد: تا زمانی که حکمم امضا نشود به شهرداری نمی‌آیم، اما در دفتر خود خارج از شهرداری جلسات و کارها را ادامه خواهم داد. به گفته نجفی شهرداری طرح جامع کنترل ایمنی شهر را تدوین خواهد کرد. پس از برگزاری این جلسه، مرتضی الویری یکی از اعضای شورای شهر تهران در توییتی نوشت: «نباید رابطه ناسالم میان اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری شکل بگیرد چراکه این موضوع باعث می‌شود ناظر چشم خود را بر تخلفات احتمالی مدیر ببندد.»

گمانه‌زنی‌ها از پشت پرده توییت الویری پس از برگزاری جلسه نخست شهردار با مدیران و معاونان فعلی مجموعه شهرداری تهران حاکی از آن است که تعدادی از مدیران شهرداری تهران برای اینکه در جایگاه خود پس از تغییر شهردار باقی بمانند، اقدام به لابی و ملاقات با برخی اعضای شورای‌شهر و برخی نزدیکان این افراد کرده‌اند. بررسی‌های برخی کانال‌های خبری تلگرامی از احتمال ماندن یا نماندن مدیران کنونی شهرداری در سمت خود حاکی از آن است که برخی مدیران قالیباف ماندنی هستند اما جایگاهشان تغییر می‌کند، به‌عنوان مثال یکی از معاونان قالیباف قرار است شهردار یکی از مناطق شده و دیگری در معاونت خود ابقا می‌شود. انتشار چنین اخباری در روزهای آغازین کاری مجموعه جدید مدیریت شهری سبب شده تا کارشناسان شهری وعده‌ها و خط‌مشی اعلام شده از سوی شهردار انتخابی را در روز دفاعیه از برنامه ارائه شده خود به شورای تهران یادآوری کنند.

محمدعلی نجفی شهردار تهران در روزهای کاندیداتوری برای شهرداری پایتخت عنوان کرد محور اصلی انتخاب مدیران و معاونان شهرداری بر حسن شهرت، پاکدستی و دوری از هرگونه شائبه مالی استوار خواهد بود. او همچنین تاکید کرده بود که از تمامی رزومه‌های ارسال شده برای ارتقای ظرفیت و شایستگی مدیریتی شهرداری استفاده خواهد کرد. اما کارشناسان شهری عنوان می‌کنند در صورتی که تثبیت برخی از معاونان فعلی شهرداری در سمت خود یا جابه‌جایی برخی چهره‌ها در سمت‌های جدید در رده‌های بالای مدیریتی صحت داشته باشد، نه‌تنها مدیریت شهری از این وعده خود عدول کرده، بلکه به‌نظر می‌رسد انتخاب ترکیب جدید مدیران شهری با هدف تعیین‌شده برای تیم جدید مدیریت شهری هماهنگ نخواهد بود.

حال باید منتظر بود و دید که آیا مدیریت جدید شهری می‌تواند از کانال لابی‌ها به نفع منافع شهر و شهروندان عبور کند؟