یکی از واقعیت‌های دنیای امروز این است که مدیریت و رهبری کردن فقط مختص مدیران و رهبران نیست و هر فردی می‌تواند و باید خود را مدیریت و رهبری کند و به این وسیله از مدیریت و رهبری شدن توسط دیگران بی نیاز شود. در واقع، این خود افراد هستند که می‌توانند با خودمدیریتی، تمام زندگی و کارشان را در اختیار بگیرند و به این وسیله استقلال و اقتدار خود را چه در خانه و چه در محل کار حفظ کنند.

در این میان، همه شما می‌توانید با به کاربستن توصیه‌هایی که در ادامه خواهد آمد کارتان را خودتان مدیریت کنید تا نیازی نباشد دیگران شما و کارتان را مدیریت کنند:

*به هر فرصت جدیدی که در محل کارتان برای شما پیش می‌آید به عنوان یک تجربه هیجان آور و یک زندگی جدید بنگرید و نه یک تهدید و خطر. همیشه در برخورد با موقعیت‌های جدید به این نکته توجه کنید که آنها فرصت‌هایی هستند برای بروز بخشی نهفته از توانایی‌ها و پتانسیل‌های شما که تا کنون از دید دیگران پنهان مانده است.

* اگر نگران و دلواپس پروژه‌های آینده هستید، بهتر است پا پیش بگذارید و آن پروژه‌ها را هرچه سریع‌تر اجرا کنید. در این صورت است که آنها دیگر باعث استرس و نگرانی شما نخواهند شد.

*عادت کنید هر کاری را که شروع می‌کنید حتما به پایان برسانید و هیچ کاری را هر چقدر هم که سخت و طاقت فرسا باشد، نیمه‌کاره رها نکنید. ناتمام رها کردن کارها هم نشانه ضعف شماست و هم به معنای هدر رفتن انرژی و وقتی است که برای انجام آن صرف کرده‌اید.

*هیچ زمانی را در محل کارتان بلا استفاده و بیهوده تلف نکنید و همیشه کاری برای انجام دادن آماده داشته باشید حتی اگر آن کار تایپ کردن یک گزارش یا خواندن یک صفحه کتاب باشد. همیشه ضرب‌المثل معروف «وقت طلاست» را به یاد داشته باشید.

* همیشه منتظر صدور فرمان و دستور از طرف مدیر مافوق خود نباشید، بلکه خودتان پا پیش گذاشته و به مافوق خود پیشنهاد دهید. در این حالت ابتکار عمل با شما خواهد بود و شما خواهید توانست کارها را آن طور که مطلوب و مقبول خودتان است به پیش ببرید.

*در همه حال خود را به صورت یک کارمند حرفه‌ای و کاربلد نشان دهید که با اعتماد به نفس و تسلط کارهایش را انجام می‌دهد و سعی کنید که واقعا چنین باشید. ناشی بودن یا ناشی نشان دادن خود در محل کار، شخصیت و جایگاه شما را زیر سوال می‌برد و به هیچ عنوان مسوولیت‌هایی که بر عهده دارید را از شما سلب نمی‌کند و در نهایت نیز دیگران را نسبت به شما بی‌اعتماد می‌سازد.

*از نگرانی و دلهره در مورد آنچه ممکن است در محل کارتان برای شما اتفاق بیفتد پرهیز کنید چرا که بسیاری از چیزهایی که نگران روی دادن آنها هستید هرگز اتفاق نخواهند افتاد. خوش‌بین بودن نسبت به آینده باعث می‌شود تا بسیاری از اتفاقات بد برایتان رخ ندهد.

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی
منبع: Ask Manager.com