مترجم: مهدی نیکوئی نویسنده: Preston Bailey منبع: کتاب تجارت کردن با قلب پرسش: من مالک یک شرکت طراحی هستم و تمام کارهای آن را به تنهایی اداره می‌کنم. گاهی احساس خوبی نسبت به ارتباطاتم با مشتریانم ندارم و می‌خواهم که با جذاب کردن ارتباطم با آنها باعث شوم که از این رابطه لذت ببرند. آیا توصیه‌ای برای من دارید؟ پاسخ: ما به‌عنوان حرفه‌ای‌های خلاق، می‌دانیم که خلاق بودن، لذت‌بخش است. به اشتراک‌گذاشتن خلاقیتمان با مشتریان هم باید لذت‌بخش باشد؛ اما گاهی در کسب‌وکار خود احساس بیش از حد جدی بودن می‌کنیم.

دوست خوبم، مارسی بلام که یک طراح شگفت‌انگیز مراسم و مجالس است، ملکه جذاب و شاد کردن روابط کاری است. مارسی یک طنزپرداز مادرزادی است. او با مشتریانش جوک می‌گوید و می‌خندد و فضایی شاد ایجاد می‌کند که بودن در آن، یک تجربه شگفت‌انگیز است.

همه ما طنزپردازهای مادرزادی نیستیم که بتوانیم کاری را که مارسی انجام می‌دهد، بکنیم. اما او توصیه می‌کند که ما باید از موهبت‌های منحصربه‌فرد خود برای ساختن روابطمان با مشتریان استفاده کنیم. اگر یک آشپز خارق‌العاده هستید، شیرینی‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی به جلسه با مشتری خود بیاورید. اگر نقاش خوبی هستید، زمانی که با مشتری خود صحبت می‌کنید، ایده‌های خود را روی کاغذ بکشید. بهترین توانایی‌های خود را با مشتریانتان به اشتراک بگذارید تا یک جو خودجوش و شاداب بسازید که برای همه سرگرم‌کننده است.

همچنین می‌توانید کار خود را با مشتری تا حد ممکن تعاملی ادامه دهید. مدت‌ها است که من به هر کدام از مشتریانم، سه انتخاب طراحی برای هر مولفه‌ای از مراسم آنها می‌دهم. این راهکار باعث می‌شود که آنها به هر طریقی که احساس خشنودی می‌کنند، این مولفه‌ها را با هم ترکیب کنند. در پیش گرفتن چنین راهکاری در قبال مشتریان باعث می‌شود که احساس خرید کردن به آنها دست بدهد؛ چه کسی از خرید لذت نمی‌برد؟

هر چقدر که مشتریان احساس مشارکت و اختیار داشتن بکنند، اوقات بهتری از بودن با شما خواهند داشت.

نگران اتفاقات ناگوار باشیم؟

پرسش: مشتریانم بسیار به ایده‌ها و سفارش‌های کاریشان دل بسته‌اند. توانایی انجام آنها را دارم؛ اما واقعا نگران هستم که اتفاقات و احتمالات پیش‌بینی نشده منجر به خراب شدن کار شود. آیا باید این موضوع را مطرح کنم یا امیدوار باشم که همه چیز به خوبی پیش برود؟

پاسخ: حتی محتاطانه‌ترین و دقیق‌ترین برنامه‌ها هم ممکن است در لحظه آخر از مسیر کنترل خارج شوند. اخیرا یک مراسم را در دل بیابان برگزار کردیم و مطمئن بودیم که در آنجا تنها سه یا چهار روز در سال بارندگی وجود دارد. نیازی نیست که بگویم که در حین مراسم آسمان شروع به باریدن کرد. همیشه از قبل به عواملی که ممکن است یک برنامه را خراب کند یا به هر اتفاق ناخواسته دیگری که می‌تواند بیفتد، فکر کنید!

به‌دلیل این اتفاقات، طی سال‌های گذشته، همیشه یک برنامه جایگزین و پشتیبان هم در نظر گرفته‌ام. هر اتفاق ناخوشایندی را که برای یک سفارش کاری پیش بیاید، در نظر می‌گیرم و برای آن یک برنامه پشتیبان طراحی می‌کنم. به این طریق اطمینان پیدا می‌کنم که کار به خوبی پیش می‌رود.

در سال ۲۰۰۳ که قطعی برق گسترده‌ای در شمال شرقی ایالات متحده رخ داد، یک مراسم ازدواج را برنامه‌ریزی کرده بودیم. کاملا به یاد می‌آورم که به‌دلیل کار نکردن آسانسور تمام تیم ما با چه میزان دشواری توانستند وسایل مورد نیاز جشن را به طبقه یازدهم ساختمان بیاورند. فارغ از این کار طاقت‌فرسا، ما از تعداد بی‌شماری شمع برای آن ضیافت استفاده کردیم و مراسم جشن به طرز باشکوهی زیبا شده بود. اما این سفارش کاری فقط به دو دلیل انجام شد: اول اینکه به مقدار کافی شمع برای مواقع اضطراری ذخیره کرده بودیم و دوم اینکه تمام تیم مصمم بودند که کار به بهترین شکل انجام شود. به‌خصوص زمانی که پروژه‌هایی را انجام می‌دهید که در آن زمان حرف اول را می‌زند (مانند یک مراسم)، پیش‌بینی و طراحی یک برنامه جایگزین بسیار اهمیت می‌یابد. باید بدترین اتفاق ممکن را پیش‌بینی کنیم و برای روبه‌رو شدن با آن آماده باشیم. این آماده‌سازی شامل موارد بسیار کوچک (مانند مشخص کردن مسیرها و نوشتن مسیرها در مکان‌هایی که در دید همه میهمان‌ها باشد) و موارد بزرگ (ما اصرار داریم که در تمامی مراسم فضای باز حتما یک چادر هم داشته باشیم؛ حتی اگر مشتری ما اطمینان داشته باشد که در این موقع از سال به هیچ وجه باران نمی‌آید) می‌شود. زمانی که برای پروژه خود بودجه‌بندی می‌کنید، همیشه درصدی از هزینه‌های خود را برای رویدادهای پیش‌بینی نشده اختصاص دهید. (بیمه پروژه هم یکی دیگر از راه‌های عالی است.) به این طریق، اگر اتفاقی روی دهد، می‌توانید بدون از دست دادن سود خود، آن را درست کنید. این هزینه اضافی متعارف است و مشتریان معمولا آن را می‌پذیرند. اگر می‌خواهید اعتبار خود را به‌عنوان یک فرد باانصاف و قابل اعتماد افزایش دهید، در صورتی که همه چیز به خوبی پیش رفت، مشتری خود را با بازگرداندن پولش شگفت‌زده کنید. برای حرفه‌ای‌هایی که در پروژه‌های انعطاف‌ناپذیر فعالیت می‌کنند، کار مانند نمایش و تئاتری است که قبل از آن فرصت تمرین وجود ندارد. ما تنها یک بار فرصت داریم که همه چیز را به درستی انجام دهیم. هر چقدر که دقیق‌تر بتوانید اتفاقات و احتمالات را پیش‌بینی کنید، بهتر می‌توانید کار را به سرانجام برسانید.

nikoueimahdi@gmail.com

با مشتریان اوقات خوشی داشته باشید!