سیدعلیرضا ایران منش

مدیر استراتژی و تحقیقات شرکت

Danone Nutricia

ده‌ها سال از آخرین حضور شرکت‌های تجاری معتبر اروپایی در ایران می‌گذرد و در هفته‌های اخیر پس از توافق ۱+۵ شاهد حضور هیات‌های سیاسی و تجاری اروپایی در ایران بودیم.

این اتفاق به خودی خود علامتی مثبت و امید بخش برای فعالیت‌های بیش از پیش تجاری در ایران خواهد بود. در این میان رونق کسب‌وکار آژانس‌های تحقیقات بازار در ایران نیز رو به ترقی خواهد بود. چرا که مختصات بازار ایران در این دهه دستخوش تغییرات بسیار زیادی بوده است. آنچه مسلم است ورود به بازار ایران نیاز به مطالعه و تحقیقات منسجم و به‌روز دارد و قطعا تجار اروپایی با احتیاط و مطالعات گسترده وارد بازار ایران خواهند شد. تدوین تحقیقات کلانی مانند PEST Analysis که مطالعه‌ای است بر فضای مناسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی، از سوی نهاد تحقیقاتی می‌تواند درگاه مناسبی برای اجرای تحقیقات خاص کالا یا خدمات در بازار باشد. به‌دنبال آن بهره بردن از شیوه‌های مدرنی چون‌فروشگاه‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای مشارکتی آنلاین و تکنیک‌های تحقیقاتی بازارهای بیومتریک می‌تواند برگ برنده واحد‌های تحقیقاتی برای حصول نتایج دقیق و موثر برای کارفرمایان خود باشد.

• تکنیک مطالعات بیومتریک، جمع آوری و تحلیل اطلاعات از روی بازخورد‌های فیزیکی افراد مورد مطالعه است، مانند بررسی ضربان قلب، تغییرات زبان بدن و صورت افراد مورد مطالعه در هنگام تحقیقات. همان‌طور که می‌دانیم هر واکنش فیزیکی ما ترجمانی از حس و فکر درونی ماست.

• یکی دیگر از شیوه‌های نوین مطالعه روی مشتری ایجاد فروشگاه‌های مجازی و بررسی رفتار خرید مصرف‌کنندگان در روند خرید از این فروشگاه‌ها است. در این روند بودجه خرید معینی (به‌صورت نمایشی منطبق بر هزینه کرد شخصی فرد) به مشتری تخصیص داده می‌شود. و از طریق اپلیکیشن فرد وارد فروشگاه‌های مجازی بازسازی شده‌ای که کالاهای مهم و مورد نیاز تحقیق را دارد می‌شود و اقدام به خرید می‌کند. از این شیوه رفتار خرید مصرف کننده، میزان وفاداری به برند، حساسیت به قیمت و... مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. این شیوه برای صنایع FMCG (Fast Moving Consumer Good یا کالاهای تند مصرف فعال در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار جذابیت دارد.

• در بهره‌گیری از ابزارهای آنلاین سعی می‌شود تا به‌جای برگزاری جلسات کانونی و سختی‌های حضور در آن، افراد با استفاده از اسکایپ و سایر نرم‌افزارهای ارتباطی همزمان در محل‌های شخصی خود اقدام به تشکیل جلسات تحقیقاتی کنند.

• با توجه به گستردگی شبکه‌های اجتماعی در ایران و اظهار نظر‌های آزادانه و بی‌پرده در این شبکه ها، مطالعه روی کلید واژه‌ها و نظرات کاربران می‌تواند بسیار کم هزینه، جذاب و راهگشا باشد. این شیوه نیاز به نرم‌افزارهای انتخاب و تحلیل کلید واژه دارد و از آنجا که حجم کاربران بسیار بالاست می‌تواند به‌عنوان یک متدولوژی کمی بسیار موثر مورد استفاده شرکت‌ها قرار گیرد. حضور این شیوه‌های نوین به منزله قوی‌تر کردن ابزارهای تحقیقاتی است. تحقیقات جامع روی بازارهای مختلف، مشتریان و رقبای داخلی باعث می‌شود تا با بهره‌گیری از نتایج آن رونق شرکت‌های خارجی در ایران نیز بیشتر شود که برآیند آن برای اقتصاد کشور مثبت خواهد بود.