مترجم: مریم رضایی

منبع: Inc

طرح‌ریزی یک استراتژی جهانی - حتی قبل از اینکه اولین محصولتان را تولید کرده باشید - می‌تواند به رشد سریع شرکت شما کمک کند. این کار در ابتدا ممکن است احمقانه به نظر برسد. چون هنوز اولین مشتری هم به شما مراجعه نکرده است؛ اما توجه به یک استراتژی جهانی از لحظه‌ای که کسب‌وکارتان را شروع می‌کنید، انعطاف‌پذیری بیشتر و رشد سریع تری برای شما به همراه می‌آورد. حتی یک پیتزا فروشی در گوشه یک خیابان می‌تواند جهانی باشد، درست مثل پیتزافروشی مجاورت پارک زاکوتی که سفارش‌هایی از سراسر جهان می‌گرفت تا برای معترضین جنبش اشغال وال استریت در سال گذشته، پیتزا بفرستد.

برای ایجاد یک استراتژی جهانی از همان ابتدای کسب‌وکار جدید، ۴ دلیل موجه وجود دارد:

۱) شما یک مزیت بزرگ دارید

این روزها خیلی از افراد در سراسر دنیا به زبان انگلیسی تسلط دارند. در این صورت، شما نسبت به میلیون ها نفری که انگلیسی نمی‌دانند، یک مزیت بزرگ دارید، چراکه انگلیسی به عنوان زبان بازار جهانی به همه جا رخنه کرده است. به گفته مدیر عامل شرکت Talend که نرم‌افزارهای چند منظوره برای شرکت‌های بزرگ تولید می‌کند، زبان استاندارد پشتیبانی محصولات شرکت در کلیه نقاط دنیا، حتی در چین، انگلیسی است. برتراند دیارد که شرکت Talend را در فرانسه تاسیس کرده، تلاش زیادی انجام داده تا زبان انگلیسی را به عنوان زبان استاندارد شرکت انتخاب کند.

۲) در اول کار، جهانی می‌شوید

منطقی است که بنگاه خود را اول با تمرکز بر بازار داخلی راه اندازی کنید سپس به فکر توسعه آن به کشورهای دیگر باشید، اما مشکل اینجا است که ممکن است برای این کار خیلی دیر شود. به عنوان مثال، وقتی دیارد کار خود را در فرانسه آغاز کرد، علاوه بر مشتریان در دیگر نقاط اتحادیه اروپا و آمریکا، به مشتریان آسیایی هم فکر می‌کرد. بنابراین قابلیتی ایجاد کرد که از همان ابتدا از متون و اسناد غیرلاتین استفاده کنند. وی می‌گوید بین آمریکا و اروپا امکان تعامل زیادی وجود دارد، اما فرهنگ آسیایی کاملا متفاوت است. برای اینکه شرکتتان را جهانی کنید، باید برای این تفاوت‌ها برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید که کلیه افراد در همه جای دنیا می‌توانند با هم همکاری کنند.

۳) می‌توانید هم مشتری جهانی باشید و هم فروشنده جهانی

داشتن یک بینش جهانی یعنی سود بردن از فرصت‌هایی که توسط برون سپاری بین‌المللی به وجود می‌آیند. مثلا شرکت Talend از برنامه نویس‌های چینی استفاده می‌کند تا برای محصولات شرکت کدنویسی کنند.

۴) خیلی سریع رشد می‌کنید

دیارد شرکت Talend را در سال ۲۰۰۶ تاسیس کرد. اکنون که شش سال از آن زمان گذشته، این شرکت بیش از ۴۰۰ کارمند و ۱۰ دفتر در اروپا، آمریکا و آسیا دارد. همچنین بانک آمریکا، TD بانک و شرکت‌های Verizon، eBay و یاهو در میان حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مشتری این شرکت قرار دارند. در این مسیر، دیارد دفاتر اصلی شرکت را به سانفرانسیسکو منتقل کرده؛ اقدامی که به عقیده وی دسترسی جهانی شرکت را توسعه داده است. وی می‌گوید: اگر برای فروش محصولات خود جهانی فکر نمی‌کنید، در بازار حوزه کاری خود غیررقابتی باقی خواهید ماند و فرصت‌های فراوانی را از دست خواهید داد.