عضو منتخب شورای شهر تهران مساله نخست تهران را «آلودگی هوا» دانست و گفت: «خودرو محوری» و «تراکم فروشی» مهم‌ترین نقاط منفی کارنامه دوره گذشته مدیریت شهری بوده است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن هاشمی با بیان اینکه عمده منشا آلودگی هوا استفاده از سوخت‌های فسیلی برای حمل‌ونقل و گرمایش محیطی است که برای آن باید برنامه داشت، گفت: در حوزه حمل‌ونقل، جایگزینی حمل‌ونقل ریلی انبوه‌بر (مترو) به جای خودروهای شخصی و بخشی از ناوگان دیزلی، راه‌حل بهینه است و در حوزه گرمایش نیز استفاده از انرژی الکتریکی به جای سوخت فسیلی باید به تدریج صورت گیرد.

وی درخصوص تراکم‌فروشی نیز با اشاره به اینکه اقتصاد تهران این ظرفیت را دارد که بدون اتکا به فروش تراکم منفی و شهرفروشی و با تکیه به درآمد پایدار بتوان شهر را اداره کرد، تاکید کرد: طبق قانون بخشی از مالیات ارزش افزوده باید صرف مدیریت شهری شود که تاکنون به اندازه کافی به آن توجه نشده و عوارض و مالیات شهری نیز آن‌گونه که باید در محل خود هزینه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های مناسبی نیز برای توسعه شهر و ایجاد مسیر صحیح وجود دارد، خاطرنشان کرد: حدود نیمی از تبادلات اقتصادی کشور در تهران صورت می‌گیرد و اگر شفاف‌سازی و هدایت صحیح اعمال شود، می‌توان درآمد پایدار را برای شهر ایجاد کرد که البته به تعامل صحیح با دولت و سایر دستگاه‌های مرتبط نیاز دارد. به گفته هاشمی، یکی از مسیرهای صحیح تامین مالی برای اداره شهر تهران، جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی داخلی و خارجی است که با ایجاد شفافیت و رقابت و نیز لغو انحصارها و رانت‌ها، مسیر حضور بخش خصوصی در پروژه‌های شهر باز می‌شود و می‌توان توسعه پایدار شهر را با مشارکت بخش خصوصی به پیش برد. وی همچنین مسیر دیگر کسب درآمد را هدایت رفتار شهروندان دانست و توضیح داد: در همه شهرهای توسعه یافته دنیا مدیریت شهری به حمل‌و‌نقل عمومی یارانه می‌دهد، اما بخشی از این یارانه از محل عوارض تردد خودروهای شخصی تامین می‌شود و امکان استفاده از این روش در تهران نیز وجود دارد.