رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به تهدیدهای زیست محیطی وجود راه‌آهن در محدوده شهر تهران برای شهروندان گفت: راه‌آهن شهر تهران آلودگی صوتی، سیما و منظر، هوا و آلودگی لرزه‌ای ایجاد کرده است و امنیت روانی مردم را تهدید می‌کند.به گزارش خبرگزاری مهر، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جلسه دیروز با بیان اینکه خدماتی که راه‌آهن به مردم ارائه می‌دهد، می‌تواند بسیار باارزش باشد، افزود: نباید این خدمات، محیط‌زیست را تهدید و امنیت روانی مردم را مخدوش کند. او با بیان اینکه ۲۸ سال از پایان هشت سال دفاع مقدس می‌گذرد، تصریح کرد: آیا این زمان برای ارتقای زیرساخت‌ها و دستیابی به تکنولوژی روز دنیا کافی نبوده است؟ تکنولوژی مورد استفاده در خطوط راه‌آهن مربوط به چند دهه قبل است و این نحوه ارائه خدمات قابل پذیرش نیست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: اینکه می‌گویید در توکیو یا سایر شهرهای پیشرفته، راه‌آهن در مرکز شهر ایجاد می‌شود، به دلیل رعایت سایر ملاحظات بوده است؛ مقایسه تهران با این شهرها غیرمنطقی است.او ادامه داد: ساختمان‌های شهرهای پیشرفته، زلزله‌های ۷ ریشتری را تحمل می‌کنند و آلودگی صوتی به داخل ساختمان‌ها منتقل نمی‌شود، اما ساختمان‌های محقر حاشیه خطوط راه‌آهن تهران وقتی قطارهای دیزلی راه‌آهن با سرعت ۳۰ کیلومتر از کنارشان عبور می‌کنند، لرزه‌ای معادل ۴ ریشتر را تحمل می‌کنند.

حافظی خطاب به مدیرعامل راه‌آهن که دیروز میهمان صحن علنی شورای‌شهر تهران بود، گفت: پیشنهاد می‌کنم ایشان یک شب میهمان ساکنان خونگرم حاشیه راه‌آهن شود تا از نزدیک شاهد باشند که چگونه آرامش ساکنان حاشیه خطوط راه‌آهن مختل می‌شود. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به طرح جامع شهر تهران، گفت: راهبردها در این طرح، احصا و طرح موضعی راه‌آهن و خطوط آن نیز پیش‌بینی شده است و بر این اساس باید تا پایان سال ۹۰ مکان‌یابی، اصلاح رویه‌ها و تعیین تکلیف خطوط انجام می‌شد.