بنیان‌گذار امپراتوری معدن یوراسیان

الهام جوادی

علی جان ابراهیم اویچ یکی دیگر از گروه سه نفره بنیان گذاران امپراتوری معدن و فلزات در قزاقستان است که در سال ۲۰۱۰ به ثروت ۳/۳ میلیارد دلار در جایگاه دویست و هشتاد و هفتم ثروتمندان فهرست فوربز قرار گرفت. او به همراه دو شریک دیگرش، پاتوخ شودییف و آلکساندر ماشکویچ یک گروه سه نفره ایجاد کردند و از طریق معاملات در مواد معدنی، گاز و بانکداری در قزاقستان به ثروتی میلیاردی دست پیدا کردند. علی جان ابراهیم اویچ همچنین یکی از میلیاردرهای مسلمان جهان به شمار می‌رود.

علی‌جان (یا علی خان) رحمانویچ ابراهیم اویچ در ۵ ژوئن سال ۱۹۵۳ در منطقه فرگانا در ازبکستان در شوروی سابق متولد شد. خانواده او بعدا به شهرستان توکماک در قرقیزستان نقل مکان کردند.

علی جان ابراهیم اویچ در سال ۱۹۶۹ برای کار به چو رایزاگت کونتوری رفت. وی از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ در آکادمی‌مسکو تحصیل کرد و سپس از موسسه مدیریت مسکو فارغ‌التحصیل شد.

ابراهیم اویچ مدتی را هم به عنوان یک نماینده در شرکت سرمایه‌گذاری منابع معدنی قزاقستان فعالیت می‌کرد. علی جان ابراهیم اویچ از سال ۱۹۷۴ تا سال ۱۹۸۹ در شرکت اتحادیه مرکزی در قرقیزستان مشغول به کار شد. او از سال ۱۹۸۹ به قزاقستان نقل مکان کرد تا کسب و کار خود را در این کشور ادامه دهد. ابراهیم اویچ از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ مدیر کل مرکز تجاری MAD، نوادا- سمیپالاتینسک بود و در سال ۱۹۹۴ نیز مدیر عامل و رییس هیات مدیره و رییس کل شرکت نوادا سمیپالاتینسک شد.

علی جان ابراهیم اویچ همکاری‌اش با شرکایش ماشکویچ و شودییف را از سال ۱۹۹۲ شروع کرد. این سه شریک سهامداران اصلی شرکت منابع ملی یوراسیان (ENRC)، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های منابع طبیعی جهان هستند. این سه شریک از موسسان این گروه هستند.

در واقع در اواسط دهه ۱۹۹۰ و با فرآیند خصوصی‌سازی در قزاقستان سرمایه‌های شرکت‌های زیر مجموعه ENRC خریده شد و دارایی‌های این شرکت در سال ۲۰۰۶ تبدیل به یک شرکت واحد به نام ENRC شد.

گروه ENRC یک مجموعه شرکت است که در تولید الکتریسیته، مواد معدنی و فرآوری مواد معدنی مثل آلومینیوم و کوروم، انرژی و لجستیک در قزاقستان فعالیت دارد. دفتر مرکزی ENRC در لندن واقع شده است. این شرکت منابع فلزات را در قزاقستان و آفریقا اداره می‌کند. ENRC همچنین معادن متعددی را در اروپای شرقی و آفریقا خریده است. شرکت ENRC در سال ۲۰۰۹ در حدود ۴۶/۱ میلیون دلار به دست آورد. همچنین سود این شرکت در سال ۲۰۱۰ در حدود ۱۹۷/۲ میلیون دلار و درآمد آن در حدود ۶/۶ میلیارد دلار برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از ۷۲ هزار نفر برای این امپراتوری بزرگ مشغول به کار هستند.

علی جان ابراهیم اویچ همچنین در سال ۱۹۹۴ رییس هیات مدیره بانک یوراسیان شد. وی از سال ۱۹۹۸ یکی از اعضای هیات مدیره بانک یوراسیان است. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ نیز یکی از اعضای هیات رییسه گروه صنعتی یوراسیان بود.

علی جان ابراهیم اویچ ازدواج کرده و ۶ فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن آلماتی در قزاقستان است. او زمانی که به گروه سه نفره شرکایش پیوست برای دنبال کردن کسب و کار به قزاقستان نقل مکان کرد.