مترجم: بیتا نظام دوست منبع: Sarah Wachter درحالی‌که امروزه جمعیت‌های سالخورده همواره باری بر دوش دولت‌های کم‌درآمد می‌گذارند، پیشگیری از بیماری‌های مزمن و نادر در مرکز مراقبت‌های بهداشتی نقش عمده‌ای به خود می‌گیرد. کسب‌وکارهای مربوطه برای پاسخگویی به این سطوح جدید از تقاضا، در حال افزایش ظرفیت‌های نوآورانه خود از طریق همکاری هستند. با این وجود به عقیده شرکت‌کنندگان در نشست فارغ‌التحصیلان بهداشت و درمان INSEAD که در سال 2013 برگزار شد، بهره‌برداری از مشارکت، با چنین پتانسیل در هم گسیخته‌ای، امری پیچیده است که همچنان نیازمند رشد و توسعه است.
مشارکت‌ کسب‌وکارها در این بخش به‌منظور بالا بردن منابع مالی، کاهش ریسک، افزایش کارکرد پژوهش‌ها، کشف روش‌های جدید درمانی و در نهایت اختراع مجدد روش‌های مراقبت‌های بهداشتی بسیار مهم هستند. از
همین رو شرکت‌های کوچک و بزرگ داروسازی، بیمارستان‌ها، زنجیره‌های داروسازی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مشاوران IT و دانشگاه‌ها، همگی در حال ایجاد مجموعه‌ای از این مشارکت‌ها هستند.
با این وجود، امثال این همکاری‌ها معمولا با انواع و اقسام چالش‌ها و تقابلات فرهنگی برخورد می‌کند و متوقف می‌شوند. عدم داشتن رفتاری شفاف و وجود اعتماد به یکدیگر و بروز سوءتفاهم‌های فرهنگی میان ملل مختلف در این عدم موفقیت نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
گرد آوردن یک تیم خلاق
الکساندر روزیکیک، یکی از اعضا در نشست مدیرعامل اجرایی صنعت مراقبت‌های بهداشتی می‌گوید: «هیچ‌کس واقعا در ارزش این مشارکت‌ها تردیدی ندارد. اما سوال این است که این همکاری‌ها واقعا چقدر می‌تواند مختل‌کننده باشد؟» استفان چیک، استاد فناوری موسسه INSEAD و مدیریت اجرایی در ادامه می‌گوید: «تمرکز بر همکاری میان کسب‌وکارهای این صنعت هم‌اکنون امری بسیار به موقع است، چرا که میزان نوآوری‌ها از هر نظر در حال افزایش است و یک بازیگر به تنهایی نمی‌تواند از عهده ایفای نقش در بازار برآ‌ید. خصوصا با توجه به اینکه امروزه منابع مختلفی از داده‌ها به‌طور روزافزون در دسترس قرار گرفته‌اند و ترکیب آن داده‌ها و ایجاد اطلاعات مفید می‌تواند به افزایش دانش دست اول و فرصت‌های طلایی کمک کند.»
راهنمایی به سوی همکاری موثر
با وجود این چالش‌ها، مدیران اجرایی حاضر در این نشست موفق شدند چندین ایده نوآورانه را از دل این همکاری‌ها بیرون بکشند و مدل‌های تضمینی جدیدی برای این مشارکت‌ها پیشنهاد کنند. یکی از این همکاری‌های جدید، ابتکار دارویی نوآورانه ۱ (IMI) نامیده می‌شود که در حال حاضر در ویرایش دوم آن قرار دارد. شراکت دولتی-خصوصیِ ۵/۳ میلیارد یوروییِ عقد شده، به مدت ۱۰ سال، بین اتحادیه اروپا و انجمن داروسازی EFPIA از پژوهش‌های مشترک پشتیبانی می‌کند و شبکه‌هایی از کارشناسان صنعتی و دانشگاهی را تشکیل می‌دهد. این مدل همکاری‌های روشن و شفاف به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به‌طور منظم به تبادل دانش و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها با قانون‌گذاران و بیماران بپردازند و به‌طور مشترک به تولید داده‌های‌ علمی و حل مسائل مشغول باشند.
کریس کابرن، معاون مدیر سرمایه‌گذاری تحقیقات در مرکز بهداشت و درمان می‌گوید: «حتی با اینکه امروزه ابزار برای همکاری‌های مجازی از همیشه ارزان‌تر و پیشرفته‌تر شده‌اند و شرکت‌ها در حال تشویق این شیوه کارآمد برای کار کردن در خارج از مرزها هستند، ظهور نشست‌ها و همکاری‌های شفاف در بهداشت و درمان هنوز هم منبع مهمی از پیشرفت خواهد بود.» میدان کندال (Kendall) واقع در منطقه کمبریج در بوستون آمریکا در نزدیکی دانشگاه هاروارد، مرکزی خلاق در این زمینه است. مرکزی که در آن سرمایه‌گذاران، پیشروان تکنولوژی پزشکی، گوگل، مایکروسافت و شرکت‌های بیوداروسازی متراکم شده‌اند. جانسون و جانسون نیز به تازگی یک مرکز نوآوری در آن تاسیس کرده است. آنها همچنین به‌تازگی واحدی را برای مطالعات روی همکاری‌های مشترک راه‌اندازی کرده‌اند.
چیک می‌افزاید: «هم‌پیمانان بایستی از روابط سنتی عرضه‌کننده-خریدار قدم فراتر بگذارند و مفهومِ به اشتراک گذاشتن ریسک را برای مدل نوآوری کسب‌وکار به سازوکاری نویدبخش تبدیل کنند. صنعت دارو در حال حاضر به این مرحله رسیده است و توان آن را دارد که
فراتر نیز برود».
در طی این اجلاس همچنین احتمال نقش واسطه‌های تحول آفرین که به لطف گوشی‌های هوشمند و اینترنت گسترش یافته‌اند، بررسی شد. واسطه‌ها شامل طیف وسیعی از شرکت‌های نوپا هستند که به بیماران کمک می‌کنند تا اطلاعات بیشتری را در مورد شرایط بهداشتی و پزشکی خود از طریق اینترنت کسب کنند، خدمات آنلاینDocDoc مثالی از این واسطه‌ها و بخشی از یک جنبش رو به رشد آنلاین از چنین شرکت‌هایی است که به بیماران در سنگاپور و کره‌جنوبی اجازه می‌دهد تا به جست‌وجوی اطلاعات و رزرو قرار ملاقات‌های پزشکی خود به‌طور
آنلاین بپردازند.
تحول گسترده نوظهور دیگر، مراکز پزشکی و بیمارستان‌هایی هستند که خود را به صورت زنجیره‌ای سراسری متشکل از صدها نهاد پراکنده در می‌آورند، درست مشابه همان کاری که هتل‌ها مدت‌ها است انجام می‌دهند. این زنجیره‌ها که می‌توانند داخلی یا بین‌المللی ‌باشند، قادر هستند دانش مدیریتی و هزینه‌های خود را به‌طور کارآمدتری بر بهبود نتایج پزشکی متمرکز کنند. شرکت مراقبت‌های سلامتی رنال در ایالات متحده، که مرکزی برای درمان بیماری‌های کلیوی است، مثالی از این زنجیره‌ها هستند که موفق شده است در حدود نیمی از بازار بهداشت درمان ایالات متحده را به تصرف خود در آورد.
پاورقی:
۱- IMI ابتکاری نوآورانه جهت ارتقای شرایط رقابتی اتحادیه اروپا در زمینه تحقیقات دارویی است.