ایجاد تعادل بین متفاوت بودن و سودآفرینی

نویسنده:Tess Michaels مترجم: مریم رضایی منبع: Washington Post در دنیایی که همه چیز آن با سود مالی اداره می‌شود، بنگاه‌های اجتماعی باید دائما به دنبال روش‌های جدیدی برای به حداکثررسانی کارآمدی و افزایش تاثیر خود باشند. در حالی که بسیاری از این بنگاه‌ها به طرزی منحصر به فرد در موقعیت «عملکرد خوب» قرار دارند و بر ایجاد تحول در دنیا اثر می‌گذارند، اما موفقیت آنها به توانایی استفاده موثر از منابع موجود، مشارکت‌ها و ساختارهای اجتماعی بستگی دارد. من به‌عنوان یک کارآفرین اجتماعی، بسیاری از این استراتژی‌ها را طی تجربه‌های ناخوشایندی فراگرفته‌ام. در اینجا هشت استراتژی را که برای بنگاه اجتماعی من موثر بوده و معتقدم می‌تواند به موفقیت هر شرکت اجتماعی دیگری کمک کند معرفی می‌کنیم.

۱) مشارکت‌های سودمند دوطرفه ایجاد کنید

به‌عنوان یک کارآفرین اجتماعی، وقتی وارد بازار ظاهرا کم‌بودجه‌ای مثل آموزش یا کارهای داوطلبانه می‌شوید، به نظر می‌رسد هیچ امیدی وجود نداشته باشد. اما این گونه نیست.

به جای اینکه بنگاه خود را به بازاری کاملا متفاوت منتقل کنید، به دنبال مشارکت‌های استراتژیک باشید که می‌تواند درهای جدیدی را به روی شما باز کند، خلاقیت شما را تقویت کند و بر مشکلات غلبه کند. به‌طور خاص، به این نتیجه رسیده‌ام که مشارکت‌های خصوصی- دولتی می‌تواند به تبدیل رویا به واقعیت کمک کند، به خصوص اگر بر ارزش افزوده برای کلیه طرفین مشارکت‌کننده تاکید کنید. شرکت من، به نام سوشیانا (Soceana) خیلی سریع حضور قدرتمند خود را در عرصه شرکتی و از طریق پرداختن به امور داوطلبانه تثبیت کرد؛ اما ما در ضمن می‌خواستیم به‌طور مستقیم با جوانان همکاری داشته باشیم. به جای هدف قرار دادن مدارس که حوزه‌ای کندتر و کم‌بودجه‌تر است، با مقامات شهری و شرکت‌های مالی به‌عنوان اسپانسر برای تامین بودجه وارد همکاری شدیم.

در عوض، ما معیارهای اطلاعاتی کلیدی و تحلیل‌هایی در رابطه با الگوهای کار داوطلبانه، درگیری جوانان در جامعه و افزایش مشارکت آنان ارائه می‌کنیم. این رویکرد پاسخگو بود و به سوشیانا این امکان را داد که به سرعت اثربخشی و اعتبار خود را افزایش دهد و در عین حال مدل کسب‌وکار ماندگاری را حفظ کند.

۲) بهترین نقاط ارتباطی را شناسایی کنید

انتخاب نقاط ارتباطی به اندازه مشارکت‌های پایدار مهم است. بسیار مهم است که اول افرادی را شناسایی کنید که کنترل بیشترین بودجه‌ها را در دست دارند و دوم به صورت ذاتی به ماموریت شما علاقه‌مندند. گاهی اوقات ممکن است این دو عامل در دو بخش کاملا مجزا در یک سازمان یافت شوند. به‌عنوان مثال، وقتی دیدیم در بسیاری از شرکت‌ها کارهای داوطلبانه با قسمت‌ منابع انسانی و قسمت مسوولیت اجتماعی شرکتی هم‌پوشانی می‌شود، به طور مستقیم با هر دو بخش ارتباط برقرار کردیم تا پیشنهادهای ارزشی متفاوتی ایجاد کنیم. برای تامین مالی با مدیران منابع انسانی وارد مذاکره شدیم، چرا که آنها بیشتر منافع بالقوه از نظر استخدام نیرو، بهره‌وری و حفظ کارمندان را درک می‌کردند. همزمان، تیم‌های مسوولیت اجتماعی را به‌عنوان مدافع اصلی ارتقای مقاصد اجتماعی خود، هدف قرار دادیم.

