گروه مسکن- رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: احداث ساختمان‌های پراهمیت نظیر هتل‌ها، مجتمع‌های بزرگ مسکونی و مواردی از این قبیل در حریم ورودی خط گسل‌های اصلی زلزله خطرناک است، اما بر اساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ و اصول علمی، امکان ساخت ساختمان‌های نه‌چندان بزرگ و بااهمیت متوسط با یک سال تمهیدات خاص، بلامانع است. دکتر مازیار حسینی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد افزود: پیگیری عملکرد و وضعیت گسل‌های اصلی تهران نظیر گسل‌های شمال، مشاء، ری و ... در دستور کار این سازمان قرار دارد. البته برای افزایش شناخت از سطح خطرپذیری شهر تهران پروژه‌هایی نظیر شناسایی گسل‌های مدفون در دست مطالعه است.

وی درباره میزان خطرپذیری ساختمان‌های احداث شده بر روی گسل‌های اصلی تهران گفت: خطرپذیری در گسل و پهنه آن دو موضوع جداگانه است.

در تمام دنیا برای ساخت‌و‌ساز بر روی گسل و در پهنه آن دستورالعمل‌های خاص وجود دارد و ضوابط ویژه‌ای باید رعایت شود.

خوشبختانه این موضوع در طرح جامع شهر تهران نیز مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر هم برای بحث ساخت‌و ساز در مناطق شمالی تهران، دستورالعمل خاصی در معاونت شهرسازی مبنی بر عدم ساخت‌وساز بر روی گسل و حریم درجه یک آن، موجود است و اعمال می‌شود.همچنین برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در تمامی مناطق از شهرداری استعلام شده و بازدیدهای میدانی انجام می‌شود تا اگر قرار است این ساختمان‌ها در روی خط گسل یا حریم آن احداث شود، در مراحل ساخت آنها ضوابط ویژه‌ای اعمال شود.

بنابراین در حریم گسل نباید ساختمان‌های پراهمیت مانند هتل، مجتمع‌های بزرگ مسکونی و ... ساخته شود، اما علم امروز این کمک را می‌کند که در حریم گسل‌ها ساختمان‌های نه‌چندان بزرگ و بااهمیت متوسط با لحاظ تمهیدات خاص احداث شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: اجرای طرح جامع شهر تهران و انعکاس آن در طرح‌های تفصیلی موجب شود تا در آینده روند کنونی تغییر و دیگر ساختمان‌ها بدون ضوابط و مقررات ویژه در مناطق دارای خطر‌پذیری بالا به لحاظ وقوع زلزله احداث نشود.