هوتسا عسگری‌نسب

بخش دوم و پایانی

فیلتر کردن

البته، زمانی که همه وسایل ارتباطی را خاموش می‌کنید بدین معنی است که در صورت ارتباط مجدد، صندوق پست الکترونیکی شما مملو از نامه است و شرایط بدتری در انتظارتان است. هیچ فردی مایل نیست که ارتباط خود را با سازمان، مشتریان و دیگر سهامداران به راحتی از دست بدهد یا پاسخ کوتاه به سوال‌های سریع آنها بدهد. «مایک اسپلینتر» چنین کاری می‌کند، او می‌گوید که نمی‌خواهد در چرخه تجارت محاصره شود. «بنابراین فیلتر کردن، راهکار خوب و مهمی است. رهبران باید در راس همه امور باشند و کنترلی بر تمام اطلاعات داشته؛ به نحوی که همیشه آماده و قابل دسترس باشند.

همان‌طور که «گری لاومن» می‌گوید: «در جریان تمام امور بودن خیلی از وقتم را می‌گیرد؛ اما شخصا به مسائلی علاقه‌مند هستم که مرا درگیر کند و برای عملکرد حال یا آینده شرکت حیاتی باشد. «کریستین بیسلی» نیز دیدگاه مشابهی دارد، او می‌گوید: «نمی‌توانید همه مطالب را بخوانید، من فقط به عناوینی نگاه می‌اندازم که برایم مهم است و به کمک آنها تصمیم‌گیری می‌کنم.» در حال حاضر برخی از مدیران به هر ایمیلی که فقط فورواردی باشد، پاسخ نمی‌دهند و موضوعاتی را فیلتر می‌کنند که دیگران شاید هیچ عکس‌العملی در مقابل آنها نشان نمی‌دهند. شاید نیاز باشد به اطرافیان خود آموزش دهید که چه مسائلی ارزش این را دارند که شما وقت محدود خود را صرف آنها کنید. «گری لاومن» توضیح می‌دهد که طبق اصولی باید از زمانی که در اختیار دارید به خوبی استفاده کنید و کاری انجام دهید.

فراموشی

محققان و رهبران معتقدند، دادن استراحت کافی به مغز به منظور پردازش اطلاعات ذهنی جدید، یک عامل مهم یادگیری و تفکر خلاقانه است. «بیل گراس» می‌گوید: «بعضی از عالی‌ترین ایده‌هایم در واقع زمانی که ورزش یوگا انجام می‌دادم، به ذهنم خطور کرد. پس از انجام ۱۵ دقیقه ورزش یوگا به یک باره یکسری مسائل برایم روشن شد.» مایک اسپلینتر «همچنین به ارزش تمرین‌های ورزشی پی برده است و می‌گوید: همین که تناسب اندامم را حفظ می‌کنم باعث می‌شود که ذهن فعالی داشته باشم.» طبق تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته است، مردم پس از پیاده روی در طبیعت، در مقایسه با پیاده روی در شهر از قدرت فراگیری بهتری برخوردار هستند و همچنین تعامل احساسی با افراد دیگر می‌تواند توجه فرد را از پردازش فکری آگاهانه منحرف کند که یک گام خوب به سمت درگیری ناآگاهانه است.

«شری مک کوی» رییس بخش دارویی شرکت جانسون توضیح می‌دهد که: «وقتی شب به خانه می‌روم، فقط دوست دارم دو، سه ساعت هیچ کاری به تلفن هوشمندم نداشته باشم و فقط استراحت کنم. احساس می‌کنم این حالت بی‌خبری از دنیای خارج، حتی برای مدت کوتاهی سبب بازگرداندن انرژی و تمرکزم می‌شود.» «کریستین بیسلی» به اصولی پایبند است و به دور از هرگونه مشغله‌ای از اوقات فراغتش در آخر هفته لذت می‌برد و می‌گوید: «اگر شرایط اضطراری پیش آید، حتما با من تماس می‌گیرند.»