فرهنگ کسب و کار در‌ایتالیا - ۱۰ اسفند ۸۹

کوشان غلامی

بخش پنجم

سبک‌های ارتباطی‌ایتالیایی‌ها

ایتالیایی‌ها زیاد صحبت می‌کنند. در ارتباطات موثر، آکنده از پرگویی و چرب زبانی هستند. برای انتقال نکاتی که شما را تحت تاثیر قرار داده‌اند، لازم است از تمام نیروی شیوه‌های بلاغی-کلامی‌برای اثرگذاری بر مخاطب استفاده کنید. مناظره فضایی احساسی دارد و برای تاکید بر نکات کلیدی می‌بایست به گرایش‌های احساسی متوسل شد. موجزگویی، کم حرفی یا گوشه‌گیری در محیط کسب و کار، نه به عنوان نشانه‌ای از حرفه‌ای گری که به عنوان نمادی از بی‌علاقگی تعبیر می‌شوند. اگر موضوعی نظر شما را جلب کرده یا نظراتی پیرامون مسائل دارید، بی‌محابا احساس خود را بروز دهید و بیان کنید.

تلفیق پرگویی و احساسات بی‌پرده‌، معمولا‌ از جانب فرهنگ‌های دیگر، با ناشی گری و حتی پرخاشگری اشتباه گرفته می‌شوند. در حالی که توانایی استفاده ‌این چنینی از زبان، یک ابزار کلیدی مدیریتی است و در فقدان ‌این قبیل قابلیت‌های هنرپیشه گونه، ممکن است گارد مدیر ضعیف به نظر برسد.

جلسات رسمی ‌در عمر تجاری‌ ایتالیا، نسبت به ‌ایالات متحده یا انگلستان، بسامد کمتری دارند؛ و هنگامی‌هم که برگزار می‌شوند، خشک و بیش از حد آکادمیک به نظر می‌رسند. معمولا‌ اطلاعات به شیوه‌های غیررسمی‌تر و در جلسات کوچک‌تر در اختیار دیگران قرار می‌گیرند.

‌ایتالیایی‌ها به اطلاعات شفاهی که از دوستان و اشخاص معتمد و نزدیک دریافت می‌کنند، بیش از اطلاعات مکتوب ارسالی از نقاط دوردست بها می‌دهند. در آلمان به محض گفت‌وگو در مورد موضوعی، از شما گزارش مکتوب آن را طلب می‌کنند؛ اما در ‌ایتالیا بالعکس، به محض دریافت گزارشی مکتوب، خواهان گفت‌وگوی حضوری با شما خواهند شد.

سبک‌های پوششی در‌ایتالیا

‌ایتالیایی‌ها به مد اهمیت می‌دهند؛ و‌این در شیوه پوشش کاری آنها هویدا است. سبک‌های پوششی متنوع هستند: صاحب‌منصبان محافظه‌کار در بخش‌های مالی و حقوقی، کت و شلوار بر تن می‌کنند و کراوات می‌بندند و افرادی که در بخش‌های صنعتی کار می‌کنند قدری غیررسمی‌تر می‌پوشند.

اهمیت ظاهر در ‌ایتالیا را هرگز دست‌کم نگیرید. اگر می‌خواهید مورد احترام باشید، لباس مناسب موقعیت را بر تن کنید. شیک پوشی برای مردان و زنان حائز اهمیت است مخصوصا‌ زنانی که به‌ ایتالیا سفر می‌کنند، از کثرت تعریف و تمجید‌هایی که نسبت به ظاهر و پوشش آنان می‌شود، شگفت‌زده خواهند شد (چنین اظهارنظر‌هایی در‌ ایتالیا خارج از عرف محسوب نمی‌شود.)

گذران مفید اوقات فراغت از تجارت در‌ایتالیا

ایتالیایی‌ها پیش از آغاز هر پروژه مهم تجاری، به شناخت کامل و شخصی طرف تجاری احساس نیاز می‌کنند. آشکار است که اهمیت یافتن روابط بین فردی، منجر به وزین‌تر شدن پارامتر تفریحات بین کاری می‌شود.

معمولا‌ دعوت کننده صورتحساب را می‌پردازد. مدیران تجاری که به ‌ایتالیا سفر می‌کنند، در صورت اصرار بر پرداخت صورتحساب، شاهد جر و بحث داغی بین ‌ایتالیایی‌های حاضر خواهند بود.

در وعده‌های صرف غذا چندان به طرح موضوعات مربوط به داد و ستد تجاری رغبت نشان ندهید. ممکن است صحبت از مسائل تجاری هم به میان بیاید، اما غالبا‌‌ این گفت‌وگو‌ها حول محور‌های غیرمالی هستند. موضوعات محبوب برای گپ زدن در حین صرف غذا عبارتند از: غذا، نواحی مختلف‌ایتالیا و خصلت‌های مردمانشان و فوتبال.

نهار اصلی‌ترین وعده غذایی به شمار می‌رود و محتمل‌تر است که شما برای صرف نهار دعوت شوید. (شام در‌ایتالیا نسبت به بسیاری فرهنگ‌ها خیلی دیر موقع - حدود ساعت ۱۰ الی ۱۱ شب - صرف می‌شود.) صرف نهار معمولا‌ طول می‌کشد و پر زرق و برق و شامل چندین مرحله است: پیش‌غذا سپس سوپ، یک بشقاب ماکارونی یا برنج، یک بشقاب ماهی یا گوشت (که غذای اصلی محسوب می‌شود) و سپس دسر یا پنیر. هرچند معمولا‌حدود ۱۵ درصد حق سرویس به صورتحساب افزوده می‌شود، افزودن انعامی ‌در حدود ۱۰درصد مرسوم است.