کنترل معاینه فنی خودروهای دیزلی از دی‌ماه

کنترل مکانیزه گواهی معاینه فنی خودروهای دیزلی از دی‌ماه در حالی قرار است اعمال شود که سکان‌دار شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اعتقاد دارد باید استانداردهای سختگیرانه‌تری برای خودروهای سنگین و دیزلی در مراکز معاینه فنی اعمال شود. به گزارش خبرگزاری مهر، سید وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست خبری کارگاه علمی «خودروهای دیزل برای کاربری شهری» با اشاره به اجرا نشدن مصوبه سال ۹۰ مبنی بر منع تردد خودروهای فرسوده در کلان‌شهرها گفت: خودروهایی که برای جاده‌ها و معابر برون‌شهری ایمن نیستند، کارشان را در داخل شهرها شروع و با این حال، بدون ضابطه در داخل محدوده شهر تردد می‌کنند. وی با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران و خودروهای سنگین حمل زباله تا حدی مدیریت و معاینه فنی می‌شوند، افزود: با این حال خودروهای دیزلی شخصی یا وابسته به نهادها و دستگاه‌های دیگر کاملا رها شده‌اند.

به گفته این استاد دانشگاه، سطح استاندارد یورو ۳ برای خودرو سواری سطح قابل قبولی است، ولی برای خودروی دیزلی، یورو ۳ یا ۴ اصلا خوب نیست برای همین راهکار قانونی نصب فیلتر دوده پیش‌بینی شد. حسینی با اشاره به اینکه سالانه به‌طور متوسط ۱۰ درصد از جرم ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون را دوده یا کربن سیاه تشکیل می‌دهد که عمدتا از سوی موتورهای کاربراتوری و دیزلی تولید می‌شود، گفت:‌ از این رو وزارت راه‌وشهرسازی باید بحث معاینه فنی خودروهای دیزلی را با جدیت انجام دهد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با انتقاد از تردد بدون ضابطه خودروهای فرسوده در معابر شهری، گفت: طبق مصوبه سال ۱۳۹۰ تردد خودروهای فرسوده در کلان‌شهرها ممنوع است ولی هنوز این مصوبه اجرایی نشده است. وی افزود: خودروهای بالای ۲۰ سال باید از رده خارج شوند ولی برخی از خودروها با ۴۵ سال سن هنوز در تهران اجازه تردد دارند. نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این نشست خبری اظهار کرد: بر اساس آمار، ۲۲ درصد تصادفات مربوط به خودروهای سنگین است که ۱۱ درصد آن به خاطر نقص ایمنی این خودروها است. وی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله معاینه فنی و توجه به موضوع ایمنی و تولید آلاینده‌ها در دنیا اظهار کرد: این درحالی است که در ایران تنها ۱۰ یا ۱۲ سال است که خطوط معاینه فنی ایجاد شده است. وی با اذعان به وجود نواقصی در حوزه نرم‌افزاری معاینه فنی گفت: در ایران نادیده گرفتن مسائل ریز و جزئی در معاینه فنی موجب می‌شود دقت معاینه فنی ما به دقت معاینه فنی دنیا نباشد و لازم است در این زمینه به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. به گفته وی، مراحل معاینه فنی در سایر کشورها دست‌کم ۴۵ دقیقه طول می‌کشد در حالی که در ایران این زمان بسیار کمتر و در حد چند دقیقه است؛ بنابراین لازم است دقت معاینه فنی در ایران افزایش یابد. از آنجاکه معاینه فنی خودروهای دیزلی در تهران بسیار محدود و صرفا در حد اتوبوس‌های شرکت واحد و خودروهای متعلق به شهرداری انجام می‌شود، این دسته از منابع آلاینده متحرک آزادانه در سطح پایتخت تردد می‌کنند و این در حالی است که برخی از آنها به دلیل فرسودگی و نواقص ایمنی اجازه تردد در جاده‌ها و معابر برون‌شهری را هم ندارند و با این حال، به دلیل عدم اعمال محدودیت در تهران آزادانه تردد می‌کنند. حسینی‌منش خاطرنشان کرد: این خودروهای فرسوده که اغلب لوگوی اداره و سازمانی را دارند، به شدت از چشم مسوولان دور مانده‌ و مغفول واقع شده‌اند.وی در ادامه با اعلام اینکه کنترل مکانیزه معاینه فنی از طریق دوربین‌های سطح شهر از اول دی‌ماه انجام خواهد شد، گفت: این دوربین‌ها بر کلیه خودروها به ویژه خودروهای سنگین به‌صورت ۲۴ ساعته نظارت می‌کنند. مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید براینکه خودروهایی که قرار است در سطح شهر تردد کنند باید نسبت به خودروهایی که در جاده تردد می‌کنند، معاینه فنی متفاوتی داشته باشند، گفت: باید معاینه فنی خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند سخت‌تر باشد و خودروی سنگینی که در معابر شهری فعالیت می‌کند باید گواهی معاینه فنی کامل‌تری داشته باشد. این قانون حداقل باید در کلان‌شهری مثل تهران که با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند، اعمال شود و نظارت جدی بر خودروهای سنگینی که در شهر تردد می‌کنند، وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که نیاز به معاینه فنی دارند، گفت: با توجه به اینکه حداقل زمان معاینه فنی هر خودرو ۶۰ دقیقه خواهد بود، صفی تشکیل می‌دهند که در صورت پایین آمدن سن معاینه فنی از پنج سال به دو سال این صف طولانی تر خواهد شد چون تعداد خودروهایی که به معاینه فنی نیاز دارند به ۱۴ میلیون دستگاه می‌رسد و تعداد مراکز موجود معاینه فنی در کشور پاسخگوی این تعداد نیست.