الکس فرراس

مترجم: رضا عطاالهی

با استناد به آخرین دستاوردهای متخصصان فن آوری در اواخر این دهه، یک موبایل هوشمند نقش کیف پول شما را بازی خواهد کرد. مردم از مسیر استفاده از کارت‌های اعتباری و پول نقد عبور خواهند کرد و تمام زندگی‌شان دیجیتال خواهد شد. اخیرا، دو سوم متخصصان فن‌آوری روی جایگاه اینترنت و زندگی مردمان آمریکا تحقیق کرده‌اند و می‌گویند در سال ۲۰۱۲، اغلب مردم سیستم‌های کیف پول الکترونیکی را که بانک‌ها و سازمان‌های ارائه دهنده خدمات با فن‌آوری بالا توسعه داده اند، خواهند پذیرفت. (این پژوهش توسط دانشگاه الون در کارولینای شمالی انجام شده است.) پژوهش‌ها نشان داده است که یک سوم دارندگان گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند، از گوشی‌های تلفن‌همراه خویش برای استفاده از سرویس‌های بانکداری الکترونیکی از جمله پرداخت قبوض و اعلام موجودی استفاده می‌کنند که این تبادل اطلاعات مالی افراد، به وسیله گوشی‌های تلفن همراه نشان از رشد رفاه زندگی ایشان دارد.

گروه بزرگ تحقیقاتی کام اسکور اعلام نموده است که ۳۸ درصد از دارندگان گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، از تلفن همراه خویش برای خرید الکترونیکی استفاده نموده‌اند و در ماه گذشته پژوهش‌های فدرالی نشان داد که ۲۱ درصد از دارندگان شبکه‌های تلفن همراه از سرویس‌های خدمات بانکداری همراه در سال گذشته استفاده نموده‌اند و ۱۱ درصد نیز تصمیم به استفاده از این خدمات دارند. کره جنوبی، ژاپن و بخش هایی از اروپا کیف پول الکترونیکی را کاملا پذیرفته‌اند و موسسات مالی بزرگ آمریکا نیز در حال تلاش برای هماهنگ نمودن وضعیت خویش با فن‌آوری این خدمت و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بی‌سیم، برای ارتقای سیستم‌های پرداخت خویش هستند.

سیتی بانک و مسترکارت با گوگل و اسپرینت در یک پروژه همکاری مشترک، نسبت به معرفی «کیف پول گوگل» اقدام نمودند. شرکت بی‌سیم وریزون، ای تی اند تی و تی موبایل با همکاری شرکت امریکن اکسپرس و مسترکارت تلاش در جهت بهینه‌سازی برنامه‌ای برای مقابله با رقبا را دارند که این برنامه «آی اس‌ای اس» نام گرفته است و هدف این برنامه پوشش نقاط محدودی در آمریکا، طی سال جاری است.

مینی پلیس بانک آمریکا در حال گذراندن مراحل آزمایشی طرح استفاده از یک میکرو اس دی کارت در گوشی‌های تلفن همراه آی‌فون و بلک بری است که به آنها این امکان را می‌دهد که درست مانند یک کارت اعتباری و به کمک یک قطعه اتصال میانی، در معاملات خرید شرکت کنند.

دومنیک ونترو مدیر دفتر خلاقیت سرویس‌های خدمات پرداخت این بانک می‌گوید: فاز اول این طرح، در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و در سال گذشته به اتمام رسید و چیزی که برای آن بانک بسیار حایز اهمیت بود این است که هنوز محیط‌های کسب و کار فراوانی هستند که می‌توانند این سیستم را پشتیبانی کنند.

محیط‌های کسب و کار نیازمند یک شبکه به روز شده کارت‌های اعتباری هستند که این شبکه می‌تواند تراکنش‌هایی را بدون داشتن نقطه اتصال، از سوی گوشی‌های هوشمند تلفن همراه که نقش کیف پول را بازی می‌کنند بپذیرند. اما ونترو می‌گوید که: یک ویرانگری در شبکه‌ها اتفاق می‌افتد اگر محیط‌های کسب و کار شبکه‌های خود را به روز نمایند.

