رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آغاز معاملات پیش فروش مسکن در دفاتر اسناد رسمی خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، احمد تویسرکانی با بیان اینکه هم اکنون زیرساخت‌های لازم از سوی شهرداری‌ها برای اجرای قانون پیش فروش ساختمان فراهم شده است، گفت: قانون پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی اجرایی شده و معاملات پیش فروش به‌صورت رسمی و با تنظیم سند انجام می‌شود و لوازم اجرایی آن هم فراهم شده است.

وی همچنین از ادامه رایزنی‌های سازمان ثبت اسناد برای ساماندهی فعالیت بنگاه‌های مسکن خبر داد و گفت: تلاش داریم به منظور ساماندهی فعالیت بنگاه‌های مسکن آنها زیرمجموعه سازمان ثبت قرار دهیم و مجلس هم موافقت اولیه خود را با این اقدام اعلام کرده است. رئیس سازمان ثبت اسناد افزود: امیدواریم با همکاری مجلس روز به روز در جهت توسعه ثبت رسمی معاملات حرکت کنیم چرا که در حال حاضر معاملات عادی و قولنامه‌ای املاک منشأ بسیاری از تخلفات و دعاوی حقوقی است.تویسرکانی با تاکید بر اینکه هم اکنون و با پیگیری‌های به عمل آمده الزامی به دریافت کد رهگیری برای معاملات مسکن نیست، خاطرنشان کرد: با رای دیوان عدالت اداری الزام به دریافت کد رهگیری برای ارائه آن به سازمان امور مالیاتی کشور وجود ندارد و بدون این کد هم دفاتر اسناد رسمی نسبت به انتقال سند رسمی و ثبت معامله بین طرفین اقدام می‌کنند.

وی افزود: در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۴۱۹ سند رسمی صادر شده که نسبت به سال قبل از آن (۹۳)، ۱۶ درصد کاهش داشته که این کاهش ناشی از رکود اقتصادی بوده است. همچنین میانگین صدور اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی در سال ۹۴، نشان می‌دهد ۷۵ درصد از این اسناد در کمتر از یک روز صادر شده است. تویسرکانی با بیان اینکه فعالیت کارچاق‌کن‌ها یا دلالان امور ثبتی نزدیک به صفر رسیده است، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم با راهنمایی‌هایی که در سایت سازمان وجود دارد به این افراد رجوع نکنند. وی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح کاداستر گفت: در سال ۹۴ دولت اعلام کرد که به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها نمی‌تواند امکانات و بودجه‌ای در اختیار ما قرار دهد و در پایان سال گذشته هم این بودجه در اختیار سازمان قرار نگرفت. همچنین در بودجه سال ۹۵ هم متاسفانه به اعتبارات سازمان توجه کافی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: آن چیزی که در بودجه سال ۹۵ مصوب شده باید در اختیار سازمان قرار بگیرد زیرا اعتبارات ما در سال ۹۴ هم محقق نشد. ما مصمم هستیم حسب آنچه قانون جامع کاداستر پیش‌بینی کرده ظرف ۵ سال آن را به شکل کامل در کشور انجام دهیم. البته در یک سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و ما گزارش عملکرد یکساله در رابطه با طرح کاداستر را به رئیس مجلس ارائه کرده‌ایم. تویسرکانی افزود: عدم تحقق بودجه دولتی طرح کاداستر را به اطلاع رئیس مجلس رسانده‌ایم و درخواست کرده‌ایم دستگاه‌هایی که باید مستندات خود را در رابطه با طرح کاداستر در اختیار ما قرار دهند ملزم به ارائه این اسناد شوند تا بتوانیم مالکیت دولت را بر اساس این مستندات به ثبت برسانیم.