مترجم: صالحه حسینی

منبع: HBR

امروزه شرکت‌ها در حال گذر از دوره دیجیتالی شدن ۱.۰به سمت دوره دیجیتال ۲.۰ هستند. این امر به معنی پیشرفت از قابلیت‌های دیجیتالی ساده موجود به سمت شناسایی سلیقه مشتری از طریق محصولات و خدمات متصل و تطبیق این محصولات و خدمات با نیاز‌های مشتری است. با دیجیتالی‌شدن ۱.۰ شرکت‌ها محصولات و خدماتی ایجاد کردند تا به تولیدکنندگان این امکان را بدهد که اطلاعاتی در باره نحوه استفاده محصولاتشان توسط مشتری در موقعیت‌های مختلف یا تغییر محصولات برای استفاده در آینده جمع‌آوری کنند.

درحالی‌که دوره دیجیتالی شدن ۲.۰ به معنی تبادل اطلاعات درباره چگونگی مصرف کالا‌ها و خدمات توسط شرکت و مصرف‌کنندگان در سراسر مرز صنعت است. بسیاری از مدیران تصور می‌کنند که دیجیتالی شدن ۱.۰ پایان کار است؛ درحالی‌که تغییرات واقعی و انتقال ارزش در مرز دیجیتالی شدن ۲.۰ اتفاق می‌افتد. در زیر به دو مثال اشاره شده است که تفاوت‌ها را نشان می‌دهد.

اتومبیل‌های متصل به اینترنت: ماشین‌های سنتی طراحی می‌شوند و براساس ویژگی‌های فیزیکی مانند اندازه، قدرت، ظرفیت و شکل ظاهری از یکدیگر متمایز می‌شوند. تولیدکنندگان، اتومبیل‌ها را طراحی و تولید می‌کنند و از طریق دلالان اتومبیل به فروش رسانده یا تعمیر می‌کنند. تا زمانی که سازندگان اتومبیل به‌صورت مستقیم به اطلاعات مورد نیازشان درباره مصرف‌کنندگان دسترسی نداشته باشند مجبورند به دلالان برای کسب بازخورد از عملکرد اتومبیل‌هایشان اعتماد کنند. در این حالت تولیدکنندگان تنها می‌توانند از طریق نمونه‌های کوچک جمع آوری شده به هنگام بررسی یا تعمیراتی که خودشان مستقیم انجام می‌دهند اطلاعاتی کسب کنند و آن را به روش استقرایی به جامعه بزرگ‌تری نسبت دهند.

دیجیتالی شدن ۱.۰: در طول دهه گذشته اتومبیل‌ها با دیجیتالی شدن و استفاده از نرم‌افزار‌های دیجیتالی و ارتباط با اینترنت، نسبت به قبل تغییر یافته‌اند. اتومبیل‌ها سیستم‌عامل اختصاصی خود را دارند. با افزایش اتصال اتومبیل‌ها به اینترنت، تولیدکنندگان از طریق پردازنده تشخیص به‌صورت مستقیم به اطلاعات مورد نظرشان راجع به اتومبیل‌هایی که توسط مشتریان استفاده می‌شود، دسترسی دارند.

هر خودروساز بزرگ امروزه سیستم‌های کامپیوتری برای خدمات به مشتریان (ناوبری، ارتباطات و سرگرمی)و همچنین به‌عنوان یک وسیله برای جمع‌آوری داده‌ها برای انتقادها و پیشنهادها و... دارد. برای نمونه تسلا به‌تازگی محصول به روز شده‌ای را تولید کرده است که با امکان اتصال به اینترنت و دانلود نرم‌افزار مشخصی منجر به بهبود عملکرد رانندگی می‌شود. به‌طور همزمان گوگل و اپل نیز قصد خود را برای ایجاد دگرگونی‌های دیجیتالی در بخش خودرو اعلام کرده‌اند. اندروید و اپل در مراحل اولیه ایجاد برنامه‌های ناوبری، ارتباطی و سرگرمی برای خودرو سازان هستند.

درحالی‌که بخش خودرو با مبدل‌های الکترونیکی، اتصال به اینترنت و قابلیت‌های رانندگی خودکار، دیجیتالی شده است، ویژگی‌های دیجیتالی ممکن است تمایزات فیزیکی را زیر پا بگذارد و بر آنها برتری یابد. دیجیتالی‌شدن اکو سیستم خودرو، شرکت‌های بسیاری را از صنایع مختلف برای همکاری با یکدیگر گرد هم آورده است. (برای مثال تولیدکنندگان خودرو، ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی، شرکت‌های نرم‌افزاری، توسعه دهندگان نرم‌افزار، ارائه‌دهندگان خدمات، و...).

