چند نسل اداره امپراتوری رسانه‌ای استرالیا

الهام جوادی

جیمز پکر پسر مرد افسانه‌ای در دنیای رسانه، کری پکر، است‌. وی ثروت و کسب و کار خانوادگی، مجموعه شرکت‌های رسانه کانسالیدیتدپرس را به ارث برده است. ‌این شرکت کنترل شرکت‌های کراون و مجموعه شرکت‌های متحد رسانه و چندین شرکت دیگر را بدست دارد. جیمز پکر در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۵/۳ میلیارد دلار در جایگاه دویست و پنجاه و هشتم ثروتمندان جهان قرار گرفت.

جیمز داگلاس پکر در ۸ سپتامبر سال ۱۹۶۷ در شهر سیدنی در استرالیا متولد شد. پدر او کری پکر و پدربزرگش فرانک پکر هر دو افرادی بزرگ در دنیای رسانه بودند. فرانک پکر برای اولین بار به عنوان یک خبرنگار در نیو ساوث ویلز به دنیای رسانه وارد شد. او سپس ویراستار ساندی تایمز شد. فرانک‌پکر همچنین یکی از افرادی بود که چاپ نشریه‌های اسمیتز ویکلی و دیلی گاردین که توسط روزنامه اسمیت چاپ می‌شدند را شروع کرد. پکر در سال ۱۹۲۳ خبرنگار روزنامه پدرش، دیلی گاردین و چهار سال بعد یکی از مدیران‌این شرکت شد. پکر در سال ۱۹۳۳ نشریه هفتگی زنان استرالیا را شروع کرد و سپس نشریه دیلی تلگراف را تبدیل به یکی از روزنامه‌های مطرح و پیشتاز در استرالیا کرد. فرانک سهام رسانه پدرش را پس از مرگ او در سال ۱۹۳۴ به ارث برد و در سال ۱۹۳۶ نیز به همراه ‌ای جی تئودور، یک سیاستمدار استرالیایی، شرکت کانسالیدیتدپرس استرالیا (ACP) را تاسیس کردند. فرانک از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۷۴ رییس ‌این شرکت بود. زمانی که تلویزیون برای اولین بار در سال ۱۹۵۶ به استرالیا رفت پکر نیز در کنار ناشران روزنامه بزرگ دیگر در استرالیا تبدیل به یک مالک بزرگ شبکه‌های تلویزیونی شد. پکر روزنامه دیلی تلگراف را به رابرت مورداک فروخت که البته بعدها از‌این تصمیم اظهار تاسف کرد. فرانک پکر در سال ۱۹۷۴ از دنیا رفت و امپراتوری خود را برای پسرش کری پکر به ارث گذاشت. کری پکر نیز‌این امپراتوری را گسترش داد.

جیمز پکر در دبیرستان کرنبروک در بل وو هیل، سیدنی تحصیل کرد. کری پس از آن که پسرش، جیمز، مدرک دیپلم خود را دریافت کرد، تصمیم گرفت پسرش را برای دنیای کسب‌وکار آماده کند. وی به همین دلیل جیمز را به عنوان کارآموز به مزرعه بزرگی که در نیوکاستل در بارکلی تیبل لند داشت فرستاد. کری پکر مخالف رفتن جیمز به دانشگاه بود چون فکر می‌کرد در دانشگاه کار یاد نخواهد گرفت. جیمز بعدها به شرکت پدر پیوست و پس از مرگ کری پکر رییس و مدیر آن شد. کری پکر در سال ۲۰۰۵ از دنیا رفت و امپراتوری رسانه ۵ میلیارد دلاری خود را برای جیمز به ارث گذاشت. جیمز پکر همچنین یکی از مدیران شرکت مخابرات دوربرد استرالیا به نام وان تل بود که گفته می‌شود در سال ۲۰۰۱ منحل شد. جیمز پکر ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن سیدنی در استرالیا است.