آیا بخش، شرکت یا سازمان شما می‌تواند از اندیشه‌ها و ایده‌های نو سود ببرد؟ آیا شما هم از کمبود خلاقیت و ابتکار در اطرافتان رنج می‌برید؟ آیا مشکلاتی وجود دارند که تاکنون نتوانسته‌اید با استفاده از روش‌های کلاسیک حل شان کنید و برای حل آنها به ایده‌های خلاقانه نیاز داشته اید؟ در اینجا 10 توصیه برای افزایش و پرورش ایده‌های نو و خلاقانه‌ای که شما و تیم تان تولید می‌کنید، ذکر شده است.

۱- جلسات هم اندیشی و ایده پردازی ترتیب دهید
یکی از راه‌هایی که شکل گیری و آفرینش ایده‌های نو و بدیع را در هر گروهی تضمین می‌کند جمع کردن اعضای گروه دور هم و نظرخواهی از آنهاست. قبل از برگزاری چنین جلساتی باید موضوعات و پرسش‌هایی را در اختیار مدعوین در جلسه قرار داد تا شرکت‌کنندگان در جلسه با ذهنی آماده حضور پیدا کنند. همیشه به یاد داشته باشید که بعضی‌ها برای ایده پردازی به زمان نیاز دارند. پس این زمان را قبل از برگزاری جلسات هم اندیشی و در قالب اعلام دستور جلسه، به آنها بدهید.

2-به سراغ رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی معتبر بروید
همیشه در جست‌وجوی اطلاعاتی راجع به اندیشمندان و ایده‌پردازان صاحب نام و مشهور در زمینه کاری تان بروید و آثار جدید، نوآورانه و جسورانه آنها را مطالعه کنید چرا که آنها منابع ارزشمند و موثق حاوی اطلاعات مورد نیاز شما هستند. امروزه بسیاری از متفکران و مشاهیر دنیای مدیریت دارای وبلاگ‌های غنی و به روزی هستند که در کنار مجلات و نشریات آنلاین دیگر، ناب‌ترین و بهترین ایده‌های نو و مبتکرانه را در اختیارتان قرار می‌دهند.

3-از همه بخواهید به شما ایده بدهند
شاید اینکه از دیگران بخواهید به شما ایده بدهند یک توصیه خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما تاثیر این کار شگفت‌انگیز خواهد بود. متاسفانه بسیاری از مدیران نه به دنبال ایده‌های نو می‌روند و نه آن را تشویق می‌کنند. پس بهتر است در هر فرصتی از اعضای تیم‌تان بخواهید به شما ایده بدهند چه در دیدارهای رو در رو و چه در جلسات کاری یا حتی از طریق ایمیل. مطمئن باشید که اگر برای اعضای تیم ثابت شود که شما به‌طور جدی به دنبال ایده‌های نو و ناب هستید آنها ایده‌های بسیاری را در اختیارتان قرار خواهند داد.

4-پرسش‌های درستی را مطرح کنید
بهترین نوع سوال برای آفریدن ایده‌های نو، سوالات تشریحی و چالش برانگیز است. سعی کنید از مطرح کردن سوالاتی که در آنها پیشنهاد خاصی مطرح شده است پرهیز کنید چرا که این نوع سوالات بیشتر یک نوع نظرسنجی هستند تا سوال. مثلا می‌توانید بپرسید: «با توجه به اهدافی که ما برای آینده طراحی کرده‌ایم شما چه ایده‌های عملی و جدیدی برای بهبود سیستم‌ها و فرآیندهای کاری مان دارید؟» با طرح این نوع سوالات خواهید توانست هم پرسش شوندگان را به تفکر وادار سازید و هم از پاسخ‌های متنوع و جالب آنها بهره‌مند شد.