ونترو می‌گوید: نکته کلیدی دیگری که این بانک آمریکایی آموخت این بود که «این استفاده کنندگان یک دلبستگی بسیار قوی با تلفن‌های خویش داشته» و تمایل ندارند ساختار تلفن‌های خویش را برای دریافت ویژگی‌های کیف پول الکترونیکی تغییر دهند. برایان پیرس مدیر بخش بانکداری خرد بر پایه فناوری از راه دور، می‌گوید: ولز فارگو بزرگ‌ترین بانک ایالت مینه سوتا اولین تارگاه بانکداری بر پایه تلفن همراه خویش را، در سال ۲۰۰۷ راه اندازی نمود.

این درست همان سالی بود که محصولات آی‌فون نیز به بازار عرضه شد، اما این درست قبل از آن تاریخ بود که بازار برنامه‌های کاربردی آی‌فون راه‌اندازی گردد. پیرس می‌گوید: «هم اکنون ولز فارکو برنامه‌های کاربردی بی‌شماری برای آی‌فون، آندروید و بلک بری طراحی نموده است و ۳/۷ میلیون نفر از مشتریان این بانک، از شبکه بانکداری الکترونیکی این بانک استفاده می‌نمایند.» درست مانند بانک آمریکا، ولز فرگو نیز یک فاز آزمایشی کیف پول الکترونیکی را به کمک ۲۰۰ نفر از کارمندان خویش اجرا نمود.

پیرس می‌گوید: «بسیار حیرت انگیز است که بتوانید توسط تلفن همراهتان هزینه خرید را بپردازید، اما انگار کمی زود است.» پیرس می‌گوید: «در خصوص سهولت استفاده از تلفن‌های همراه، بانک‌ها روی این دیدگاه پافشاری می‌کنند که این تنها راه همیشه متصل بودن به شبکه، برای مدیریت دارایی‌ها از سوی خود مشتریان است» پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استفاده‌کنندگان کیف پول الکترونیکی، با رفتارشان خود گویای پتانسیل‌های خویش برای پیشنهادهای جدید و ارائه سرویس‌های دیگر مثل مبادلات خاص روی یک شبکه خاص یا امکان بررسی روند و تاریخچه خرید مشتریان هستند. به عبارت دیگر، خود را برای اینکه کیف پول شما به شما سخن بگوید آماده سازید.

آرون اسمیت یکی از این پژوهشگران می‌گوید: اما این نیاز به این دارد که اطلاعات شخصی شما در تلفن همراه‌تان نصب شود و برخی طرفداران کیف پول الکترونیکی اعتقاد دارند که آن دسته از مشتریان که تمایل به شناخته شدن ندارند به این دلیل، کماکان از اسکناس به عنوان جایگزین استفاده خواهند نمود.

وقتی که مشتریان خریدی در خصوص مسائل بهداشتی و پزشکی خویش دارند؛ دوست ندارند کسی از جزئیات آن مطلع شود. توجه به امنیت تلفن‌های همراه به دو مقوله برمی‌گردد: برخی متخصصین نسبت به هک شدن اطلاعات تلفن‌های همراه نگران هستند، در حالی که عده دیگری از متخصصین اعتقاد دارند که کیف پول الکترونیکی حتی می‌تواند زیر ساختی برای امنیت بیشتر اطلاعات مشتریان باشد. با این حال، استفاده‌کنندگان از کیف پول الکترونیکی بیشتر نسبت به امنیت آن در شک و شبهه قرار دارند. یک پژوهش عملیاتی که توسط گروه مطالعات بازار بین‌المللی ردیوس انجام شده، نشان می‌دهد که عمده دارندگان گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، نسبت به کلاهبرداری‌های احتمالی و امنیت شبکه نگران هستند.

پژوهش‌های ردیوس نشان داده است که «استفاده‌کنندگان از کیف پول الکترونیکی زیر ۳۵ سال و کسانی که خود را از طیف «مطلعان دنیای دیجیتال» می‌دانند، بیشتر نگران امنیت این خدمت هستند.»

منبع: انتشارات پایونیر