اگر با خواندن بخش اول مطلب خودمدیریتی در محل کار به این نتیجه رسیده‌اید که باید و می‌توان خود را در محل کار مدیریت کرد تا از مدیریت شدن توسط مدیران بی‌نیاز شد، عمل به توصیه‌های زیر نیز می‌تواند به شما در این مسیر کمک شایانی کند و شما را به یک «خود مدیر» تبدیل کند:
*قبل از شروع هر کاری به خود بقبولانید که می‌توانید با شایستگی تمام آن کار را انجام دهید و هیچ مشکلی حین انجام دادن آن کار برای شما پیش نخواهد آمد. در اغلب موارد نیز چنین خواهد شد و آن کار به‌خوبی و خوشی به پایان خواهد رسید.
* هیچ گاه در زمینه‌هایی که در آنها تخصصی ندارید وارد نشوید و اگر مجبور به این کار شدید حتما از کارشناسان و صاحب‌نظران آن حوزه کمک بگیرید یا حتی آن کار را به آنها برون‌سپاری کنید. هیچ گاه این سخن حکیمانه را فراموش نکنید که «همه چیز را همگان دانند.»
*همیشه از خود بپرسید «آیا کاری که در حال انجامش هستم مرا به اهدافم نزدیک‌تر می‌کند یا خیر؟» اگر پاسخ مثبت است با علاقه و اهتمام بیشتری به آن کار بپردازید اما اگر پاسخ شما به این سوال منفی باشد انجام آن کار را متوقف کنید و به سراغ کار دیگری بروید.
*همیشه برای کارهای آینده برنامه‌ریزی کنید، ازکاری که در زمان حال انجامش می‌دهید لذت ببرید و از کارهایی که در زمان گذشته انجام داده‌اید درس بگیرید نه اینکه به آنها فکر کنید و حسرت بخورید. بدانید شما فقط اختیار زمان حال را دارید و در مورد گذشته و آینده اختیاری ندارید.
*هر چند ماه یک بار چند دقیقه‌ای در محل کارتان با خود خلوت کنید و به این مساله فکر کنید که در محل کارتان قبلا در چه جایگاهی بوده‌اید، الان در کجا هستید و در آینده می‌خواهید به چه جایگاهی برسید. این کار باعث می‌شود ضمن عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته و افتخار کردن به موفقیت‌های پیشین، برای آینده کاری تان برنامه‌ریزی کنید.
* همیشه روی یک کار یا پروژه تمرکز کنید و از این شاخه به آن شاخه پریدن در کارتان اجتناب کنید، چرا که نمی‌توانید در یک زمان چند کار مختلف را به نحو احسن انجام دهید. در این زمینه از کودکان بیاموزید که وقتی در حال بازی با یک چیز هستند هیچ کار دیگری را انجام نمی‌دهند و فقط بعد از پایان آن بازی به سراغ کاری دیگر می‌روند.
*به کارهایی که در حال انجامش هستید نه به‌عنوان وظیفه شغلی، بلکه به‌عنوان یک تفریح لذت بخش و عاملی برای محک زدن توانایی‌هایتان بنگرید. در این حالت هیچ گاه خود را در حال کارکردن و انجام وظیفه که خسته‌کننده و انرژی بر است، احساس نخواهید کرد.
* سرعت و ضرباهنگ فعالیت‌های کاری‌تان را افزایش دهید و همیشه یک نوع حالت اضطرار و محدود بودن زمان برای انجام کار را مدنظر داشته باشید. در این حالت همیشه از زمان واقعی کاری‌تان جلوتر خواهید بود و نیازی نیست که کسی دیگر فاکتور زمان را به شما یادآوری کند.

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی
منبع: Ask Manager.com
بخش دوم