نویسنده: پرستون بیلی
مترجم: مهدی نیکوئی
منبع: کتاب تجارت کردن با قلب
کسب‏وکار خود را مدتی است که آغاز کرده و برای آن به سختی تلاش می‏کنم. به‌تازگی برادرم پیشنهاد داده که در این کار با من همکاری کند. ما با هم بسیار خوب هستیم، می‏توانم از کمکش استفاده کنم و او هم مدتی است که بیکار است؛ به نظرم یک فرصت «برد-برد» برای ما پیش آمده است. شما چه فکر می‏کنید؟ آیا می‏توانم برادر خودم را در شرکت استخدام کنم یا باعث از بین رفتن دوستی و محبت بین ما خواهد شد؟

با تشکر

عضوی از خانواده

***

عضو خانواده عزیز،

کار کردن با دوستان و خانواده شگفت‏انگیز است. آنها تمایل دارند که برای موفقیت شما تلاش کنند و نسبت به هر کس دیگری نسبت به شما صادق‏تر و روراست‏تر هستند. با این حال، فکر می‏کنم که نگرانی و اکراه شما هم منطقی است. در ابتدایی‏ترین سال‏های شروع کسب‏وکارم، یکی از دوستان نزدیکم وقت و انرژی خود را به من هدیه داد و در انجام برخی از پروژه‏ها مرا یاری کرد. زمانی که کسب‏وکارم توسعه یافت، او هم تبدیل به یکی از کارکنان حقوق‏بگیر من شد. او در کار خود بسیار فداکار بود، اما هیچگاه نتوانست روابط شخصی و کاری را در کنار هم مدیریت کند. به همین دلیل، در درک شیوه مدیریت من بسیار بد عمل می‏کرد. او قصد داشت که بیش از آنکه به ایده‏های من احترام بگذارد، دیدگاه‏های خود را پیاده کند؛ در نهایت و با اوج تاسف مجبور شدم که اجازه دهم ما را ترک کند. به نظر من، کار کردن با دوستان و خانواده، موضوعی است که باید با احتیاط کامل به آن فکر کرد. ارتباطات شخصی همانطور که احساسات بیشتری را به محیط کار می‏آورد و کیفیت آن را افزایش می‏دهد، سبب می‏شود که در زمان از بین رفتن ارتباط و ناتوانی در مدیریت شرایط، آثار مخرب آن بسیار شدیدتر باشد. پس از آنکه خود من چندین بار این رویه را امتحان کردم و چند قطع ارتباط ناگوار را برای دیگران و به چشم خود دیدم، تصور نمی‏کنم که خودم باز هم آن را امتحان کنم.


با این حال، ممکن است این سبک کاری برای برخی از افراد قابل استفاده باشد و به‌خصوص اگر در حال حاضر همه چیز بین شما و برادرتان به خوبی پیش می‏رود، ارزش امتحان آن را دارد. با این حال، اگر قصد چنین کاری دارید، چند توصیه برایتان دارم:

اولویت را به روابط شخصی بدهید. بسیار بااهمیت است که می‏گویید ارتباطات شما بسیار مستحکم است و در ادامه هم روابط شخصی خود را قبل از همه چیز می‏بینید. به فرد مورد نظر خود (که در اینجا برادرتان است) بگویید که دوست دارید زمان پیش آمدن مشکلات و تعارضات کاری با صداقت و روراستی با آنها صحبت کنید. در این صورت، اگر روابط کاری شما ختم به خیر نشد، شانس بیشتری دارید تا روابط شخصی خود را نجات دهید.


حواستان به موازنه قدرت باشد. زمانی که یکی از اطرافیان شما شروع به‌کار کردن با شما می‏کند، توزیع قدرت می‏تواند پیچیده شود. برای آن فرد دشوار خواهد بود که شما را به‌عنوان یک رئیس بپذیرد و برای شما هم قابل قبول نخواهد بود که به خاطر روابط خود، دست از قدرت‌تان بکشید. در این شرایط باید مطمئن شوید که به اندازه کافی با دوست یا خانواده خود با صراحت و صداقت صحبت می‏کنید. جنگ اول بهتر از صلح آخر است. یک صحبت کوتاه و رک درباره اینکه چه کسی مسوول کنترل اوضاع است، می‏تواند از عواقب شدید آن پیشگیری کند. با این حال، نیاز است که اندکی فضا هم برای آنها فراهم کنید که بتوانند ایده‏های خود را مطرح کرده و اندکی قدرت در روابط خود داشته باشند. به نظرات خیرخواهانه آنها بها دهید. شما می‏خواهید که کارفرما باشید نه دیکتاتور. فرقی ندارد که چه کسی برای کار کردن با شما به شرکت‌تان می‏آید، شرکت شما باید برای تحقق بخشیدن به ایده‏ها و دیدگاه‏های شما به فعالیت خود ادامه دهد. البته اینکه به سخنان دیگران گوش دهید و از آنها بیاموزید، بسیار عالی است، اما در انتهای روز، شما هستید که باید تصمیم‏ها را اتخاذ کنید. اگر شما با یکی از اطرافیان خود کار می‏کنید، باید از اینکه تصمیم‏گیری‏ها را انجام می‏دهید، احساس راحتی داشته باشید؛ حتی در صورتی که منجر به نارضایتی شود. دوست یا عضو خانواده شما هم باید با این مساله کنار بیاید.


یک قرارداد خوب داشته باشید. زمانی که با دوستان یا یکی از اعضای خانواده خود کار می‏کنید، یک قرارداد خوب، الزامی است. ما معمولا از رسمی کردن روابط کاری خود با کسانی که به آنها عشق می‏ورزیم، خجالت می‏کشیم، اما چنین کاری می‏تواند ما را از ناراحتی‏های بسیاری نجات دهد. تحمل سختی تنظیم کردن یک قرارداد با دوست یا عضو خانواده‏تان نشان می‏دهد که هر دو نسبت به حفظ ارتباطات خود بسیار محتاط هستید. می‏خواهید بدانید که چه انتظاراتی از رابطه همکاری دارید، تعهداتتان چیست و باید جلوی بروز چه مشکلاتی را بگیرید. در حقیقت، فرآیند نوشتن قرارداد می‏تواند به شما نشان دهد که چه خطراتی رابطه شما را تهدید می‏کند و بی‌خیال همکاری با فرد مورد نظر خود شوید! اما اگر تصمیم خود را گرفته‏اید، باید بیش از پیش صادق باشید و بدانید که رابطه کاری شما چگونه نتیجه‏بخش خواهد بود و چگونه باید آماده مقابله با مشکلات احتمالی باشید. به همین دلیل، به‌کارگیری و استخدام یک برادر، خواهر، مادر، پدر یا دوستی نزدیک می‏تواند یک اقدام دوست‏داشتنی باشد که به کسب‏وکار شما انرژی می‏دهد و روابط شما را با آن فرد تقویت می‏کند. با این حال، مراقب، هوشیار و بالغ باشید و در رویکردهای خود انعطاف به خرج دهید؛ چراکه شکست در این رابطه کاری می‏تواند هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‏ای به شما لطمه بزند.

nikoueimahdi@gmail.com