بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های جهان

گروه ترجمه: چشم‌انداز بین‌المللی دانشگاه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. چطور یک موسسه می‌تواند انتظار داشته باشد که با استعدادترین کارکنان و دانشجویان را جذب کند، اگر نتواند فراتر از مرزهای ملی خود را ببیند؟ گوناگونی دانشجویان یک دانشگاه و میزان همکاری دانشگاهی با کالج‌های بین‌المللی نشان‌ می‌دهد یک دانشگاه واقعا به چه میزان جهانی است و این عوامل به همراه ۱۳ عملکرد به دقت درجه‌بندی شده، معیارهایی هستند که به نشریه تحصیلات عالی تایمز امکان می‌دهند جامع‌ترین رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها را در جهان ارائه کند.

نشریه تحصیلات عالی تایمز،درسال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ همچون سال گذشته فهرستی از ۱۰۰ دانشگاه بین‌المللی را ارائه کرده که در رتبه‌بندی آنها از روش شاخص «چشم‌انداز بین‌المللی» استفاده کرده است.

در این رتبه‌بندی برای هر دانشگاه درصد کارکنان بین‌المللی، تعداد دانشجویان بین‌المللی و نسبت مقالات پژوهشی منتشر‌شده با همکاری نویسنده‌هایی از دست‌کم یک کشور دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

در اینجا ۱۰ رتبه اول که با این معیارها بهترین عملکرد بین‌المللی را داشته‌اند، معرفی می‌شوند.

۱. موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۸/ ۹۸، دارای رتبه یک در سال ۲۰۱۴.

از ۱۰ هزار دانشجوی این دانشگاه، ۵۰ درصد سوئیسی هستند و ۵۰ درصد بقیه، دانشجویان خارجی هستند. این دانشگاه بین‌المللی شماره یک جهان دارای ۲۵۰ آزمایشگاه است که در زمینی به مساحت ۱۳۶ هکتار در سواحل دریاچه ژنو واقع شده است.

۲. دانشگاه ژنو: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی: ۸/ ۹۶ و دارای رتبه ۲ در سال ۲۰۱۴

این دانشگاه در سال ۱۵۵۹ تاسیس شده است و میزبان ۱۶ هزار دانشجو از ۱۴۰ کشور جهان است و دومین دانشگاه بزرگ سوئیس به شمار می‌رود. این دانشگاه بیش از ۲۸۰ نوع مدرک ارائه می‌دهد و دارای ۲۵۰ برنامه تحصیلات تکمیلی است.

۳. انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۶/ ۹۶ و دارای رتبه ۲ در سال ۲۰۱۴

این دانشگاه در سال ۱۸۵۵ تاسیس شده است و امروز بیش از ۱۸ هزار دانشجو از بیش از ۱۱۰ کشور جهان دارد. که از این تعداد ۳۹۰۰ نفر دانشجوی دکترا هستند. در سال ۱۹۰۱ آلبرت انیشتین دانشنامه خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

۴. دانشگاه ملی سنگاپور: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۹/ ۹۴ و دارای رتبه ۴ در سال ۲۰۱۴

دانشگاه ملی سنگاپور برجسته‌ترین دانشگاه سنگاپور است و دارای ۱۶ دانشکده و مدرسه در سه محوطه دانشگاهی است. این دانشگاه بیش از یک قرن پیش به عنوان مدرسه پزشکی تاسیس شد و تنها ۲۳ دانشجو داشت، اما اکنون پذیرای بیش از ۳۷ هزار دانشجو از ۱۰۰ کشور جهان است.

۵. مدرسه پلی‌تکنیک: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۵/ ۹۴ دارای رتبه ۲۸ در سال ۲۰۱۴.

این دانشگاه با نام مستعار«اکس» معتبرترین دانشگاه مهندسی فرانسه است که در حومه جنوبی پاریس واقع شده است. این دانشگاه مفتخر است که اقتصاددانانی همچون آلفرد سووی و ژان تیرول از فارغ‌التحصیلان آن هستند.

۶. دانشگاه رویال هالووی لندن: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۴/ ۹۴ و دارای رتبه ۵ در سال ۲۰۱۴. این دانشگاه در ۱۹ مایلی مرکز لندن قرار دارد و دارای بیش از ۸۷۰۰ دانشجو از بیش از ۱۰۰ کشور جهان است. بیش از ۲۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه اهل کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند.

۷. دانشگاه اینسبروک: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۴/ ۹۳ و دارای رتبه ۷ در سال ۲۰۱۴. این دانشگاه در سال ۱۶۶۹ تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اتریش محسوب می‌شود. امروزه با بیش از ۲۸ هزار دانشجو و ۴۵۰۰ کارمند بزرگ‌ترین موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی در غرب اتریش به شمار می‌رود.

۸. کالج سلطنتی لندن: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۷/ ۹۲ و دارای رتبه ۶ در سال ۲۰۱۴. این دانشگاه علوم در سال ۱۹۰۷ تاسیس شده است و در قلب پایتخت انگلستان قرار دارد. این دانشگاه پذیرای دانشجویانی از بیش از ۱۲۰ کشور جهان است و از میان پذیرش‌های جدید این دانشگاه در سال تحصیلی ۲۰۱۳-۲۰۱۴ تا ۶۴ درصد پذیرش‌ها مربوط به خارج از بریتانیا بوده است.

۹. دانشگاه صنعتی نانیانگ: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۵/ ۹۲ و دارای رتبه ۱۱ در سال ۲۰۱۴. این دانشگاه دولتی مبتنی بر تحقیقات در سنگاپور بیش از ۳۲ هزار دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد در چهار دانشکده مهندسی، کسب و کار، علوم و علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی دارد. مدرسه پزشکی این دانشگاه نیز با همکاری مشترک با کالج سلطنتی لندن تاسیس شده است.

۱۰. دانشگاه کرتین: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۳/ ۹۱. این دانشگاه در شهر پرت در غرب استرالیا واقع است و درمیان دانشگاه‌های استرالیا از نظر تعداد دانشجویان بین‌المللی در جایگاه سوم قرار دارد. این دانشگاه پذیرای بیش از ۵۰ هزار دانشجو در ۹ محوطه دانشگاهی است و در مالزی و سنگاپور نیز شعبه دارد. این دانشگاه در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۴ قرار نگرفت چون نتوانست در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها در ۲۰۱۴-۲۰۱۳ در میان ۴۰۰ دانشگاه برتر قرار گیرد.

۱۰. دانشگاه ملی استرالیا: شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۳/ ۹۱ و دارای رتبه ۷ در سال ۲۰۱۴. این دانشگاه در زمینی به مساحت ۱۴۵ هکتار در کانبرا، پایتخت استرالیا، واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۳۰ تاسیس شده است. ۶ برنده جایزه نوبل، درمیان اعضای هیات علمی و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند و این دانشگاه از طریق برنامه‌های مشارکت بین‌المللی خود برای دانشجویان امکان کارآموزی در کنگره آمریکا یا گذراندن فرصت مطالعاتی در کشورهای آسیایی را فراهم کرده است.