مترجم: سعید بقایی

منبع: Entrepreneur.com

اخیرا پسر من داشت با اسباب بازی «لگو» که کادوی تولدش بود، بازی می‌کرد. این اسباب بازی دارای تمام قطعات لازم برای ساخت یک دنیای مصنوعی در اتاقش بود. بعد از این او قطعات را سر هم کرد، آن را در جایی گذاشت تا مطمئن شود هیچ‌کس آن را خراب نمی‌کند. این موضوع مرا به فکر واداشت. آیا هدف تولید لگو این نیست که چیزی ساخته شود و بعد خراب شود و مجددا این اتفاق تکرار شود؟

من در هنگام کودکی سطلی پر از بلوک بازی و قطعات لگو و تعدادی بطری و ظروف نگه‌دارنده غذا داشتم. من و برادرم با ترکیب آنها و تعدادی عروسک جنگ ستارگان، خودمان را ساعت‌ها سرگرم می‌کردیم.

زمانه تغییر کرده است. امروزه اسباب‌بازی‌ها به همراه دستورالعمل و نحوه استفاده عرضه می‌شوند و کودکان با دیدن صدها فیلم از یوتیوب می‌توانند طریقه بازی با آنها را بیاموزند. دیگر جایی برای تصور باقی نمانده و این باعث نابودی زود هنگام خلاقیت در ما خواهد شد.

اگر خلاقیت ما در کودکی از بین نرود، با این وضع حتما در بزرگسالی این اتفاق خواهد افتاد. رهنمود‌ها، قوانین، محدودیت‌ها و انتظارات در تمام محدوده‌های کاری ما وجود دارند و برای تولید بیشتر، خلاقیت و نوآوری را در ما از بین می‌برند.

بهترین راه برای ایجاد جرقه‌ای در خلاقیت‌مان، بازگشت به روز‌های پاک و بی‌گناهی کودکی است، همان وقتی که زندگی ما ففط پیرامون بازی کردن، کسب تجربه، ماجراجویی و خلاقیت جریان داشت. در ادامه نکاتی برای بازگشت به آن دوران شاد آورده شده است.

۱.فضای مناسبی فراهم کنید

دفتر شما مانند اتاق بازی کودکان می‌تواند فضای مناسبی برای بهبود خلاقیت در شما باشد. رنگ، طرح و حتی صدا‌های پس‌زمینه می‌توانند تاثیر بسزایی داشته باشند. نیازی نیست که حتما هزینه زیادی برای این کار بپردازید، فقط کافیست بدانید هر‌کس اولویت‌هایی دارد و باید به آنها اجازه انعطاف بیشتری داده شود.

۲.فرآیند را اجرا کنید

در حالت عادی، افراد بالغ مانند کودکان به آرامش تمایل دارند. اگر به کودکان اجازه دهیم که تلویزیون نگاه کنند یا با آی‌پد بازی کنند، حتما این کار را خواهند کرد (فرزند من حتی غذا هم نخواهد خورد). در عوض، صاحبان شرکت باید فرآیند‌های خلاقانه‌ای را به جریان بیندازند و منابع مالی و زمانی‌شان را برای تقویت و پالایش ایده‌ها صرف کنند.

۳.تمام ایده‌ها را قبول کنید

کودکان عجیب‌ترین چیز‌ها را تصور می‌کنند و اگر گروهی از کودکان را در حال تعامل ببینید، هیچ ایده‌ای به نظر مسخره نمی‌آید. در واقع عجیب‌ترین ایده‌ها، مقبول‌ترین آنهاست و کودکان به آن بهای بیشتری می‌دهند. اگر زمان ایجاد ایده‌های جدید و خلاقانه باشد، تله‌ای که افراد در آن می‌افتند این است که از کنار برخی ایده‌ها با زدن برچسب «مسخره» یا «بی‌معنی» رد می‌شوند. به جای این کار، حداقل اجازه دهید در مورد تمام ایده‌ها بحث شود، چراکه اگر کمی تغییر کنند، ممکن است جرقه ایجاد یک ایده بزرگ زده شود.