۳) از طریق مشارکت اعتبارآفرینی کنید

همان قدر که داشتن شرکای خوب و قوی مهم است، کشف فعالان پویا و معتبری که می‌توانند در امور تکنولوژی، توزیع یا مشکلات شبکه به شما کمک کنند، بسیار اهمیت دارد. ما خیلی زود دریافتیم با اینکه بنگاه نوپای ما به دلیل اینکه تیم کوچکی هستیم خیلی چالاک و نوآور است، اما باز هم نیاز داریم اعتبار کسب‌ کنیم؛ به خصوص وقتی تلاش می‌کنیم وارد مشارکت با شرکت‌های بزرگ و معروف شویم. برای حل این موضوع، مدتی جست‌وجو کرده و در نهایت با شرکت WIRPO که شرکتی بین‌المللی است و در حوزه IT فعالیت می‌کند و در ۶۱ کشور مختلف دنیا فعال است، وارد همکاری شدیم. آنها افزایش امنیت برای یکپارچه‌سازی پایگاه اینترنتی ما با اینترانت شرکای شرکتی دیگر را تضمین می‌کنند. در عوض، بخش اندکی از بازگشت سرمایه مالی ما را دریافت کرده، ارتباطاتی با شرکت‌های بزرگ آمریکایی برقرار می‌کنند و به واسطه سوشیانا درگیر مسوولیت اجتماعی شده‌اند.

۴) از مشاوران کمک بخواهید

در حالی که بسیاری از کارآفرینان اجتماعی ممکن است کار خود را با بودجه‌ای بسیار اندک شروع کنند یا اصطلاحا از جیب بخورند، اما راهی برای جذب افراد باتجربه و مفید وجود دارد. این افراد مشاوران بسیار موثری هستند که می‌توانند شکاف‌ها و ضعف‌ها را پر کنند. این مشاوران که اغلب می‌توانید آنها را در کنفرانس‌های علمی، محافل اجتماعی خودتان یا حتی تماس‌های تلفنی معمولی پیدا کنید، می‌توانند منبع بی‌پایان دانش و اطلاعات باشند؛ به شرطی که همواره پذیرای ایده‌های جدید باشید و به تعهدات خود عمل کنید. یکی از اهداف ما این بوده که همیشه مشاورانی را انتخاب کنیم که مهارت‌های مکمل و شبکه‌ای قوی یا دانش و تخصص کلیدی را به شرکت ما می‌آورند و این امر مزایای حیرت‌آوری برای ما داشته است. در ابتدا، تیم ما بازوهای تکنولوژی، طراحی و ارتباط با مشتری خوبی داشت، اما ما می‌خواستیم شبکه شرکتی و عملکرد کسب‌وکارمان را ارتقا دهیم. برای این کار بر فروش کالاهای اجتماعی تاکید کردیم، اما در عین حال مدل کسب‌وکارمان را برای عده‌ای از مشاوران توضیح دادیم. در نتیجه، توانستیم علاقه، توصیه و آموزش رسمی افراد با تجربه مختلفی را جذب کنیم.

۵) سرمایه‌گذاران اجتماعی پیدا کنید

با توجه به اینکه اولویت‌های اجتماعی دنیای امروز مرتب تغییر می‌کند، یافتن روش‌هایی برای پرداختن به مشکلات سلامت، آموزش و انرژی الزامی است. اما با اینکه بیشتر سرمایه‌های مخاطره‌آمیز و گروه‌های سرمایه‌گذاری آزاد همچنان بر کسب سود متمرکزند، گروه‌های نوظهور زیادی هم وجود دارند که بر سود دوگانه تمرکز کرده‌اند؛ به عبارت دیگر، نه تنها به بازگشت مالی سرمایه خود علاقه‌مندند، بلکه به اثر اجتماعی آن نیز فکر می‌کنند. اگر مشارکت خود را ارتقا داده و قیمت‌گذاری بر اساس سود بالا داشته باشید، حتی می‌توانید در محافل سرمایه‌گذارانی رقابت کنید که فقط دنبال کسب سود هستند. به هر حال، یافتن سرمایه‌گذارانی که آگاهی اجتماعی داشته باشند می‌تواند در انتقال تجربه از سوی افرادی که دیدگاه مشترکی با شما و تیم‌تان دارند، کمک‌کننده باشد و شرایط انعطاف‌پذیرتری را ایجاد کند.

