سیدمحمد اعظمی‌نژاد عضو هیات‌رئیسه کمیته تخصصی توسعه - انجمن مدیریت منابع انسانی ایران منبع: mindtools برنامه توسعه سازمان ملل متحد مطابق روال سالانه خود، اقدام به انتشار گزارش مهم شاخص توسعه منابع انسانی کرده است. این گزارش‌ها از سال 1990 تاکنون به‌صورت سالانه برای کشورهایی که برای بررسی در این طرح اعلام آمادگی و مشارکت داشته‌اند، تهیه می‌شود. این گزارش با موضوع «ترقی پایدار بشر: کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش جهش‌ها»، حاوی موارد بسیار مهمی درخصوص کلیه کشورها ازجمله کشور عزیزمان ایران است.
گزارش سال‌جاری نشان می‌دهد روند جهانی شاخص توسعه منابع انسانی مثبت است، اما به دلیل بروز بلایای طبیعی، برخی منازعات بین کشورها وضعیت زندگی، معیشت و توسعه نیاز به بهبود دارد. نتایج این گزارش بر رویکرد یکپارچگی و بهم پیوستگی کشورهای جهان تاکید دارد و دقیقا در کشورهایی که رفتارهای انفعالی نسبت به دیگر کشورها وجود دارد، میزان آسیب‌پذیری بیشتری در توسعه منابع انسانی مشاهده می‌شود.
یکی از موارد مهم اشاره شده در این گزارش میزان آسیب‌پذیری در دوره‌های مختلف زندگی است. برای مثال میزان آسیب‌پذیری در 1000 روز اول زندگی یک کودک، دوران فعالیت کاری افراد و دوران کهولت و بازنشستگی به‌صورت جداگانه بررسی می‌شود. این گزارش حاوی توصیه‌های مهمی برای پیشگیری از بحران‌های قابل پیش‌بینی در ارتباط با آسیب‌پذیری انسانی است.


چه افرادی در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند؟
بیشتر افراد آسیب‌پذیر در جهان، در معرض شوک‌های ناشی از بروز بلایای طبیعی، بحران‌های مالی و اقتصادی، درگیری‌های مسلحانه و مشکلات مزمن اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی هستند. با وجود اینکه گزارش حاضر نشان‌دهنده کاهش فقر در سال 2014 است، اما متاسفانه هنوز بیش از 2/2 میلیارد نفر در جهان فقیر هستند یا نزدیک به شرایط فقر زندگی می‌کنند.


پیام‌های کلیدی گزارش
پیام اول- آسیب‌پذیربودن، توسعه منابع انسانی را تهدید می‌کند مگر اینکه به‌طور نظام‌مند و با تغییر سیاست‌های کلان و هنجارهای اجتماعی به‌طور نظام‌مند مورد توجه قرار گیرد.
پیام دوم- سیاستگذاری‌های کلان باید همراستا با ارتقای قابلیت‌ها و حمایت از افراد آسیب‌پذیر در هر کشور باشد. انتخاب مواضع و سیاست‌های صحیح می‌تواند از آسیب‌پذیری افراد جوامع پیشگیری کند.
پیام سوم- برای هر فردی از جوامع باید حق ادامه تحصیل، مراقبت‌های بهداشتی و دریافت دیگر خدمات اساسی را قائل بود. این اصل کلی به ویژه برای افراد در معرض آسیب در اولویت است.
پیام چهارم- حمایت اجتماعی جهانی از جوامع در معرض آسیب‌های توسعه انسانی، به بهبود وضعیت کلی از نظر توسعه انسانی و اقتصادی در دنیا کمک می‌کند.
پیام پنجم- اشتغال‌زایی یک هدف مهم سیاسی در تمام جوامع توسعه یافته است، چرا که بیکاری به‌عنوان عاملی ریشه‌ای در بروز بسیاری از آسیب‌های جدی در جوامع است.
پیام ششم- اثرات بروز بحران‌های آسیب‌پذیری در توسعه منابع انسانی با آمادگی و بهبود تلاش‌های هدفمند تا حد قابل ملاحظه‌ای قابل کنترل و کاهش است.
پیام هفتم- آسیب‌پذیری‌های توسعه منابع انسانی در سطح جهانی نیاز به اراده جمعی و در سطح بین‌المللی دارد. مواردی مانند آلودگی‌های زیست‌محیطی، درگیری‌ها و منازعات، تغییرات آب و هوایی و بحران‌های اقتصادی به مرزهای کشورها وابسته نیست و تنها می‌تواند با اراده و تصمیم جمعی جوامع برطرف شوند. برای بهبود جدی در شاخص توسعه منابع انسانی تلاشی جهانی نیاز است.


جایگاه ایران در گزارش شاخص توسعه منابع انسانی ۲۰۱۴
کشور ایران با دو پله بهبود نسبت به سال گذشته در جایگاه 75 از میان 185 کشور و در دسته‌بندی کشورهای با توسعه منابع انسانی بالا است.



هرچند که ممکن است گزارش سالانه شاخص توسعه منابع انسانی جنبه کلان داشته و از پیچیدگی و جزئیات زیادی برخوردار باشد، اما به نظر می‌رسد با تعمق به آن می‌توان برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی در سطح کلان و حتی در سطح بنگاه‌های خصوصی متمرکز بر مباحث توسعه منابع انسانی داشت. متن کامل این گزارش از سایت رسمی برنامه توسعه سازمان ملل متحد به آدرس
http://hdr.undp.org در دسترس است.
www.hrjournalist.com