افراد موفق روزانه چه کارهایی انجام نمی‌دهند؟

نویسنده: Jeff Haden مترجم: مریم رضایی منبع: LinkedIn اگر از لیست کارهایی که باید انجام دهید به اندازه کافی ارزش به‌دست می‌آورید، این را بدانید که با اضافه کردن کارهایی که «نباید انجام دهید» به این لیست، دستاوردهای خوبی در بهره‌وری، توسعه روابط و رفاه شخصی خود خواهید داشت. بنابراین به خودتان قول دهید که هر روز کارهای زیر را انجام ندهید: ۱) صبر کردن برای اطمینان از موفقیت

هیچ وقت نمی‌توانید مطمئن شوید در موضوع جدیدی به موفقیت رسیده‌اید؛ اما همیشه می‌‌توانید مطمئن باشید که متعهد هستید و همه سعی خود را می‌کنید و نیز همیشه می‌توانید مطمئن باشید که در صورت شکست دوباره سعی خود را خواهید کرد. صبر نکنید! با صبر کردن، بیشتر از اینکه چیزی به دست آورید، چیزهایی از دست خواهید داد.

۲) انجام همزمان چند کار در یک جلسه

راحت‌ترین راه برای اینکه بهترین و باهوش‌ترین فرد جلسه به‌نظر برسید این است که در میان افراد حاضر، بیشترین توجه را معطوف جلسه کنید. اگر انجام همزمان چند کار را متوقف کرده و توجه خودتان را متمرکز کنید، از نتیجه‌ای که به دست خواهید آورد، حیرت‌زده می‌شوید؛ چه در مورد موضوع جلسه و چه در مورد افراد شرکت‌کننده. در این صورت، از برنامه‌هایی که آشکار نیستند مطلع خواهید شد، فرصت‌ها را برای پل زدن به مسیرهای آینده شناسایی خواهید کرد و روش‌هایی برای ضروری نشان دادن کارتان در نظر افرادی که مهم هستند، خواهید یافت. این کار آسان است چون شما تنها کسی هستید که تلاش می‌کنید و نیز تنها کسی هستید که در سطوح مختلف به موفقیت می‌رسید.

۳) تلفن چک کردن هنگام صحبت

بارها این کار را انجام داده‌اید و این نمایش را بازی کرده‌اید: «صدای گوشی شما است؟ اوه، به نظر می‌رسد گوشی من باشد!» یا اینکه گفته‌اید: «چند لحظه صبر کن تا این پیامک را جواب بدهم...» شاید حتی به طرف مقابل نگفته باشید «صبر کن!» بلکه فقط گفت‌وگو را متوقف کرده و بدون توجه به طرف مقابل، پاسخ پیامتان را داده‌اید. آیا می‌خواهید فردی برجسته باشید (به‌خصوص اگر رئیس هستید)؟ آیا می‌خواهید فردی باشید که همه به او علاقه دارند؛ چون وقتی با شما صحبت می‌کنند باعث می‌شوند احساس کنید مهم‌ترین فرد روی کره زمین هستید؟ پس چک کردن دائم گوشی‌تان را متوقف کنید.

۴) فکر کردن به افرادی که هیچ تاثیری در زندگی شما ندارند

به من اعتماد کنید؛ همه ساکنان کره زمین به شما فکر نمی‌کنند و بدون شما به خوبی به زندگی خود ادامه می‌دهند. اما در مورد خانواده، دوستان، همکاران و کلیه افرادی که واقعا برای آنها مهم هستید، قضیه متفاوت است. به آنها زمان اختصاص دهید و توجه کنید. آنها تنها کسانی هستند که لیاقت این توجه کردن را دارند.

۵) حواس‌پرتی با هشدارها و پیام‌ها

نیازی نیست هر ایمیل، پیامک، توییت یا هر چیز دیگری را که در گوشی یا کامپیوترتان ظاهر می‌شود، فورا ببینید. اگر انجام کاری برای شما خیلی مهم است، به همان اندازه اهمیت دارد که آن را بدون حواس‌پرتی انجام دهید. بنابراین به‌طور کامل روی کاری که انجام می‌دهید و برنامه‌ای که خودتان ریخته‌‌اید - نه برنامه‌ای که اجازه داده‌اید دیگران برای شما تعیین کنند - متمرکز شوید. سپس یک راست به کارتان برگردید. متمرکز شدن بر کاری که خودتان انجام می‌دهید، خیلی مهم‌تر از متمرکز شدن بر کاری است که دیگران می‌خواهند انجام دهند. آنها می‌توانند کمی صبر کنند؛ اما شما و چیزهایی که برای‌ شما مهم است، نمی‌توانید.

۶) اجازه دادن به اینکه گذشته، آینده را دیکته کند

اشتباهات ارزشمندند، از آنها درس بگیرید سپس از روی آنها عبور کنید. فکر می‌کنید، این کار در حرف آسان است و در عمل ممکن نیست؟ همه چیز به چشم‌انداز شما بستگی دارد. وقتی اشکالی پیش می‌آید، آن را به یک فرصت تبدیل کنید تا چیزی را یاد بگیرید که قبلا نمی‌دانستید؛ به‌خصوص در مورد خودتان. وقتی فرد دیگری دچار اشتباه می‌شود نیز شرایط را به فرصتی برای مهربانی، بخشندگی و درک متقابل تبدیل کنید.

گذشته فقط برای یادگیری است و به هیچ وجه نباید بگذارید شما را تعریف کند؛ مگر اینکه خودتان اجازه دهید.

۷) پشت سر کسی صحبت کردن

اگر در مورد فلان شخص مشکلی وجود دارد که راجع به آن با چند نفر صحبت می‌کنید، بهتر نیست این مشکل را با خود آن شخص در میان بگذارید؟ اگر هم شما در جایگاهی نیستید که در مورد این موضوع اظهار نظر کنید، پس نباید پشت سر آن فرد هم راجع به آن موضوع حرفی بزنید. وقت‌تان را صرف مکالمات سودمند کنید. در این صورت هم دستاوردهای بیشتری خواهد داشت و هم احترام بیشتری به دست می‌آورید.

۸) دادن پاسخ «مثبت» وقتی دلتان می‌گوید «نه»

رد کردن درخواست همکاران، مشتریان و به‌خصوص دوستان نزدیک کار واقعا دشواری است، اما باید بدانید که شما نمی‌توانید همه کارها را انجام دهید و نباید هم این‌طور باشد. در حقیقت، موفقیت بیشتر به تصمیم شما برای انجام ندادن یکسری کارها بستگی دارد تا انجام دادن آنها. به علاوه، نه گفتن آن‌طور که شما انتظار دارید، همه چیز را به هم نمی‌ریزد. بیشتر افراد شرایط را درک می‌کنند (و اگر درک نکنند، به این فکر کنید که آیا شما باید مسوول تفکرات آنها باشید؟)وقتی به کاری که نمی‌خواهید انجام دهید نه می‌گویید، نهایتا به اندازه چند لحظه ممکن است احساس بدی داشته باشید؛ اما اگر واقعا نخواهید کاری را انجام دهید و به آن پاسخ مثبت دهید، برای یک مدت طولانی احساس بدی خواهید داشت.