رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با توجه به حساسیت گزارش تلفیقی سال ۹۰، نامه‌ای به رئیس شورای شهر تهران نوشت و در آن نامه گفت: جایگاه شورا در امر نظارت تبدیل به جایگاهی جهت مشروعیت بخشی به عملکرد صواب و ناصواب شهرداری شده است.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی شورای شهر تهران، رحمت‌اله حافظی در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای شهر تهران درخصوص گزارش «حسابرسی صورت‌های مالی تلفیقی شهرداری تهران برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۰» مواردی را پیشنهاد کرده است.وی در این نامه به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مصوب اول خرداد ماه سال ۷۵ به بندهای ۸، ۱۰، ۱۴ و ۳۰ ماده ۷۱ اشاره کرد و گفت: بر این اساس هر یک از اعضای شورای شهر بعد از دریافت گزارش حسابرس منتخب، باید به‌عنوان نماینده مردم در این امر خطیر نظارتی، از طریق کمیسیون‌های مربوطه اعمال نظر کند.

وی ادامه داد: جای پرسش است که چرا گزارش حسابرسی صورت‌های مالی تلفیق سال ۹۰ شهرداری تهران با تاخیر ۵۰ روزه به شهرداری ارسال می‌شود و چرا نسخه‌ای از آن به جز کمیسیون برنامه و بودجه به دیگر کمیسیون‌ها ارسال نشده است. امر رسیدگی به وظایف مالی شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه موضوعی نیست که صرفا به کمیسیون برنامه و بودجه مربوط باشد صرف نظر از اینکه کمیسیون مذکور، کمیسیون تخصصی این مهم است ارسال رونوشت برای سایر کمیسیون‌های شورای شهر جهت بررسی و اعلام نظر، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

حافظی با بیان اینکه روند گذشته شورا در برخورد و رسیدگی و تعیین‌تکلیف گزارش‌های حسابرسان منتخب نشان می‌دهد، قصد و اراده جدی در اعمال نظارت درست و به موقع برمجموعه شهرداری وجود نداشته، گفت: هرساله گزارش‌های حسابرسی که هر یک حاوی نکات بسیار مهم و ارزشمند از وضعیت مالی و مدیریتی شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه است با تشریفاتی ساده و گذرا در جلسه‌ای مطرح و به سادگی و بدون هیچ گونه تکلیف الزام آور از آن عبور می‌شده و عملا می‌توان نتیجه گرفت که جایگاه شورا در امر نظارت تبدیل به جایگاهی جهت مشروعیت بخشی به عملکرد صواب و ناصواب شهرداری شده است.

وی در پایان تاکید کرد: رئیس شورای شهر تهران دستور فرمایند تا نسبت به بازنگری اساسی نحوه بررسی گزارش «حسابرسی صورت‌های مالی تلفیقی شهرداری تهران برای سال ۹۰» در چارچوب موارد اعلام شده، اقدام شود.