خانه به‌عنوان یک قطب دیجیتالی: ترموستات‌های اولیه به سادگی با حداقل اطلاعاتی که به آن فرستاده می‌شد به تنظیم دمای اتاق در یک درجه حرارت معین می‌پرداختند. خطوط تلفن ثابت و نسل‌های اولیه از جعبه‌های تلویزیون کابلی نیز تعامل دو طرفه محدود و حداقل شخصی را فراهم کرده بودند. با ورود اینترنت با سرعت بالا، شبکه‌های Wi-Fi و دستگاه‌های هوشمند، خانه‌ها نیز در حال ورود به عصر دیجیتال هستند.

دیجیتالی شدن نوع ۱.۰: ابزار‌های هوشمند. تلفن‌های دیجیتال، متر‌های هوشمند، کابل‌های دقیق‌تر و جعبه‌های تلویزیونی- ماهواره‌ای دیجیتال و همچنین کنسول‌های اتوماسیون خانگی منجر به کارآیی و راحتی زندگی در خانه‌های مدرن شده است. نگاهی گذرا به ترموستات‌های ((نست)) می‌اندازیم. برخلاف ترموستات‌های آنالوگ، ترموستات‌های نست، عادت‌های ساکنان خانه را شناسایی و راحتی مطلوبی را برای ساکنان فراهم می‌کنند. درست همانند یک پیشخدمت دیجیتالی هوشمند. این ترموستات‌ها تشخیص می‌دهند چه زمانی ساکنان در خانه هستند و چه زمانی بیرون خانه و به این ترتیب قادر به تنظیم درجه حرارت خانه هستند.

دیجیتالی شدن نوع ۲.۰: خانه‌های متصل به اینترنت. با نگاهی به خانه‌های دیجیتالی درمی‌یابیم که خانه‌های دیجیتالی به‌عنوان جزایر ماشینی شده نیستند بلکه به‌صورت شبکه‌ای از ابزار‌های هوشمند هستند. گوگل توانسته خطوط اتصالی را برای ارتباط و اتصال با دستگاه‌های داخل و خارج از خانه راه‌اندازی کند. این امر را در عمل می‌توان در ردیاب حفاظت دود مشاهده کرد. زمانی که این دستگاه دودی را در اتاق از طریق سنسورهایش احساس می‌کند به یک دوربین عکاسی برای گرفتن عکس جهت مقاصد بیمه‌ای متصل شده و همچنین سیستم حرارتی خانه را نیز از کار می‌اندازد.

داده‌هایی که از دستگاه‌های مختلف به دست می‌آید می‌تواند به شرکت‌ها برای درک بهتر سلیقه و نیاز‌های مشتری کمک کند. شرکت‌هایی که می‌توانند این اطلاعات را جمع‌آوری، تفسیر کنند و خود را با آن انطباق دهند می‌توانند به‌عنوان رهبر بازار موضع‌یابی کنند. در زیر توضیح داده خواهد شد که شرکت‌ها چگونه در دنیای دیجیتالی شده ۲.۰ برنده می‌شوند. محصولات خود را آگاهانه طراحی کنید. طراحی محصولات شرکت شما ممکن است امروز به‌صورت آنالوگ باشد اما از خود بپرسید که چه اتفاقی می‌افتد هنگامی که محصولات دیجیتالی می‌شوند و شرکت قادر خواهد بود که محصولات را حین مصرف تجزیه، تحلیل و اصلاح کند. اکوسیستم دیجیتالی خود را فراتر از مرز‌های صنعت اصلی خود ترسیم کنید. ظرفیت خود را برای آگاهی توسعه دهید.

دیجیتالی شدن، سنسور و اتصال به اینترنت منجر به تولید حجم زیادی از اطلاعات می‌شود. درک محصولات و خدمات در حال استفاده نیاز به ظرفیت قابل‌توجهی برای جمع‌آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات دارد. دیجیتالی شدن تنها روند بزرگ اثرگذار بر هر شرکتی است و هر شرکتی را به چالش می‌کشد تا علاوه‌بر تمایز به ایجاد ارزش نیز فکرکند. پیام ما بسیار ساده است: ابتدا فکر کنید درحالی‌که محصولات و خدمات شما در حال استفاده هست چگونه دیجیتالی خواهند شد. سپس درک اصلاحات مداومی که منجر به افزایش ارزش محصولات و خدمات شما می‌شود، موضوعیت می‌یابد. به‌عنوان بخشی از اکوسیستم دیجیتالی پویا اطمینان حاصل کنید که کسب‌وکار شما برای حرکت از دیجیتال نوع ۱.۰ به دیجیتال ۲.۰ طراحی شده است.