منافع انتقاد جلوی جمع

مطالعه روانشناسی انجام شده اخیر نشان می‌دهد که مدیران برتر انتقادهایشان را در اتاق‌های در بسته انجام نمی‌دهند. به طور قطع هیچکس بازخورد منفی را دوست ندارد؛ مخصوصا وقتی‌که این انتقادها پیش چشم همکاران بیان شود. مطالعه روانشناسی انجام شده اخیر نشان می‌دهد که مدیران برتر انتقادهایشان را در اتاق‌های در بسته انجام نمی‌دهند. به طور قطع هیچکس بازخورد منفی را دوست ندارد؛ مخصوصا وقتی‌که این انتقادها پیش چشم همکاران بیان شود.

اما راجر شوارتز روانشناسی که این مطالعات را انجام داده می‌گوید: اینگونه انتقادها ممکن است جزو نیازهای ضروری برای اعضای تیم شما باشد. به نوشته او انتقادی که به صورت خصوصی بیان شود باعث پایین آمدن میزان پاسخگویی افراد به یکدیگر در داخل تیم می‌شود.

به گفته او، این عمل به افراد پیام می‌دهد که اعضای تیم فقط در مقابل شما پاسخگو هستند. همچنین به کل گروه این پیغام را می‌دهید که نیازی نیست پاسخگوی دیگر اعضای تیم باشند و شما این کار را به جایشان انجام می‌دهید.

شوارتز می‌گوید: وقتی به صورت تیمی برای حل یک مشکل اقدام می‌کنید، شما باید اطمینان حاصل کنید که آنها نسبت به یکدیگر پاسخگو هستند تا بتوانند با یکدیگر همکاری کنند در حالی که با انتقاد کردن از آنها دور از چشم دیگران و پشت درهای بسته این امکان را از بین می‌برید.به این ترتیب نه تنها می‌توانید عامل ایجاد‌کننده مشکل را سریع‌تر تشخیص بدهید، بلکه قادر خواهید بود تا شیوه‌های کارآمدی را تعیین کنید که در آینده از بروز آن مشکلات اجتناب شود.

البته مسلما ترک عادات گذشته و نادیده گرفتن ضرب‌المثل رایج «تشویق پیش همه و انتقاد در خفا» دشوار است و نیاز به زحمت دارد. شوارتز توضیح می‌دهد :«مدیریت کار راحتی نیست و شما به عنوان یک مدیر باید تاثیرگذار باشید، حتی وقتی این کار مستلزم متحمل شدن زحمات زیادی باشد. مدیران باهوش، ناکارآمدی افراد در تیم یا رفتارهایی را که روی دیگر اعضای تیم اثر منفی می‌گذارد، به سرعت تشخیص می‌دهند، مدیران باید این نکته را در نظر داشته باشند که تیم جایی است که در آن اطلاعات، راه‌حل‌ها و پاسخگویی در بین همه اعضا وجود داشته باشد.