سومین میلیاردر یوراسیان

الهام جوادی

الکساندر ماشکوویچ نفر سوم از گروه سه نفره بنیان‌گذاران امپراتوری معدن و فلزات در قزاقستان است که در سال ۲۰۱۰ به ثروت ۳/۳ میلیارد دلار در جایگاه دویست و هشتاد و هفتم ثروتمندان فهرست فوربز قرار گرفت. او به همراه دو شریک دیگرش، پاتوخ شودییف و علی جان ابراهیم اویچ یک گروه سه نفره ایجاد کردند و از طریق معاملات در مواد معدنی، گاز و بانکداری در قزاقستان به ثروتی میلیاردی دست پیدا کردند. الکساندر ماشکوویچ یکی از سهامداران شرکت منابع ملی یوراسیان است. الکساندر آنتونوویچ ماشکوویچ در ۲۳ فوریه سال ۱۹۵۴ در فرونز در قرقیزستان در شوروی سابق به دنیا آمد. مادر او راشل یوف، یک وکیل مشهور در قزاقستان و پدرش آنتون یوف، یک دکتر متخصص بود. الکساندر ماشکوویچ در سال ۱۹۷۰ به دانشگاه ایالتی قرقیز رفت و از این دانشگاه با مدرک رشته زبان شناسی فارغ التحصیل شد.

او که تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه داده بود در آغاز تصمیم داشت در شغلی آکادمیک کار کند. الکساندر ماشکوویچ در سال ۱۹۸۱ جوانترین فارغ‌التحصیل دکترا در رشته خود در شوروی به شمار می‌رفت. اما در دوره پروستریکا (اصلاحاتی اقتصادی برای بازسازی اقتصاد شوروی که در ژوئن ۱۹۸۷ توسط رهبر وقت شوروی صورت گرفت) به حوزه کسب و کار و تجارت روی آورد. وی در سال ۱۹۹۵ به قزاقستان نقل مکان کرد.

الکساندر ماشکوویچ همکاری‌اش با شرکایش ابراهیم اویچ و شودییف را از سال ۱۹۹۲ شروع کرد. آنها موفق شدند کنترل فعالیت‌های خصوصی‌سازی در زمینه کروم، آلومینیوم و گاز را در قزاقستان به دست گیرند. آنها با تجمع سرمایه‌هایشان تبدیل به سهامداران اصلی شرکت منابع ملی یوراسیان (ENRC)، یکی از بزرگترین گروه‌های منابع طبیعی جهان شدند. این سه شریک از موسسان این گروه هستند. در واقع در اواسط دهه ۱۹۹۰ و با فرآیند خصوصی‌سازی در قزاقستان سرمایه‌های شرکت‌های زیر مجموعه ENRC خریده شد و دارایی‌های این شرکت در سال ۲۰۰۶ تبدیل به یک شرکت واحد به نام ENRC شد.

گروه ENRC یک مجموعه شرکت است که در تولید الکتریسیته، مواد معدنی و فرآوری مواد معدنی مثل آلومینیوم و کروم، انرژی و لجستیک در قزاقستان فعالیت دارد. دفتر مرکزی ENRC در لندن واقع شده است. این شرکت منابع فلزات را در قزاقستان و آفریقا اداره می‌کند. ENRC همچنین معادن متعددی را در اروپای شرقی و آفریقا خریده است. سود شرکت ENRC در سال ۲۰۰۹ سودی در حدود ۴۶/۱ میلیون دلار از فروش ۸/۳ میلیارد دلاری شرکت تولید برآورد شده بود. همچنین سود این شرکت در سال ۲۰۱۰ در حدود ۱۹۷/۲ میلیون دلار و درآمد آن در حدود ۶/۶ میلیارد دلار برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از ۷۲ هزار نفر برای این امپراتوری بزرگ مشغول به کار هستند.

الکساندر ماشکوویچ همچنین یکی از مالکان شرکت مدیریت آلفرون در لندن است. این شرکت در مکان‌های مختلفی چون زامبیا، جمهوری دموکراتیک کونگو، اندونزی، کوزوو، روسیه و دیگر کشورها عملیات مربوط به معادن انجام می دهد.

الکساندر ماشکوویچ ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن آلماتی است.