گروه مسکن: طرح صیانت از « باغات و اراضی مزروعی شهر تهران» پس از گذشت یک سال از پیشنهاد کمیته محیط زیست، در صحن غیرعلنی شورای شهر تهران مطرح شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» سال گذشته کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، برای مهار ویروس «باغ‌خواری» یک آنتی‌ویروس طراحی کرد که در صورت تصویب آن، شهرداری مکلف می‌شود با استفاده از ۵ لایه محافظتی، برج‌سازی روی اراضی باغی را محدود کند. طبق این طرح، باید تک‌تک باغات خصوصی باقیمانده در پایتخت، به لحاظ موقعیت و سطح مشجر، شناسنامه‌دار شوند و مدیریت شهری، برای تملک بخشی از این املاک و تبدیل آنها به پارک‌های عمومی و گردشگری، منابع سالانه در بودجه شهرداری در نظر بگیرد. برای حفظ باغات مستعد تخریب در ۶ منطقه تهران نیز مشوق‌هایی پیش‌بینی شده است که به نوعی یک آنتی‌ویروس تخریب باغات باقیمانده شهر تلقی می‌شود. با این حال رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر اعلام کرد بررسی این طرح به دلیل مخالفت برخی از اعضای شورای شهردر روز گذشته بی نتیجه ماند و مجددا به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شد. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در بررسی این طرح گفت: طرح «صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران» در ۱۰ ماده تهیه شده است و در آن شهرداری تهران ملزم شده است تا ضمن تکمیل سند اجرایی قانون حفظ و گسترش باغات، لایه باغات شهر تهران را به‌عنوان یکی از لایه‌های طرح تفصیلی تهیه کند. همچنین شهرداری تهران برنامه عملیاتی پنج ساله ادواری صیانت و گسترش فضای سبز باغات را همراه با تامین منابع تهیه و به شورا ارائه کند.

او ادامه داد: در ماده چهارم این طرح آمده است: هرگونه مداخله و صدور مجوز ساخت در باغات کمتر از ۵ هزار متر مربع در صورتی که اراضی فاقد فضای سبز تثبیت شده طبق طرح تفصیلی تهران باشد، فقط بر اساس ضوابط زیر پهنه سبز مسکونی (R۲۴۱) مجاز است. همچنین هرگونه مداخله و صدور مجوز ساخت در تمام باغات پراکنده بیش از ۵ هزار متر مربع صرفا در چارچوب G۲ امکان‌پذیر شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه ماده‌های دیگر این طرح در راستای حفظ، گسترش و صیانت از باغات است، گفت: شهرداری تهران بر اساس این طرح مکلف است به منظور حفظ باغات در محدوده شهر و تبدیل عرصه آنها به فضاهای سبز هر ساله مبلغی را در بودجه سنواتی سالانه شهر پیش‌بینی کند. او با اشاره به اینکه تصویب این طرح با مخالفت تعدادی از اعضای شورای شهر تهران مواجه شد، گفت: متاسفانه به دلیل مخالفت تعدادی از اعضا به خصوص با ماده ۴، این طرح مجددا به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد. به گفته این عضو شورای شهر تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی، احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از مخالفان جدی این طرح بودند.