گروه مسکن، نورا حسینی:‌ شاخص کیفیت هوای پایتخت روز گذشته برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار گرفت. در حالی که شاخص کیفیت هوا در ساعات ابتدایی روز 127 بود،در ساعات میانی این عدد به 131 رسید. طی 4 روز گذشته وضعیت کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است و هر روز بر میزان آلاینده‌های 5/ 2 میکرونی که عامل اصلی وضعیت ناسالم هوای پایتخت هستند، افزوده می‌شد. از روز 13 بهمن ماه که وضعیت کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم شد و به عدد 101 رسید هر روز کیفیت هوای پایتخت بدتر شد.

در روز ۱۴ آبان شاخص کیفیت هوا عدد ۱۰۶ بود این رقم ۱۶ بهمن به عدد ۱۰۵ رسید و کیفیت هوای پایتخت به جایی رسیده که برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم است. گروه‌های حساس همان کودکان، سالمندان، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی و بیماران خاص و سرطانی هستند. لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در رابطه با افزایش ناگهانی آلاینده‌های شهر تهران در روز شنبه گفت: شاخص کیفیت هوای روز شنبه، روی عدد ۱۳۱ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و غلظت ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون نسبت به روز گذشته افزایش قابل توجهی یافت. به گفته او، کیفیت هوای پایتخت در روز جمعه روی عدد ۱۰۵ قرار داشت، اما با افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوای تهران روبه‌رو هستیم. محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به آلودگی هوای تهران در این رابطه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفیت هوا از روز پنج‌شنبه تا روز گذشته، در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. اما با وجود استمرار آلاینده‌ها در هوای پایتخت به نظر نمی‌رسد قرار باشد کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران جلسه‌ای تشکیل دهد. به گفته رستگاری بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از امروز (یکشنبه) جو ناپایداری خواهیم داشت که پیش بینی می‌شود در روز دوشنبه حجم بارش در مقایسه با امروز افزایش پیدا کنند بنابراین کمیته اضطرار تشکیل جلسه نخواهد داد و موضوع تعطیلی نیز در دستور کار قرار ندارد.

روز گذشته، ایستگاه فرمانداری شهرری با شاخص ۱۶۶ آلوده‌ترین منطقه شهر تهران بود. همچنین پارک شکوفه در منطقه ۱۴ با شاخص ۱۶۲ در رتبه بعدی آلودگی هوا قرار داشت. ایستگاه صدر در منطقه ۳ نیز با شاخص ۱۶۰ و پارک سلامت در منطقه ۱۷ و ایستگاه شهرری با شاخص ۱۵۶ در جایگاه‌های بعدی آلودگی قرار داشتند. ایستگاه شریف و ستاد بحران منطقه ۷ نیز با شاخص آلودگی ۱۵۳نیز جزو ۱۰ منطقه آلوده پایتخت بودند. پارک رازی با شاخص ۱۵۴ و ایستگاه امام خمینی با شاخص ۱۴۳ نیز در میان ناسالم‌ترین مناطق پایتخت از نظر میزان آلاینده‌های ۵/ ۲ میکرون قرار داشتند. بر این اساس، معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا به ترتیب از صفر تا ٥٠ در شرایط پاک (سبز)، ٥١ تا ١٠٠ سالم (زرد)، ١٠١ تا ١٥٠ ناسالم برای گروه حساس(نارنجی)، ١٥١ تا ٢٠٠ ناسالم (قرمز)، ٢٠١ تا ٣٠٠ بسیار ناسالم (بنفش) و ٣٠١ تا ٥٠٠ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.