۶) محصول خود را ارزان نفروشید

عموم مردم با کارآفرینی اجتماعی به‌عنوان بنگاهی ارتباط برقرار می‌کنند که سودآفرینی در آن قربانی می‌شود. اما واقعیت این گونه نیست. وقتی می‌خواهید در یک فروشگاه موادغذایی سرمایه‌گذاری کنید، گزینه‌های گران قیمت‌تر را انتخاب می‌کنید، چون فکر می‌کنید کیفیت بهتری دارند. به طور مشابه، افراد بیشتر به پایگاه‌ها و محصولات گران‌قیمت‌تر روی می‌آورند و برای آنها ارزش قائلند. بنابراین، صرفا به این دلیل که شرکتی هستید که بر فعالیت‌های اجتماعی تمرکز می‌کنید، نباید ارزش محصول یا پایگاه خود را دست کم بگیرید. به‌عنوان مثال، تصور کنید شرکت خرده‌فروشی لباس TOMS کفش‌های باکیفیت خود را نزدیک به قیمت تولید بفروشد. آیا فکر می‌کنید همچنان استقبال گسترده از آن صورت می‌گیرد؟ شاید این‌طور نباشد. یکی از نقاط برجسته شرکت TOMS این ایده متفاوت است که مصرف‌کنندگان مبلغی بیشتر از قیمت واقعی کفش می‌پردازند تا به فرد دیگری کمک کنند. شرکت TOMS با فروش هر جفت کفش با مبلغی بالاتر، یک جفت کفش به کودکان نیازمند اهدا می‌کند. بنابراین، سعی کنید محصولاتی مطلوب و متفاوت با ارزش افزوده قابل توجه به مشتریان‌تان عرضه کنید. به هر حال، همیشه در نظر داشته باشید که به‌رغم ماموریتی که در فروش کالاهای اجتماعی دارید، محصولی تازه و جذاب را می‌فروشید که بخشی از یک مدل کسب‌وکار ماندگار است.

۷) برای ماموریت خود بازاریابی کنید

کارآفرینان اجتماعی به طور طبیعی یک مزیت بازاریابی در اختیار دارند. در دنیای امروز که زیرساخت‌های اجتماعی در حال تغییر است، نسل جدید به طور فزاینده به سوی محصولات و کارفرمایانی کشیده می‌شود که اثر اجتماعی را ارتقا می‌دهند.

شما می‌توانید این کار دینامیک را به یک مزیت برای خودتان تبدیل کنید. مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند محصولاتی بخرند که حس مسوولیت اجتماعی آنان را نیز ارضا کند. افراد به کمک شفافیتی که تکنولوژی ایجاد می‌کند، بیش از پیش از وجود شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند تفاوت ایجاد کنند، آگاه می‌شوند. هدف شما باید این باشد که معیارهای خوب و نمونه‌های کیفی از کلیه اقداماتی که اثر اجتماعی متفاوت دارند به دست آورید و آن را در مورد شرکت خودتان به کار گیرید تا بهترین موقعیت را در فضای بازار به دست آورید. بر اثرگذاری سود دوگانه شرکت خود تاکید کنید تا مصرف‌کنندگان بیشتری جذب شوند و وفاداری برند ایجاد کنید.

۸) به دنبال کارمندان مشتاق باشید

استخدام استراتژیک وجه تمایز شرکت‌هایی است که خیلی سریع در بازار پیشرفت می‌کنند و شرکت‌هایی را که به تدریج محو می‌شوند پشت سر می‌گذارند. اولین مرحله‌ای که یک شرکت می‌تواند از آن بهره ببرد، ترکیبی از استعدادهای مختلف است.

به‌عنوان مثال، در نقش‌هایی مثل ارتباط با مشتری مدیر تیم باید در آن بخش تجربه داشته باشد، اما یافتن کارمندان جوان و فعال می‌تواند در طی کردن سریع مسیر به شما کمک کند. در مورد نقش‌های کلیشه‌ای مثل بازاریابی تلفنی و جذب مشتریان بالقوه، مهم است که افرادی پرانرژی را بیابید که هیجان آنها در مورد هدفی که دارند، علاوه بر مشتریان، به کارمندان دیگر هم سرایت کند.

به علاوه، من به این نتیجه رسیده‌ام که کارمندان جوان و فعالی که با مشتری سر و کار دارند یا عضو تیم فروش هستند، کار خود را مشتاقانه آغاز می‌کنند و تا پایان هم مشتاق باقی می‌مانند. کارآفرینان اجتماعی از مزیت منحصر به فردی برخوردارند و آن هم داشتن شرکتی است که مبنای کار آن کالاهای اجتماعی است و بنابراین همیشه فرهنگی را القا می‌کنند که ابتکاری و مبتنی بر اشتیاق است.