۴. شکست‌ها را جشن بگیرید

کودکان بسیار انعطاف‌پذیر‌ند و بلافاصله پس از شکست به وضعیت اولیه برمی‌گردند. با این وجود، بزرگسالان حتی تنشان با فکر آن به لرزه درمی‌آید. برای اینکه این ترس از بین برود، زمانی که افرادتان واقعا به فکر یافتن راه‌حل درست بودند و موفق نشدند، آنها را مجازات نکنید. فقط درس‌هایی که از این موضوع آموخته‌اید با آنها مرور کنید و به سرعت از آنجا بروید.

۵.انگیزه سازندگی به‌وجود بیاورید

ساختن، چه با الگو و چه با ایده‌ها، ذهن را آماده می‌کند و تفکر در شرایط بحرانی را بهبود می‌دهد. افرادتان را در سازندگی ترغیب کنید و یادآور شوید که تمام ایده‌های بزرگ پرورده شده و بار‌ها تکرار شده‌اند واین کار معمولا در زمان‌های بلندمدت و توسط افراد زیاد انجام شده است.

۶.یک پارامتر بهره‌وری تعیین کنید

تنها پارامتر بهره‌وری که شما باید در فرآیند خلاقیت تعیین کنید این است که هیچ پارامتری تعیین نکنید. تد هنری، در کتاب آفریننده تصادفی، به‌صورت هوشمندانه‌ای نشان می‌دهد که خلاقیت پدیده‌ای قابل پیش‌بینی نیست و نیازمند زمان برای پرورش و تکرار است. متاسفانه تعداد زیادی از مدیران، در فرآیند‌های خلاقانه برای انتظاراتشان زمان و معیار مشخص در نظر می‌گیرند که در کل باعث مختل شدن فرآیند است.

منعطف باشید و اجازه دهید فرآیند خلاقانه شما آن‌طور که لازم است پیش برود.

۷.بشورید، پاک کنید و تکرار کنید

مانند هر فرآیند و مهارت دیگر، فرآیند خلاقانه نیازمند تمرین است. چقدر تمرین؟ مالکولم گلادول در کتاب outliers می‌گوید که کلید رسیدن به تخصص در هر مهارتی در سطح جهانی این است که آن مهارت را حدود ۱۰۰۰۰ ساعت تمرین کنید که معادل ۲۰ ساعت در هفته به مدت ۱۰ سال است. دلیل اینکه کودکان در کودک بودن بسیار ماهر هستند، همین است.

۸.خود را با احتمالات وفق دهید

زمانی که کودک بودیم، باور داشتیم که همه‌چیز ممکن است. سپس با مشکلات و نا ملایمات زندگی واقعی و مقدار زیادی از مسائل فیزیکی روبه‌رو شدیم. بدون شک یکی از مخرب‌ترین جملات در تجارت جمله «این غیرممکن است» می‌باشد، پس شما می‌توانید آن را حذف کنید و تفکر جدیدی جایگزین آن کنید. زمانی که در کنار دیگران این‌گونه فکر کنید، از آنچه به آن خواهید رسید شوکه خواهید شد.

خلاقیت چیزی نیست که به‌صورت جادویی و برای افرادی خاص یا بعد از نوشیدن چیزی اتفاق بیفتد، بلکه فرآیندی است که نیازمند تکرار است و به حجم زیادی از انواع ایده احتیاج دارد و ربطی ندارد چه اندازه کوچک، ناچیز یا مسخره باشد. بهترین افرادی که ایده‌های متعدد و منحصر به‌فرد ایجاد می‌کنند، کودکان هستند. بنا به آنچه پیکاسو می‌گفت: «هر کودکی یک هنرمند است. مشکل این است زمانی که رشد می‌کنیم، چگونه یک هنرمند بمانیم.» شاید ما نتوانیم به مانند کودکان در هر مکانی بازی کنیم، ولی می‌توانیم بازی کردن در یک اتاق بازی را امتحان کنیم.