مترجم: هوتسا عسکری نسب

منبع: Forbes

مدیران مقتدر در هنگام برقراری ارتباط با کارمندان، بسیار با احساس صحبت کرده به طوری که گفته هایشان تا حد زیادی الهام بخش بوده و به کارمندان کمک می‌کند تا به خواسته‌های خود که حتی گاه بیش از تصوراتشان است، دست یابند. ارتباط برقرارکنندگان خبره، قصد خاصی از برقراری چنین نوع رابطه احساسی دارند و نکات مهمی را به‌منظور انتقال گفته‌های تاثیرگذار خود به‌کار می‌گیرند، بهتر است شما هم این رموز را در ارتباطات با دیگران به‌کار ببرید تا شاهد ارتقای شغلی و تاثیر شگفت‌انگیز در حرفه خود نیز باشید.

1. شناخت مخاطب

نگرانی ارتباط برقرارکنندگان عالی، مهم جلوه دادن، نشان دادن تخصص یا تعریف از خود نیست. در عوض، دغدغه این افراد در این باره است که مخاطبان به شنیدن چه مطالبی نیاز دارند و آنها چگونه می‌توانند این مطالب را عنوان کنند تا به اندازه کافی تاثیرگذار باشد. این به آن معنا نیست که مدیران درباره مطالبی که دیگران مایل به شنیدن آنها هستند، تصمیم‌گیری کنند بلکه کاملا برعکس تنها درباره مطالب مهم و با ارزشی که افراد باید بدانند حتی اخبار ناگوار، اطلاع‌رسانی می‌کنند.

2. مهارت ارتباط برقرارکنندگان در زمینه زبان بدن

مدیران لایق، واکنش افراد را نسبت به گفته‌های خود، به‌طور مداوم بررسی می‌کنند. برای مثال به سرعت، متوجه نشانه‌هایی مانند حالت چهره و زبان بدن افراد می‌شوند زیرا می‌دانند که این علائم تنها بازخوردی است که نشان‌دهنده درک افراد از سخنان آنها است. ارتباط برقرارکنندگان عالی از این تخصص برای شناخت مخاطب استفاده کرده و همچنین در صورت لزوم اقدام به تعدیل روش ارتباطی خود می‌کنند.

3. صداقت

مدیران موفق می‌دانند تنها ارتباطی تاثیرگذار است که واقعی و پایه آن بر صداقت استوار باشد. مخاطبان، افرادی نیستند که برای اثبات درستی یا نادرستی گفته‌های مدیران را تجزیه و تحلیل کنند. بنابراین هر گاه، به هر دلیلی، نتوانند اطلاعات خاصی را با افراد خود در میان بگذارند، موضوع را به روشنی بازگو کرده زیرا می‌دانند که اگر صرفا برای خالی کردن شانه از زیربار مسوولیت اطلاعاتی را ارائه دهند که درستی آن در هاله‌ای از ابهام باشد، بی‌اعتمادی و اضطراب را در سازمان گسترش داده‌اند.

4. قابل اعتمادی

ارتباط برقرارکنندگان عالی فقط به این دلیل که دارای موقعیت ویژه‌ای هستند سعی نمی‌کنند تا خود را فرد دیگری به غیر از آنچه در واقع هستند، نشان دهند. به همین دلیل «مارک زوکربرگ» طراح شبکه اجتماعی فیس‌بوک در هنگام ارائه این شبکه، با شخصیت واقعی و راحت خود که گرمکن و شلوار جین می‌پوشید در صحنه حاضر شد. چنین اشخاصی می‌دانند صرفا با نشان دادن شخصیت واقعی خود و رفتاری صادقانه است که می‌توانند تاثیرگذار باشند و مردم را جذب کارها و کلام خود کنند در مقابل، از عواقب رفتار تصنعی و نشان دادن خود به‌عنوان فرد دیگر هم اطلاع دارند که باعث بی‌اعتمادی و کناره‌گیری مردم از آنها می‌شود.

