بزرگ‌ترین کارفرما در قزاقستان مهاجری کره ای است

الهام جوادی

ولادیمیرکیم، رییس و بزرگ‌ترین سهامدار شرکت تولیدکننده مس کازخامیس، در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله فوربز با ثروت ۷/۳ میلیارد دلار به عنوان دویست و چهل و هفتمین ثروتمند جهان معرفی شد. او ثروت خود را از صنعت معدن و فرآوری فلزات با ارزش و غیرآهنی بدست آورده است. او بزرگ‌ترین کارفرما و ثروتمندترین فرد در قزاقستان است.

ولادیمیر سرگیویچ کیم در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۶۰ در روستای میرزاکنت در قزاقستان متولد شد. پدر او فردی کره‌ای بود که به اجبار استالین مجبور به نقل مکان به قزاقستان شده بود. ولادیمیر پس از اتمام دبیرستان در زمان حکومت شوروی سابق به موسسه معماری آلما- آتا رفت و در سال ۱۹۸۲ از این موسسه فارغ‌التحصیل شد.

وی سپس در آمریکا در رشته MBA و دکترای مدیریت کسب و کار تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۸ مدرک خود را گرفت.

ولادیمیر کیم بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ بنگاه

قزاقستان- سامسونگ را اداره می‌کرد. وی از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ نیز در جایگاه مدیر و رییس شرکت ژزکازگانتس وتمت بود.

ولادیمیر کیم کمی ‌پس از استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۵ به شرکت کازخامیس پیوست. او همچنین از دسامبر سال ۲۰۰۰ به عنوان رییس هیات مدیره شرکت انتخاب شد.

ولادیمیر کیم در حال حاضر مالک ۴۵ درصد سهام بنگاه کازخامیس است. کیم در نوامبر سال ۲۰۰۲ به شورای سیاسی اوتان پارتی پیوست. کیم در سال ۲۰۰۵ نیز وی به عنوان رییس کل شرکت کازخامیس انتخاب شد.

تاریخچه این شرکت به زمانی برمی‌گردد که یک مجتمع ذوب مس در سال ۱۹۳۰ در بالخاش در قزاقستان شروع به کار کرد. این شرکت ۱۶ معدن و دو کارخانه تصفیه و ذوب در جمهوری قزاقستان را اداره می‌کند.

شرکت کازخامیس یک شرکت معدن مس است که دفترمرکزی آن در لندن است، اما بخش عمده سرمایه‌های آن در قزاقستان واقع شده است. محصولات این شرکت شامل مس، روی، نقره و طلا می‌شود. درآمد کازخامیس در سال ۲۰۰۹ در حدود ۴/۲ میلیارد دلار و درآمد خالص آن در حدود ۵۵۳ میلیون دلار برآورد شده بود.

سهام شرکت کازخامیس در بازار سهام لندن نیز به فروش می‌رود.

ولادیمیر کیم ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن آلماتی است.