ویژگی‌های پربازده‌ترین دفاتر کاری

نویسنده: Carson Tate منبع: Fast Company این روزها در بحبوحه یک رنسانس طراحی دفتر کار قرار داریم. آویزها، میزهای دسته‌جمعی، دیوارهای پوشیده شده از گیاه و کنج‌های تختخواب‌دار راحت جایگزین اتاق‌های مجزای خشک و بی‌روح، دیوارهای خالی و صندلی‌های چرخان ناراحت می‌شوند. کارفرماها به تدریج به این درک رسیده‌اند که فضای فیزیکی نه‌تنها برای کیفیت کار مهم است، بلکه در میزان تعهد نیز اثرگذار است. این موضوع معنای زیادی دارد؛ ما همیشه این احساس را داریم که موقعیت فیزیکی ما بر انرژی، خلق و خو و روحیه ما اثر دارد؛ پس چرا محیط کار شما بر بهره‌وری، کیفیت کار، توانایی همکاری و در برخی صنایع، توانایی جذب و حفظ استعدادهای کلیدی، اثر نداشته باشد؟ آیا این فضاها و این طراحی‌های جدید واقعا بهره‌وری را افزایش می‌دهد؟ اگر به دنبال تازگی در روند طراحی محیط کار هستید، چهار اصل طراحی دفتر کار وجود دارد که نوآورترین و پربازده‌ترین فضای کار را ایجاد می‌کند.

کمرنگ شدن مرز بین خانه و دفتر کار

آمریکایی‌ها نسبت به دیگر کشورهای صنعتی جهان، بیشترین ساعت کاری را دارند. طبق اعلام موسسه گالوپ، ۲۱ درصد آمریکایی‌ها ۵۰ تا ۵۹ ساعت در هفته کار می‌کنند. بسیاری از ما بیشتر ساعات روزمان را در محل کار می‌گذرانیم تا خانه. بنابراین، چرا محیط کاری را طراحی نکنیم که مرز خانه و کار را برای ما از بین ببرد؟

نوآ سانتوس، از موسسان شرکت طراحی هوموپولیش، برای انجام این کار فعالیت‌هایی را که یک فرد در خانه انجام می‌دهد، مثل سرگرمی‌ها، در نظر گرفته و آنها را در فضاهایی که با کمک همکارانش طراحی می‌کند، تلفیق می‌کند. نتیجه تلاش آنها، ایجاد کافه‌هایی در دفتر کار، مبل‌های راحت بزرگ و صندلی‌هایی که برای مکالمه و همکاری گروهی طراحی شده‌اند. دیوارهای سفید و بی‌استفاده و نورپردازی تند دیگر در این طراحی جایی ندارد.

استفاده خلاقانه از فضا

در بسیاری از شهرها محیط‌های اداری گران‌قیمت هستند و بنابراین استفاده حداکثر از فضا بسیار مهم است. به عنوان مثال، در شهر نیویورک، فضای افقی ارزش زیادی دارد، بنابراین اگر بتوانید از فضاهای عمودی استفاده کنید، وسعت محیط را دو برابر می‌کنید. در چنین محیطی، مکان‌های استراحت منعطف که به صورت نیم‌طبقه ایجاد می‌شوند، علاوه‌بر تازگی، کاربردی هم هستند. این گونه فضاها نه تنها باعث استفاده بهینه از فضای عمودی می‌شوند، بلکه فضاهایی ایجاد می‌کنند که افراد می‌توانند در آرامش و به‌طور مستقل و به دور از هر گونه عوامل اختلال‌زا که در محیط‌های کاری بزرگ و جمعی ایجاد می‌شود، کار کنند. اگر برای یک جلسه تیمی به فضای خصوصی نیاز دارید، به گفته سانتوس می‌توانید «اتاق‌های کنفرانسی درست کنید که در آن از فضاهای گلخانه‌ای پیش‌ساخته استفاده شده و بعد از جلسه خیلی سریع جمع و به کناری گذاشته شود.» هدف این است که به اندازه کافی در محیط کار شما تنوع ایجاد شود تا چندین نوع کار و همکاری را پشتیبانی کند.

ایجاد انعطاف‌پذیری برای رشد آینده

نگرانی اصلی استارت‌آپ‌ها در مورد فضای کاری‌شان این است که چگونه این فضا می‌تواند به رشد آینده آنها کمک کند. این نگرانی اغلب توسط شرکت‌های بزرگ‌تر و قدیمی‌تر القا می‌شود که هزینه‌های جابه‌جایی کارمندان آنها بسیار بالا است. وقتی فضای کاری خود را در نظر می‌گیرید، از خودتان بپرسید ترکیب فعلی و آینده کارمندان چگونه است؟ آیا قرار است در شش ماه آینده اعضای تیم تکنولوژی را دوبرابر کنید یا قرار است اعضای تیم فروش را برون‌سپاری کنید؟

از نظر سانتوس، این یعنی همیشه باید کافه‌هایی وجود داشته باشند که کارمندان بتوانند پشت میز بایستند، قهوه بنوشند، یا بنشینند و جلسه‌‌ای را در مورد یک پروژه بزرگ برگزار کنند. هدف از ایجاد چنین فضایی القای نوعی حس نظم و در عین حال کار کردن در محیطی است که تا حد ممکن منعطف باشد.

پشتیبانی از جذب و حفظ استعدادها

نرخ بیکاری آمریکا در حال حاضر ۴/ ۵ درصد است. بازار کار به‌شدت خراب است و جذب و حفظ استعدادهای کلیدی به امری رقابتی تبدیل شده است. در بازار تکنولوژی که نرخ بیکاری آن ۳/ ۲ درصد است، این رقابت شدیدتر می‌شود در نتیجه یک استارت‌آپ که برای جذب استعداد رقابت می‌کند، می‌تواند از فضای کار متفاوت خود به عنوان یک ابزار جذب استفاده کند. هدف، ایجاد محیط کاری بسیار راحت در زندگی فرد است تا او بتواند اوقات خوبی را در محیط کار خود بگذراند.

تصور نکنید فقط استارت‌آپ‌ها هستند که این طور فکر می‌کنند. یکی از شرکت‌های لیست ۱۰۰ شرکت برتر مجله فورچون، در مورد فضای کاری شرکت و اثر آن بر توانایی جذب استعدادها توضیح داده است. این شرکت در یک فضای بزرگ شهری قرار نگرفته، بنابراین جذابیت و شکوه لس‌آنجلس یا نیویورک را ندارد. کارمندان این شرکت در یک دهکده کار می‌کنند. وقتی اولین بار در مورد این شرکت با من تماس گرفته شد، بسیار حیرت‌زده شده بودم، تا اینکه در مورد اثر چنین فضایی بر استخدام افراد تحقیق کردم. تحقیقات من نشان داد فضای کاری در این مورد بسیار مهم است و نباید آنها را در جذب و حفظ استعدادهای برتر نادیده گرفت. فضاهای کاری خوب با شناخت عمیق از افرادی که در چنین فضایی کار می‌کنند و نیز نوع کاری که در آن فضا انجام می‌شود، طراحی می‌شوند. چنین دیدگاه هوشیارانه‌ای می‌تواند یک محیط کار را به‌شدت بهره‌ور کند.