5. با اقتدار صحبت کردن

سعی نمی‌کنند اشتباهات و ضعف‌های خود را با ابهام، سستی یا کم‌رویی بپوشانند. در عوض حاضر هستند موقعیت خود را به خطر انداخته و به صراحت درباره نحوه انجام کارها و چگونگی کارهایی که باید صورت بگیرد، صحبت کنند.

6. صحبت با گروه‌ها به‌صورت انفرادی

مدیران به ندرت، زمان صحبت کردن با تک‌تک افراد را در اختیار دارند بنابراین از فرصت‌های پیش آمده که ممکن است در هر مکانی اعم از یک کنفرانس یا سالن سخنرانی مملو از جمعیت اتفاق بیفتد به‌خوبی استفاده می‌کنند و به نحوی با گروه‌ها صحبت می‌کنند که تک تک افراد حاضر در جمع، احساس می‌کنند که مدیر مستقیما با شخص آنها در حال گفت‌وگو است.

7. داشتن گوش شنوا

چنین مدیرانی، می‌دانند ارتباط مانند یک خیابان دو طرفه است و مسلما مطالبی که دیگران بازگو می‌کنند باید مهم‌تر از مطالبی باشد که خودشان به‌عنوان مدیر مطرح می‌کنند. ارتباط برقرارکنندگان عالی با دقت به صحبت‌های افراد دیگر گوش می‌دهند و هرگز درباره نظراتی که قصد دارند بعدا مطرح کنند از پیش فکر و برنامه‌ریزی نکرده بلکه در عوض سعی می‌کنند به درک صحیحی از نظرات فرد مقابل برسند.

8. استفاده از عباراتی نظیر «تقصیر من بود»، «اشتباه کردم» و «متاسفم»

مدیران موفق به هنگام ارتکاب اشتباه، بی‌درنگ آن را قبول کرده و منتظر نیستند تا دیگران متوجه اشتباهاتشان شده و در این رابطه به آنها تذکر دهند، حتی زمانی که به راحتی می‌توانند از اشتباهات خود طفره روند، همیشه جوابگوی کلام و رفتارشان هستند و این کار را واقعا و بدون هیچ نمایش یا تواضع دروغینی انجام می‌دهند.

9. خواستار بازخورد

ارتباط برقرارکنندگان مجرب، هرگز تصور نمی‌کنند درک مردم نسبت به مطالبی که آنها به‌عنوان مدیر عنوان کرده‌اند دقیقا همان مطالبی است که در نظر داشتند ارائه دهند بلکه همواره تمام موارد را بررسی می‌کنند که آیا منظور گفته‌هایشان به‌طور صحیح، استنباط شده است یا خیر! در غیر این صورت به هیچ وجه مخاطب را سرزنش نکرده و در عوض با اصلاح گفته خود، مطالب را به‌طور واضح و روشن‌تر یک بار دیگر بازگو می‌کنند.

10. انجام اقدامات پیشگیرانه

مدیران با عالی‌ترین مهارت‌های ارتباطی، خود را بازیچه دست رقبا نمی‌کنند و پیش از اینکه اخبار ناگوار تبدیل به شایعاتی در سطح سازمان شود، آن را با کارمندان خود در میان می‌گذارند و همچنین اهداف و راهنمایی‌های خود را به‌صورت واضح و دقیق بیان می‌کنند بنابراین کارمندان غیرممکن است در انتخاب مسیر، مرتکب اشتباهات آشکاری شوند.

طبق مطالب ذکر شده در این مقاله، می‌توان به این نتیجه رسید که ارتباط برقرارکنندگان عالی، افرادی صادق و قابل اعتماد هستند که دارای گوش شنوا بوده زیرا برای برقراری ارتباطات ارزش قائل هستند که این اولین گام مهم و اساسی در جهت تبدیل شدن به یک مدیر عالی است.