5-محیطی را به وجود بیاورید که ایده‌آفرینی را تشویق کند
هنگامی که مدیران ایده‌های نو را با آغوش باز می‌پذیرند و به استقبال تفکرات غیرمرسوم و جسورانه می‌روند در واقع برای آفرینش ایده‌های نو بسترسازی می‌کنند حال آنکه اگر برخورد سردی با ایده‌های نو داشته باشند در واقع این پیام را به کارکنان می‌دهند که در این سازمان ایده‌های نو جایگاهی ندارند. بنابراین واکنش‌هایی کنترل شده و حاوی پیام‌های مثبت نسبت به هر ایده جدیدی، حتی اگر احمقانه و غیرعملی هم به نظر برسد، نشان دهید چرا که شاید در آینده همان کسی که امروز یک ایده احمقانه را به شما پیشنهاد کرده است بهترین ایده‌ها را در اختیارتان قرار دهد.

6- بهترین‌ها را رصد کنید
اگر به دنبال ایده‌های نو در زمینه‌ای خاص هستید سعی کنید به‌طور دائم به سراغ شرکت‌ها و موسساتی بروید که در آن زمینه خاص جزو بهترین‌ها و در رده اول هستند. در این بین هم به رقبا و شرکت‌های همکارتان توجه داشته باشید و هم به شرکت‌هایی در خارج از صنف و صنعت تان. شناخت همه جانبه رقبا و آگاهی از وضعیت صنعت و حوزه کاری تان می‌تواند تصویر واضح‌تری از خود و دیگران در اختیارتان قرار دهد.

7- به موقعیت کنونی تان از دریچه‌های متفاوت و متنوعی بنگرید
ایده‌های نو معمولا از دریچه‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی تراوش می‌شوند. پس برای اینکه ایده‌های متفاوتی را در مورد موضوعی پیدا کنید بکوشید به قضایا از دریچه متفاوتی نسبت به قبل بنگرید و به اصطلاح «جور دیگر ببینید» و از تک بعدی نگریستن به مسائل خودداری کنید.

8- از یک نقشه ذهنی استفاده کنید
یک نقشه ذهنی ابزاری است که به افکار و ایده پردازی‌های شما یک نوع سمت و سو و چارچوب می‌دهد و شما را از پراکنده‌گویی و اتلاف انرژی ذهنی دور می‌سازد. در واقع نقشه‌های ذهنی دیاگرام‌های انعطاف پذیر و آزادی هستند که به شما کمک می‌کنند بفهمید ایده‌های مختلف چگونه به هم پیوند می‌خورند و چگونه می‌توان از مجموعه ایده‌های پراکنده یک الگوی خلاقانه آفرید.

9-به دور از عوامل بر هم زننده آرامش به ایده‌های نو فکر کنید
یکی از واقعیت‌های غیرقابل انکار در مورد شرایط آفرینش ایده‌های نوآورانه و بدیع این است که در صورت وجود عوامل مزاحم و بر هم زننده آرامش از قبیل تماس‌های تلفنی، جلسات کاری متعدد و ارباب رجوع امکان تراوش و شکل‌گیری ایده‌های ناب فراهم نخواهد آمد. پس اگر امکان خلوت کردن با خود در دفتر کارتان وجود ندارد سری به یک کافی شاپ یا کتابخانه عمومی یا پارک نزدیک محل کارتان بزنید و در خلوت خود به ایده‌های نو فکر کنید.

10-کلاس ایده پردازی برگزار کنید
ایده‌های بزرگ غالبا در پی تجربیات جدید به سراغ افراد می‌آیند. پس ترتیبی دهید تا در فواصل زمانی کوتاه، کلاس‌هایی با حضور اساتید و صاحب‌نظران حوزه خلاقیت و نوآوری آن هم در محیط خارج از شرکت یا سازمان، مثلا در طبیعت و فضای باز برگزار شود. چنین کلاس‌ها یا به عبارت روشن تر، اردوهایی می‌تواند مانند کاتالیزوری برای تراوش و برانگیختن ایده‌های جدید در ذهن شرکت‌کنندگان عمل کرده و به دستاوردهای درخشانی منتهی شود. لازم به یادآوری است که در برنامه‌ریزی برای چنین کلاس‌هایی، کمیت کار چندان اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است کیفیت کار است و خروجی آن.

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی
منبع: کتاب صد پند مدیریتی