از موج‌سواری لذت ببرید!

نویسنده: پرستون بیلی

مترجم: مهدی نیکوئی

منبع: کتاب تجارت کردن با قلب

پرستون عزیز

شرایط اقتصادی دشواری است. حتی با آنکه کارهای کنونی ما به اندازه گذشته شاهکار است، تعداد مشتریانمان بسیار کاهش یافته و به ندرت کسی از در شرکت ما وارد می‌شود. این وضعیت باعث ناامیدی است. چه کاری می‌توان برای رهایی از این بن‌بست انجام داد؟

با احترام،

هنوز امیدوار

***

امیدوار عزیز

همیشه فعالان کسب‌وکار انتظار دارند که شرایط آنها بهتر شود. آنها امیدوارند که کسب‌وکارشان رونق پیدا کند و با جذب مشتریان بیشتر و بیشتر همواره سود بیشتری به دست آورند. با اینکه، چنین تصویری از آینده بسیار هیجان‌انگیز و زیبا است، رویایی غیرواقعی و دست‌نیافتنی است. حقیقت آن است که کسب‌وکارها هم مانند زندگی و هر پدیده دیگری در این جهان گذرا، پستی و بلندی زیادی را تجربه می‌کنند. این وضعیت برای کسب‌وکارهایی مشابه ما که به ارائه خدمات خلاقانه مشغول هستیم، مصداق بیشتری دارد. خدماتی که ما ارائه می‌دهیم، لوکس هستند و با تیره شدن اوضاع اقتصادی، ضربه بیشتری از شرایط بازار می‌خورند. ما قله‌ها و دره‌های زیادی را باید پشت سر بگذاریم؛ سال‌هایی که به حدی سر شما شلوغ است که فرصت خواب و استراحت پیدا نمی‌کنید و سال‌هایی که باید برای آمدن مشتری بعدی دست به دعا بردارید.

دشوار است که در زمان سختی‌ها، شکسته نشوید، اما با داشتن استانداردهای بلندپروازانه و انتظارات بیش از حد، فقط رنج خود را بیشتر می‌کنید. کسادی بازار، تنها یک کسادی است نه شکست. من می‌توانم ادعا کنم که به شکر خدا، با جان سالم به در بردن از چند بحران اقتصادی، از این اوضاع چیزهایی بیشتری یاد گرفته‌ام تا زمانی که شاهد رونق در بازار بوده‌ایم.

مانند یک موج‌سوار عمل کنید. موج‌سوار هر چقدر که حرفه‌ای‌تر بوده و به توانایی‌های خود اعتماد بیشتری داشته باشد، به دنبال موج‌های بزرگ‌تری می‌رود. او به دنبال آن است که خود را به چالش بکشد. به دنبال آن است که هیجان بیشتری تجربه کرده و قدرت بیشتری در وجودش احساس کند. از طرفی، زمانی که از فراز یک موج بزرگ به پایین سرازیر می‌شوید و نتیجه تلاش خود را می‌بینید، لذت بیشتری می‌برید تا زمانی که به موج‌های کوچک اکتفا کنید. اما یک نکته را فراموش نکنید. موج‌های بزرگ، انسان‌های بزرگ‌تری می‌خواهند و تخصص و توجه بیشتر. در زمان پایین آمدن از موج هم باید ضمن مراقب بودن برای از دست ندادن کنترل و حفظ سرعت و حرکات مجاز خود، انرژی خود را برای صعود از موج‌های بعدی نگه دارید. همواره به مرحله بعدی چشم داشته باشید.

زندگی و اداره کردن یک کسب‌وکار شباهت بسیاری با موج‌سواری دارد. هم فرازها و هم فرودها، چالش‌ها و دشواری‌های خود را دارند. با این حال، اگر ما به دنبال آن هستیم که در بلندمدت به موفقیت برسیم، باید برای تمام این شرایط آماده باشیم. کسی که می‌خواهد تجارت کند، باید تجارت کردن را هم در شرایط رونق بلد باشد و هم در دوران رکود. زمانی که کسب‌وکار ما در اوج است و همه چیز بر وفق مراد پیش می‌رود، باید بخشی از سود خود را صرف آینده دشوار و شرایط رکود اقتصادی کنیم. در این زمان‌ها نیاز است که درصدی مناسب از سود خود را کنار بگذاریم. مبالغی که کنار گذاشته می‌شود، در یک «صندوق اضطراری» ذخیره می‌شود و در روز مبادا و شرایط دشوار اقتصادی، کسب‌وکار ما را نجات می‌دهد.

قرار نیست که هر مقدار درآمد کسب می‌کنید، آن را خرج کنید. در این صورت شما شبیه کشاورزی خواهید بود که تمام محصول گندم خود را مصرف می‌کند و در فصل پاییز، هیچ بذری برای کاشت دوباره مزرعه خود ندارد. هیچگاه بذرهای مزرعه خود را نخورید. ضمن آنکه باید پا را از این فراتر بگذارید و دست کم برای چند سال، بذر و سود اضافه داشته باشید. در این صورت می‌توانید بر رکود اقتصادی غلبه کنید و هزینه‌های خود را پوشش دهید.

در زمان رکود هم استراتژی شما فرق می‌کند. در این زمان نیاز است که تمام سفارش‌های مشتریان خود را قبول کنید؛ حتی کارهایی که در زمان رونق کسب‌وکار خود فرصت انجام آنها را نداشتید و از پذیرفتن‌شان شانه خالی می‌کردید. در این زمان‌ها همچنین باید اقدام به بازنویسی و بازنگری در استراتژی‌ها و وضعیت کسب‌وکار خود کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید به اشتباهات خود پی برده و آنها را اصلاح کنید. ضمن آنکه باید بهره‌وری کسب‌وکار خود را بهبود ببخشید. شک نکنید که همواره راهی برای بهتر انجام دادن کارها وجود دارد. همواره آن را پیدا کنید و مهم‌تر از آن به ذهن خود هم این نکته را بیاموزید.

بیاموزید که همواره بیاموزید. هیچگاه به یک شیوه انجام کار عادت نکنید. همیشه به دنبال آن راهی باشید که بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود که در زمان خود صرفه‌جویی کنید یا کیفیت نهایی کارتان و ارزش آن را زیادتر کند. به کارکنان خود هم این موضوع را آموزش دهید. ذهنی که به یک روش انجام کار عادت کرده است، هیچگاه به دنبال بهبود خود نیست، اما ذهنی که می‌داند روش‌های بهتری برای انجام کارش وجود دارد، بدون شک آن را پیدا خواهد کرد. در این صورت با کمترین تلاش و هزینه به بیشترین نتایج دست پیدا می‌کنید و حتی در شرایط دشوار اقتصادی هم بقای‌تان در بازار تضمین می‌شود.

برای بهبود مستمر هم باید از شکست‌های خود درس بگیرید. انتقادها را با گوش و جان بپذیرید و بدانید که به وسیله آنها می‌توانید رشد کنید. بدون شک، کسب‌وکاری که می‌تواند خود را بهتر با موقعیت‌های مختلف وفق دهد و شیوه‌های کاری خود را هم بهبود بخشد، در مقایسه با رقبایش چندین گام، پیش است و به موفقیت‌های بیشتری دست خواهد یافت.

nikoueimahdi@gmail.com