بنیان‌گذار و رییس بزرگ‌ترین بانک بومی مالزی

الهام جوادی

ته هنگ پیو میلیاردر اهل مالزی است که با ثروت ۴/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله فوربز در جایگاه دویست و هفتاد و هفتم ثروتمندان جهان قرار گرفت. وی ثروت خود را از صنعت بانکداری به دست آورده است. ته هنگ پیو در حال حاضر رییس پابلیک بانک (بانک‌عمومی) ‌است. ته هنگ پیو در ۱۴ مارس سال ۱۹۳۰ در سنگاپور متولد شد. وی دوران ابتدایی و متوسطه را در مدرسه آنگلو- چینی در سنگاپور گذراند. ته هنگ پیو برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ به عنوان یک صندوقدار بانک در شرکت بانکداری اورسیز-چاینیز به عرصه بانکداری وارد شد. وی توانست طی ۵ سال پیشرفت کرده و به مقام متصدی بانک ارتقا یابد. ته هنگ پیو در سال ۱۹۶۰ به‌عنوان مدیر به شرکت بانکداری مالایی پیوست. او در سال ۱۹۶۴ و زمانی که تنها ۳۴ سال داشت به جایگاه مدیر کلی این شرکت ارتقا یافت. ته در سال ۱۹۶۶ شرکت بانکداری مالایی را ترک کرد تا بانک خود یعنی پابلیک بانک را بنیان‌گذاری کند. ته هنگ پیو از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۶ مدیر و مدیرعامل پابلیک بانک بود و از سال ۱۹۷۸ به عنوان رییس و مدیرعامل این بانک به فعالیت خود ادامه داد. وی از سال ۱۹۸۶ به بعد رییس این بانک بود. ته هنگ پیو همچنین از سال ۱۹۹۱ به عنوان رییس و مدیرعامل شرکت مدیریت مالی پابلیک انتخاب شد. او در حال حاضر رییس هیات کمیته اجرایی پابلیک بانک است. پیو همچنین رییس کمیته دارایی‌ها و بدهی‌ها، کمیته سرمایه گذاری مشترک و کمیته منابع انسانی گروه است.

فعالیت اصلی پابلیک بانک که دفتر مرکزی آن در کوالالامپور واقع شده، در زمینه بانکداری و خدمات مالی است. درآمد این بانک در سال ۲۰۰۷ در حدود ۵۶/۹ میلیارد رینگت مالزی برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار نفر برای پابلیک بانک مشغول به کار هستند. پابلیک بانک هم اکنون در چین، هنگ کنگ، کامبوج، ویتنام، سری لانکا و لائوس مشغول به فعالیت هستند. شعبه این بانک در کامبوج ادعا می کند که بزرگ‌ترین بانک در این کشور است. این بانک در حال حاضر بزرگترین بانک بومی در مالزی و سومین بانک بزرگ این کشور بر حسب ارزش بازار است. تمرکز اصلی این بانک بر مشتریان خرد و شرکت‌های کوچک و متوسط قرار گرفته است. پابلیک بانک در سال ۱۹۶۷ وارد بازار سهام مالزی شد. این بانک به واسطه برنامه‌های وفاداری مشتری خاص خود توانسته به شهرت و محبوبیت زیادی دست یابد و همانطور که از اسم این بانک پیداست پابلیک بانک ( بانک عمومی) بانکی است برای عموم مردم. این بانک همچنین به خاطر مدیریت محتاطانه، صورت‌های مالی بسیار قوی، کیفیت دارایی‌های برتر،‌ ارائه خدمات برتر به مشتریان، حاکمیت سازمانی مستحکم و فرهنگ سازمانی اثربخش شهرت دارد.

ته هنگ پیو موفق به دریافت سه مدرک افتخاری از دانشگاه پاسیفیک وسترن و یک مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه کلایتون شده است.

ته هنگ پیو در سال ۱۹۵۶ با پوان سری تای ساک نوی ازدواج کرد. این زوج در حال حاضر ۴ فرزند دارند. وی در حال حاضر ساکن کوالالامپور در مالزی است. ته هنگ پیو در سال ۲۰۰۹ تحت یک عمل جراحی جزئی قرار گرفت و مجددا به کسب و کار خود بازگشت.