سیدمحمد اعظمی‌نژاد عضو هیات‌رئیسه کمیته تخصصی توسعه - انجمن مدیریت منابع انسانی ایران منبع: entrepreneur شرکت شما چه یک سازمان در حال تاسیس یا سازمان باسابقه باشد، جذب، انتخاب و به‌کارگیری منابع انسانی مناسب در تیم بازاریابی می‌تواند چالشی اساسی باشد. برای انتخاب منابع انسانی به‌ویژه در تیم‌های بازاریابی نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی پیشنهاد می‌کنند در تیم‌های بازاریابی تنها از افراد باتجربه استفاده شود، در حالی‌که عده‌ای دیگر استفاده از افراد با‌پتانسیل، با انگیزه و با روحیه یادگیری بالا را توصیه می‌کنند. معرفی ابزار

در این نوشتار ابزار انتخاب منابع انسانی برای تیم‌های بازاریابی در قالب چند پیشنهاد ارائه می‌شود:

۱- بپذیرید که ایجاد تیم بازاریابی ایده‌آل و بدون نقص غیرممکن است. یکی از مهم‌ترین نکات برای انتخاب منابع انسانی در تیم‌های بازاریابی قبول این موضوع است که باید نقایص را به تدریج برطرف کرد. باید بپذیرید هیچ ساختار یا مدل بازاریابی برای تضمین موفقیت قطعی بازاریابی سازمان وجود ندارد اما در عوض می‌توانید برای ایجاد تیم بازاریابی موفق بر اهداف آن متمرکز شوید.

برای مثال اگر مهم‌ترین اولویت شما پیدا کردن مشتریان جدید باشد، ممکن است تمرکز خود را بر جذب بازاریابانی با توان تعاملی و ارتباطی بالا با مشتریان قرار دهید یا اگر تمرکز بر بازاریابی از طریق اینترنت شامل مواردی چون وب‌سایت، ارسال خبرنامه الکترونیکی و رسانه‌های اجتماعی باشد ممکن است از افرادی با قابلیت‌هایی برای بازاریابی الکترونیکی استفاده کنید. در موضوع ایجاد تیم بازاریابی باید به این موضوع مهم آگاه باشید که هیچ‌کس شبیه دیگری نیست بنابراین برای هرکس نقش ویژه‌ای در تیم بازاریابی تعریف و تشریح می‌شود.

۲- روی افراد «با روحیه یادگیری بالا» سرمایه‌گذاری کنید. منظور از این پیشنهاد کم‌اهمیت بودن دانش و مهارت نیست، بلکه تاکید بر این موضوع است که افرادی که در تیم بازاریابی حضور پیدا می‌کنند باید تحت آموزش و یادگیری مستمر در شرکت باشند. امروزه بهترین بازاریابان افرادی هستند که بتوانند «همه فن حریف» باشند، افرادی که در تیم بازاریابی قرار می‌گیرند باید بتوانند با طی کردن مسیرهای توسعه و یادگیری توانمندی ارتباط موثر حضوری با مشتری، برقراری ارتباطات اثربخش از طریق اینترنت و توان تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی را داشته باشند. به نظر می‌رسد استفاده از یک فرد با انگیزه بالا برای یادگیری اثربخشی بسیار بیشتری نسبت به به‌کارگیری یک فرد با تجربه ولی بی‌انگیزه نسبت به یادگیری مستمر دارد.

علاوه‌بر این استفاده از ترکیب افرادی در تیم بازاریابی که در داخل و خارج صنعت مورد نظر باشند، می‌تواند به میزان خلاقیت و نوآوری تیم کمک کند.

۳- به دنبال بازاریابانی با قابلیت تفکر استراتژیک و عملگرا باشید. در تیم بازاریابی همان‌طور که به افرادی با استراتژیست-کسانی که روی برنامه‌های بلندمدت بازاریابی کار می‌کنند- نیاز دارید، به نفراتی با روحیه اجرایی و عملگرایی بالا نیز نیازمند خواهید بود و با استفاده از هر دو گروه از این افراد در تیم بازاریابی تعادل مناسبی به وجود خواهد آمد.

واقعیت این است که هر دو دسته این افراد در تیم بازاریابی در اولویت هستند. افراد استراتژیست در تیم بازاریابی وزن زیادی دارند چراکه آینده سازمان به عملکرد آنها بستگی دارد، از طرفی افراد عملگرا نیز حائزاهمیت هستند به دلیل اینکه بقای سازمان در شرایط فعلی سازمان وابسته به اقدامات آنها است.

۴- تناسب فرد با فرهنگ سازمانی از میزان مهارت‌های او مهم‌تر است. در کمتر شرکت موفقی دیده شده است که تیم بازاریابی در تعارض با فرهنگ سازمانی باشد. به همین دلیل است که در انتخاب افراد تیم بازاریابی تناسب فرد با فرهنگ سازمانی نسبت به میزان مهارت‌های او اهمیت بیشتری دارد.

عدم تطابق فرهنگی تیم بازاریابی می‌تواند به بروز برخی تعارضات در سازمان منجر شود. حداقل پیامدهای این موضوع عدم توجه و رعایت فرآیندهای تعریف شده در سازمان، بروز تنش و اصطکاک در فعالیت‌های مرتبط و در نهایت ازهم‌گسیختگی تیم بازاریابی است.

۵- برای چالش‌های بزرگ پیش رو برنامه‌ریزی کنید. هنگام انتخاب منابع انسانی جدید در تیم بازاریابی، از خود سوال کنید محصول آینده که می‌تواند شرکت را به یک مزیت رقابتی متمایز برساند چیست؟ فرد جدیدی که قرار است به تیم بازاریابی اضافه شود چگونه می‌تواند به ورود این محصول جدید به بازار کمک کند؟ چه مهارت‌های بازاریابی برای عضو جدید تیم بازاریابی مورد نیاز است؟

در بسیاری از شرکت‌ها، مشاهده می‌شود که تیم بازاریابی تا زمان چالش بزرگ جدید سازمان با حداقل اعضای ممکن فعالیت می‌کند و شرکت زمانی اقدام به جذب نیروی جدید در تیم بازاریابی می‌کند که دیر شده است چرا که حدود یک ماه زمان را برای فرآیند جذب از دست داده است. بهتر است با برنامه‌ریزی منسجم افراد با استعداد و قابلیت را شناسایی و در زمان مناسب و پیش از آغاز چالش به تیم بازاریابی خود ملحق کنید. این پیشنهاد ممکن است ساده به نظر برسد اما فقط زمانی به اهمیت آن پی خواهید برد که با بحران منابع انسانی کافی در زمان چالش‌های بزرگ سازمان مواجه شوید.

فراموش نکنید برای داشتن یک تیم بازاریابی متشکل از بهترین‌ها، نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارید. اما برای در اختیار داشتن یک تیم بازاریابی، انتخاب درست اولین اقدام مهمی است که صرف تلاش، وقت و هزینه به‌طور یقین منجر به نتیجه برای سازمان خواهد شد.

اصلاحیه: در نوشتار روز دوشنبه ۶ مرداد ماه با عنوان «شاخص توسعه منابع انسانی در سال ۲۰۱۴» منبع صحیح سایت رسمی برنامه توسعه سازمان ملل متحد است.

www.hrjournalist.com