گروه مسکن: رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد به عملکرد مالی مدیریت شهری پایتخت عنوان کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد بودجه امسال پایتخت معادل ۷ هزار میلیارد تومان از محل «واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای» شهر همچون فروش تراکم، تغییر کاربری و... تامین می‌شود. این در حالی است که عمده منابع حاصل از این محل بابت طرح‌های موازی و زائد همچون مجتمع‌های تجاری عظیم هزینه می‌شود.

محمدحقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران روز گذشته در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه الگوی تامین منابع و درآمدهای شهرداری فاقد شفافیت، کارآمدی و اثر بخشی لازم است، گفت: برای ایجاد تحول در ساختار تامین درآمد شهرداری تهران نیاز است منابع ناپایدار بودجه سالانه شهر ابتدا تعدیل و سپس حذف شود تا از این طریق از اجرای طرح‌های موازی و زائد همچون آغاز و تکمیل صدها پروژه تجاری بزرگ مقیاس که منجر به افزایش بار ترافیکی اتوبان‌ها شده است یا اجرای پروژه‌های فرهنگی در کاربری‌های سبز جلوگیری کنیم. او با اشاره به اینکه نارسایی در این زمینه فقط بر دوش شهرداری تهران نیست، اظهار کرد: کارکرد شورای شهر تهران مستلزم بازنگری است. حقانی برخی نظارت‌های سطحی بر عملکرد مالی مجموعه شهرداری تهران را برشمرد و گفت: اعضای شورای شهر می‌دانند ایرادات حسابرسان منتخب شورای شهر درخصوص وضعیت مالی به‌ویژه در بخش مصارف قابل تامل و توجه است؛ ولی با یک برخورد سطحی از آنها عبور می‌کنند و حاضر به اصلاح آنها نیستند.

او به ۶ اقدام عملی برای اصلاح ساختار اداره شهر تهران اشاره کرد و افزود: حذف بخش ناپایدار و غیرشفاف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه سنواتی، ارائه شفاف درآمدها، منابع و مصارف و بدهی‌ها شهرداری و انتشار آن، رشد و ارتقای بهره‌وری در چارچوب قوانین و مصوبات شورای شهر، توجه به ایرادات حسابرسان منتخب شورا به‌ویژه در شرکت‌ها و سازمان‌ها، حذف دستگاه‌های موازی و غیر ضرور به‌ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی-دستگاه‌های متظاهر به کار ولی عملا غیرمثمر و صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی به‌ویژه در بخش هزینه‌ای مصارف مجموع این اقدامات است که باید در دستور کار قرار گیرد. به گفته وی، اگر این اصول مورد توجه و اقدام عملی قرار نگیرد مدیریت شهری تهران «شورا و شهرداری» در زمینه اقتصاد مقاومتی عملا فعالیت اجرایی نداشته‌اند.